Autodiagnoosi  Carcom Oy

Valot 940

  • 87 Vastauksia
  • 24038 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #45 : 03.11.2013, 13:38:09 »
Eikö kannattaisi laittaa omat sulakkeet vasemmalle ja oikealle. Aika tympeetä jos pitkiltä lyhyille vaihdettaessa häviää lyhyet kokonaan vaikkakin pitkät saisi vielä päälle. ::)
Mjoo, mutta helpompi laittaa lyhyille/pitkille oma sulake. Minulla kun on vielä joku 150kpl sulakkeita mukana kokoajan autossa, niin ei paljoa haittaa palaminen. :D

Ja jos lyhyiltä menee, niin aina on sumarit.

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #46 : 03.11.2013, 13:42:20 »
Eikö kannattaisi laittaa omat sulakkeet vasemmalle ja oikealle. Aika tympeetä jos pitkiltä lyhyille vaihdettaessa häviää lyhyet kokonaan vaikkakin pitkät saisi vielä päälle. ::)

Tämä oli mielessä itselläkin asennellessa, mutta tuolla bilteman sarjalla on hankala tuota toteuttaa kun tuossa on vain kaksi sulkevaa relettä. Tahi sitten pitäisi hommata kaksi tuommoista sarjaa. Vaihtoreleillä pitäisi onnistua helposti erottaa nuo vasen ja oikea, ja ei pitäisi vielä tulla aivan mahdotonta johtohelvettiäkään tuolla tavalla :P

Osittain itse kanssa tuudittauduin siihen, että haroo sumarit päälle jos ajovalot häviää :-[
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L, VW Passat 4Motion' 05 2,8 V6

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #47 : 03.11.2013, 15:31:52 »
#Uusilla piuhoilla jännite nousi 13,4 volttiin, akkujännitteen ollessa 13,6 volttia. Eli huomattavaa parannusta tapahtui virran kulussa polttimolle#

0,2 volttia sentäs!

0,05  - 0,1 volttia olis tavoite.
lisää saattaa tulla maadoituspuolelta.
sekin kannatta mitata erikseen.

mikä on jännite laturin +-navalla? Onko jotain 14 volttia? liki voltin häviö laturilta akulle on liikaa.
minusta.

jäniksenkaatokonjakeissa tässä kirjoittelen, joten ymmärtäkee...

_sfr-

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valot 940
« Vastaus #48 : 03.11.2013, 15:50:48 »
No, kun konjamiini haituu vaikuttamasta, niin vastaus löytynee tämän jutun avulla.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Ja jos vastaus löytyy tuolla, niin olet kahdeksastoista, jolla oire on!  :-[

Eli laturilta pitäisi löytyä se 14-14,4V jännite ajovalot päällä yms.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #49 : 03.11.2013, 15:57:16 »

0,2 volttia sentäs!

0,05  - 0,1 volttia olis tavoite.
lisää saattaa tulla maadoituspuolelta.
sekin kannatta mitata erikseen.

mikä on jännite laturin +-navalla? Onko jotain 14 volttia? liki voltin häviö laturilta akulle on liikaa.
minusta.

jäniksenkaatokonjakeissa tässä kirjoittelen, joten ymmärtäkee...

_sfr-

Joo, pikkaisenhan tuolla sarjallakin häviötä jäi, mutta parani kumminkin n.1,5 volttia jännite polttimoilla :) Pitää vielä joku päivä mittailla jos saisi pienemmäksi tuota häviötä.

Seuraavana onkin ollut mielessä tuo laturin välin ehostaminen, että saisi sieltä jännitehäviöt pienemmäksi sieltäkin. Ihan ei näyttäisi 14,4 volttia lataavan minulla tuo laturi. Muutaman kerran olen mittailut, tuntuisi yleensä olevan latausjännite 14,1 voltin tuntumassa, joten puolisen volttia sinne matkalle jää :(
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L, VW Passat 4Motion' 05 2,8 V6

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #50 : 03.11.2013, 18:23:40 »
"Eli laturilta pitäisi löytyä se 14-14,4V jännite ajovalot päällä yms."

juurikin näin!

ja jos löytyy laturilta, pitää löytyä myös akulta!

