RallyBaron  Samppasport

262C

  • 288 Vastauksia
  • 105298 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa GLT360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #120 : 28.07.2014, 16:21:17 »
Samaa mieltä.eurokilvet pois ja äkkiä >:(.oma berttone odottaa vieläkin kesän kruisailua.moottori vielä reipasta ja vaihteisto vaihtuu seitenykköseen :(

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #121 : 28.07.2014, 16:38:47 »
Moottori vielä reipasta ja vaihteisto vaihtuu seitenykköseen :(

BW55-vaihteisto on miellyttävä nopeuksilla 0-80, mutta satasen nopeudessa kierroksia on ehkä turhan (= 3000 rpm) paljon pitkän matkan ajoon. Kierroslukumittarin punainen alue alkaa 6000 rpm kohdalta ja nopeusmittarin maksimilukema on 200. Auton maksiminopeutta en tiedä vielä. Kasikympin nopeudessa vääntöä tuntuu kuitenkin vielä löytyvän jonkin verran. Olen yrittänyt etsiskellä netistä moottorin vääntökäyrää tai kw-käyrää.

By the way - joku kaupittelee kunnostettua -77 Bertonea hintaan SEK 250 000 (yli 27 k€). Mittari on ruuvattu kunnostuksen yhteydessä nollaan. Jos kaveri saa auton tuolla hinnalla myytyä, niin tuosta voisi saada melkoisen korkean ylärajan tämänkin "projektin" budjetille. (http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_262_C_Bertone_55154557.htm?ca=11&w=3)
« Viimeksi muokattu: 28.07.2014, 17:47:21 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa GLT360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #122 : 29.07.2014, 11:49:45 »
Jos löydät tehokäyrät ni pistä pällisteltäväksi :) jule oli vissiin saanut oman 264:sen "mukavammaksi" vaihteistovaihdon vuoksi ni täytyy kokeilla sama omaan prutkuun.hiukan siinä on työtä mutta niin näissä harrastuksissa on aina.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #123 : 01.08.2014, 20:46:54 »
Tuossa juuri purin yhden B28E:n konetta, ja totesin että nyt on sen verta uljas laite että täytyy huudella tuosta löydöstä: ota ihmeessä öljypohjan etupahka auki siitä koneesta, mun avaamani kone oli 265tkm ajettu ja siihen oli jo kertaalleen tehty alakertaa remppaa kun liuska pyörähtäny. Silti öljypohjassa oli tasainen senttiä vahva mössö, joka peitti aika tarkalleen täysin öljypumpun imusihdin, eli pumppu joutu imeen öljynsä tuon haarukassa pysyvän liisterin läpi. Ei varmasti yhtään auta muutenkin surkeaa yläkerran voitelua. Jos jaksasin kaivaa luurista kuvia aiheesta ni voisin niitä lätkiä näkösällekin, kuitenkin nätisti oli imusihdin kuva siinä mämmissä jota oli sormen kynnen pituuden verran kun mittailin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #124 : 01.08.2014, 23:04:19 »
Tuossa juuri purin yhden B28E:n konetta, ja totesin että nyt on sen verta uljas laite että täytyy huudella tuosta löydöstä: ota ihmeessä öljypohjan etupahka auki siitä koneesta, mun avaamani kone oli 265tkm ajettu ja siihen oli jo kertaalleen tehty alakertaa remppaa kun liuska pyörähtäny. Silti öljypohjassa oli tasainen senttiä vahva mössö, joka peitti aika tarkalleen täysin öljypumpun imusihdin, eli pumppu joutu imeen öljynsä tuon haarukassa pysyvän liisterin läpi.

Kiitokset vinkistä, olen lukenut samasta asiasta joltain englanninkieliseltä harrastajan sivulta. Vaihdoitte varmaan samalla muuten uudet tiivisteet siihen? Sitä tiivistettä ei saa enää ainakaan Volvolta, joten joutunen etsiskelemään jostain ulkomailta. Se öljypohja on tosiaan ihan suora ja leveä, ja tuo sotkeentuminen kuulostaa ihan järkeenkäyvältä ongelmalta.


(Kuva http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=234599)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #125 : 01.08.2014, 23:07:45 »
En vaihtanut tilkettä (vielä), koska en tiedä kasaanko tuota konetta vai poljetaanko se suohon. Kyllä tuohon luulis tilkkeen saavan, mulla on volvolainen tiiviste tuohon hyllyssä mutta motonetti tuntee osan vielä, saldot tosin nollassa. Laita samalla öljypumpun imusihdin o-rengas uusiks ja pese imusihti kunnolla, mun koneessa oli se o-rengas kahdessa palassa. Ja kaikki siellä sumpun suunnalla aivan uskomattoman liisterin peitossa, ylempänä samaa limaa ei näyttäisi olevan niin paljoa.

Muok: kai joku ad/vast tarvikekauppakin voisi asiaa setviä, eikös tuo tilke ole jopa sama kuin b280?

Muoks 2: no nyt latasin puhelimella napattui kuvia siitä öljypohjan jankkimäärästä, kohtuumäärä oli tuota muusia kertynyt. Autoon on kuitenkin vaihdettu kampiakseli alle 100tkm sitten, jolloinka toivottasti ainakin isoimmat on kaavittu poies ???
« Viimeksi muokattu: 03.08.2014, 15:01:38 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #126 : 01.08.2014, 23:24:35 »
Muok: kai joku ad/vast tarvikekauppakin voisi asiaa setviä, eikös tuo tilke ole jopa sama kuin b280?

Niin saattaisi muuten olla. Pitääpä käydä kyselemässä. Tämä öljypohja kannattaa minunkin puhdistaa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Jonkinlainen rakenteellinen vika tämäkin, eikös sen kaiken töhnän tulisi lähteä aina suodattimen mukana. Olen ajanut tällä autollani noin 1000 km tähän mennessä ja öljyt voisi vahtaa kohtapuolin syksyllä kun edellisestä kerrasta tulee vuosi täyteen.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2014, 23:34:48 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #127 : 02.08.2014, 09:54:15 »
Öljypohjantiivistettä ei saa enää Volvolta. Omaani ( B280E ) ostin Skandix:ltä koko alapään tiivistesarjan ( 1000496 ) 36,09€.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #128 : 06.08.2014, 21:04:41 »
Jos löydät tehokäyrät ni pistä pällisteltäväksi :) jule oli vissiin saanut oman 264:sen "mukavammaksi" vaihteistovaihdon vuoksi ni täytyy kokeilla sama omaan prutkuun.hiukan siinä on työtä mutta niin näissä harrastuksissa on aina.
Optimaali tilanne olisi tuon AW71 askin lisäksi jos vaihtaisi tiuhemman perän. Vakioperällä loikkari on ehkä vähän liian pitkä (toisaalta rupsuttelee motarilla kohtuu kierroksilla).

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #129 : 06.08.2014, 21:45:52 »
AD:ssä ei ole enää tiivisteitä (eikä juuri muutakaan) tähän koneeseen. Scandix toimittaa kuitenkin parin viikon toimitusajalla, joten ootellaan vielä ensi viikko ainakin.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #130 : 07.08.2014, 02:39:00 »
Purin tuota omaa konettani lisää, ja totesin että taisin löytää syyn kolkotukseen, on nimittäin 7 keinua enempivähempi hirveessä kunnossa ja vielä 4 muuta puolihuonoja, yksi olisi ns kelponen... Josta päästäänkin hienolla aasinsillalla asiaan, kun tämä topic hitusen lipeää tuonne pervon ylläpidonkin suuntaan, olisikohan jollakulla tietoa aiheesta pervon yläkerran voitelun parannus, arvelin nimittäin että nyt kun tuo on mulla auki niin avarran keinuvipuakselille tulevia kanavia reilusti ja luultavasti koitan hitusen tehdä lisää öljynkulkutilaa myös keinun nokkaa voitelevalle reiälle, josko se vähän rauhottais tuota yläkerran osien kulumista. Harmi vaan että on jo kerenny hitusen nokkakin kulua, arviolta pari kymppiä puuttuu pahimmasta nokasta tavaraa... Mielestäni tosta PRV voiteluvammastahan voisi vaikka tehdä oman ketjun ja kenties kokemuksia/ideoita/tiedettyjä hyviä keinoja tilanteen parantamiseksi olisi jännä tietää, koska nykysellään nää B27/28 koneiset alkaa olla jo museoikäsiä vermeitä kaikki niin ovat varmasti pääosin harrastevermeitä ellei peräti museopelejä, ja semmosen ylläpitoa luulisi jonkun harrastavan  ???.

PS: Sori topicin sotkeminen, tää olis kenties verme jollaisen haluaisin, tosin kommandopuskureilla ja jenkkivaloilla  S*. Onneksi taitaa olla niin etten saa tuossa kelposta ajoasentoa kun vakio 240:ssäkin pää on epämiellyttävän lähellä kattoa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #131 : 07.08.2014, 14:46:46 »
Hyvä ehdotus, tästä PRV-moottorista voisi joskus perustaa ihan oman asiaketjun esimerkiksi "Korjaamo ja yleistekniikka" > "takavetoiset" -osioon.

Onneksi taitaa olla niin etten saa tuossa kelposta ajoasentoa kun vakio 240:ssäkin pää on epämiellyttävän lähellä kattoa...

Mittasin karkeasti penkin selkänojaa pitkin kattoon: 96 cm. Tulos on tosiaan karkea enkä tullut katsoneeksi missä asennossa istuimen korkeussäätö on. 262:n katto on muistaakseni 7 cm muita malleja matalammalla ja vastaavasti istuin 4 cm matalammalla. Taitaa olla vielä hivenen enemmän taaksepäin kallellaan, jolloin pääntila on käytännössä pienempi.


Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • LANSSI.COM
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #132 : 07.08.2014, 15:01:30 »

Tommosen perustin jossain vaiheessa mutta voishan sitä topikkia laajentaa...

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16635.msg308350#msg308350

Meitä pervoilijoita ei montaa foorumilla ole. Joku hommaa ko. koneisen auton toteaa koneen hankalaksi/ kalliiksi ylläpitää--> myy pois.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2014, 15:03:14 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #133 : 07.08.2014, 15:12:35 »
Ei ole hankala kone ja on todella varmatoiminen ( B280X ). Köyhästä voi tuntua kalliilta ;) ;) ;)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #134 : 07.08.2014, 16:07:37 »
Tommosen perustin jossain vaiheessa mutta voishan sitä topikkia laajentaa...

Tuossahan olisi hyvä jo valmiina. Jos laajentaisi tosiaan otsikkoa hieman, "PRV:n huolto ja varaosat" tai jotain sinne päin.

 

RallyBaron  Samppasport