ite ratkaisin tuon niin, että tein suoran johtimen tuohon akun ja laturin väliin liittimet TINATEN siihen johtimeen.  :=)
tietysti suojasin sen ERITTÄIN hyvin.

nyt on kunnon jännite akulla ja myös pottimoilla.

jänisvainaja muuten maistui pirun hyvälle. tein sen uunissa (ei sähkö) hauduttaen.

ehkä otan vielä tilkan konjakkia sille laukaukselle. jostakin kumman syystä beretta ampuu tiukkaa kasaa 5,2 mm:n hauleilla... 

vain yksi kyyhkylaukaus syyskuulta menee sen edelle.

vaistolla...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valot 940
« Vastaus #51 : 04.11.2013, 16:08:48 »
ite ratkaisin tuon niin, että tein suoran johtimen tuohon akun ja laturin väliin liittimet TINATEN siihen johtimeen.  :=)
tietysti suojasin sen ERITTÄIN hyvin. nyt on kunnon jännite akulla ja myös pottimoilla.
Hyvä, että vika löytyi!
Muistitko sen keskustelumme siitä liitoksestä siellä linkkaamassani topicissa?  :D

Anyway, autosi on siis numero 18, josta vika löytyy, eli yllättävän yleinen vanhemmissa yseissä.  :-[

jänisvainaja muuten maistui pirun hyvälle. tein sen uunissa (ei sähkö) hauduttaen.
ehkä otan vielä tilkan konjakkia sille laukaukselle. jostakin kumman syystä beretta ampuu tiukkaa kasaa 5,2 mm:n hauleilla...  vain yksi kyyhkylaukaus syyskuulta menee sen edelle.
vaistolla...
Karkeita kuulia sinulla ja olet siis löytänyt käyvän patruunan pyssyysi, niin pysy siinä, sillä tuskin se vaihtamalla paranee.

No, empä ole nähnyt yhdenkään hauli-miehen käyttävän mitään MIL-DOT yyber hyper parallaksi kiikaria sen metsästyshaulikon päällä, niin kuin me radalla makaavat teemme. Joten luonnollisesti vaistolla....   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Valot 940
« Vastaus #52 : 04.11.2013, 23:55:31 »
Hyvä, että vika löytyi!
Muistitko sen keskustelumme siitä liitoksestä siellä linkkaamassani topicissa?  :D

Anyway, autosi on siis numero 18, josta vika löytyy, eli yllättävän yleinen vanhemmissa yseissä.  :-[

Olenko onnekas 18 joukossa vai numero 19?  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valot 940
« Vastaus #53 : 05.11.2013, 02:36:39 »
Olenko onnekas 18 joukossa vai numero 19?  :D

Nro 19!   ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #54 : 05.11.2013, 07:41:39 »
Jaahas!
Vai nro 18.

Olen vastaavan suoralataussyöttöpiuhan asentanyt yhteen 850:kin.
Siinäkin auttoi akkujänitteen nostoon.
Toki uusin siihen myös lämpenevän +-kengän. Ne kun on alunperin PURISTELIITOKSELLA kaapelissa kiinni.
:)
_sfr-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #55 : 11.11.2013, 00:04:06 »
Ehdottomasti suosittelen valojen releyttämistä! Omaani asensin Bilteman "valovahvistin relesarjan" ja kävin äsken säätämässä valokuvion kohdalleen. Kokeeksi kytkin kuljettajan puolen umpioon auton omien sähköjen kautta valot ja apukuljettajan puolelle relesarjan kautta. Sitten vuorotellen peitin toisen umpion ja katsoin, näkyykö merkittävää eroa.
Kuljettajan umpion (auton omat sähköt) valo oli kellertävää, kun taas apukuljettajan puolen umpion (relesarjan kautta) valo oli kirkkaan valkoista.

Tämän jälkeen lähdin koeajolle pimeälle maantielle, ero vanhaan oli valtava! Nyt jo lyhyillä näkee saman, mitä ennen näki pitkillä. Pitkillä näkymä taas on mielestäni riittävä, ei ole tarvetta lisävaloille (liika valokaan ei ole hyvästä).
Valojen jännite nousi 12,6V:sta 13,8V:iin. Akulla on 14,2V, joten 0,4V jää vielä "välille".

Harmi kun ei kuvia tullut otettua, mutta todella suosittelen! O0

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #56 : 11.11.2013, 13:22:29 »
 ELK
mitä enemmän on valoa, sitä todennäköisemmin vältyy peltien oikomiselta!
 ELK
ongelma on toki ne itseni ikäiset (57), ennen aikojaan vanhentuneet, papparaiset, jotka vaativat lähivaloja jo noin 600 metristä.
 ELK
jää katvetta liikaa.
 ELK
ei niihin valoihin ole pakko toljottaa.
suosittelen lisäpitkiä keulalle.
 ELK
jo nuo mun  Bosch pilot 190:t auttaa kummasti.
kun on jännitteet kohdillaan ja kunnon (laadukkaat) polttimot
 ELK
omilla valoilla ei yksinkertaisesti vaan näe.
 ELK
tai joutuu löysäämään nopeutta kohtuuttomasti
 ELK

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #57 : 11.11.2013, 14:56:55 »
Ainakin tuommoinen kohtuu mutkainen tie (pisin suora 2km, muuten yhtä mutkaa) riittää 80km/h merikontin valot todella erinomaisesti (100km/h ei olisi ollut mikään ongelma) täydellisessä säkkipimeydessä. Lisävaloilla saa kantamaa kyllä melkoisesti lisää, mutta ei siitä ala olemaan enään mitään hyötyä, ellei se nopeus ole yli 120km/h ja tie sellainen, jossa suoraa riittää. Mutkissahan valo osuu ulkopenkkaan, eikä siitä juuri hyötyä ole (liika valo sokaisee, niin se ihmisen silmä vain toimii).

Merikontin valot on kyllä siitä hyvät, että siinä on "penkkavaloa" kiitettävän paljon! Eli penkereet, ojat, penkat ja metsät valaistuvat juuri sopivasti, että sieltä näkee kaiken tarvittavan. Toki kunnon rallivaloasennuksella (vähintään kaksi kunnollista 120W "penkkavaloa" ja kaksi 120W suoravaloa) näkee ne penkat ja suorat paljon paremmin, mutta tällöin pitää sitä valotehoa jo oikeasti olla paljon, että metsä valaistuu ja pystyt näkemään. Jos sitä valoa on paljon vain yhdessä kohdassa (penkat/suora jää valaistumatta), niin silmä sokaistuu.

Minulla oli yhdessä autossa kunnolliset lisäpitkät, jotka kyllä näyttivät jonnekin 500-600 metrin tienoille tien valkoisena, mutta silti merikontissa on paremmat valot. Miksi? Koska valoa on muuallakin kuin pelkästään tiellä. 8)

Huomion arvoista tuon releytyksen jälkeen on lyhyiden valojen tehokkuus. Myöskään moottorin "liki sammuminen" ei himmennä valoja (kierrokset todella alhaiset) kun taas ennen valot melkein sammui. :D

Olen minäkin lisävaloja miettinyt, lisäkytkimellä (asteittainen valojen vaihto). Mutta eilen tuli selväksi, etten tarvi. Jos vesisateessa pilkkopimeällä uudehkolla asfaltilla valojen kantama ei "loppunut", niin kyllä se riittävä on (+hajavalo penkkoihin erinomainen). Talvi kun tulee, niin valojen kantama paranee (lumi heijastaa märkää asfalttia paremmin).

 :hello:

Poissa mikko900

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #58 : 11.11.2013, 15:53:16 »
Jos tekee tuon mukaan miten tuolla neuvotaan http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=134.0  niin joutuuko vetämään johtoja sisälle asti vai miten? Muuten vaikuttaa ihan simppeliltä hommalta...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valot 940
« Vastaus #59 : 11.11.2013, 16:30:17 »
Jos tekee tuon mukaan miten tuolla neuvotaan http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=134.0  niin joutuuko vetämään johtoja sisälle asti vai miten? Muuten vaikuttaa ihan simppeliltä hommalta...

Ei joudu!

Minulla on tehty tuohon tapaan ja sumaritkin on releistetty.
Pitkien sulake on sitten syytä olla vähintään 25A tai mielummin 30A, ettei se sula/pala tai lämpene.

Kts. edellinen sivu tätä keskustelua.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira