Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V90 takimmainen äänenvaimennin

  • 6 Vastauksia
  • 3620 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

takapotkukartano

  • Vieras
V90 takimmainen äänenvaimennin
« : 28.09.2013, 22:22:52 »
Mitä olette laittaneet alkuperäisen lämminvesivaraajan kokoisen pöntön tilalle näihin tai 960 facelift farkkuihin. On -98 mallisen pönttö lopultakin antautunut myös päällimmäisen pellin alta eli vaihtokypsä. Orginaalia en ajatellut laittaa eli tarvis olla E-hyväksytty (jos sattuu tarkka katsuri kohdalle) ja pitäis olla mahdolisimman helppo asennettava eli sisäänmeno siten, ettei hirveesti joutuis virittelemään. Wanha kun on jo laiska,,,

Poissa ville93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 takimmainen äänenvaimennin
« Vastaus #1 : 29.09.2013, 10:05:52 »
Mitä olette laittaneet alkuperäisen lämminvesivaraajan kokoisen pöntön tilalle näihin tai 960 facelift farkkuihin. On -98 mallisen pönttö lopultakin antautunut myös päällimmäisen pellin alta eli vaihtokypsä. Orginaalia en ajatellut laittaa eli tarvis olla E-hyväksytty (jos sattuu tarkka katsuri kohdalle) ja pitäis olla mahdolisimman helppo asennettava eli sisäänmeno siten, ettei hirveesti joutuis virittelemään. Wanha kun on jo laiska,,,
3" putkenpätkä käy hyvin  :)
volvo 740 b200et -87

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: V90 takimmainen äänenvaimennin
« Vastaus #2 : 02.10.2013, 15:51:06 »
Onko omakohtaista kokemusta, ettei siitä tule liian äänekäs se lämminvesivaraaja poistamalla ?
Ei tullut noin suoraviivainen ratkaisu mieleenkään,,,
Saattaa olla aika mökä ainakin motarilla ilman takapönttöä. Ovat jo muutenkin aika äänekkäitä, kun suoristaa nilkan kovemmilla kierroksilla. :D

Turbokoneessa ei tule niin kauhea mökä, kun ahdin, katti ja etupönttö vaimentaa, mutta 2,5m "suoraa" putkea ei ole hyvä idea suhteellisen korkeaviritteisellä vaparikutosella (lue 70hv/L), ainakaan loppupäässä.

Sitten kun omasta alkaa putkisto antautua laitan Evo9 läppä-änkkärin (E-hyväksytty hyväksi todettu painemobiilissa ja niitä mul on 2kpl UUSIA varastossa) ja siihen 3" röörin (ja ehkä samalla ahtimen). :)

Jos se orkkispönttö on kestänyt 15v kuten itselläkin ja 300tkm, ni ei se ainakaan huono investointi ole, tuskin tarvikepönttä kestää edes kolmasosaa, ja maksaa varmasti yli kolmasosan. Lue: jos pidät auton muutamaa vuotta kauemmin, ni tulee loppupeleissä halvemmaksi.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: V90 takimmainen äänenvaimennin
« Vastaus #3 : 02.10.2013, 20:52:48 »
Joo, alkuperäinen on ja reilut 330 tkm alla roikkunut. En mä sen hintaa pahana pidä, mutta kun harvemmin tolla ajan nilkka suorana, niin sais ne äänet olla normiajossa vähän muhkeemmat. Amispörinöitä en ole hakemassa  ;)
Taitaa kyl saada amispörinät näihin, jos jotain muuta kun orkkista asentaa, ainakin jos mätänetistä vaimentimia ostaa.

Omassa ainakin ihan tarpeeks muhkeat äänet ihan vakiona, esim. porttikongin läpi kun ajaa ni ei tarvii yhtään enempää mökää olla.

Noi vaan tarvikeosat tosiaan tuuppaa pakoputkipuolella happanemaan turhan nopeasti, jopa alle vuodessa on ruostunut puhki. Siksi en suosittele kenellekkään niitä. Riippuu tietenkin ajosta, kaupunkiajo jättää enemmän kosteutta pakoputkeen kun maantieajo.

Nii muuten sellanen tuli mieleen, että 360 volvoon orkkisputki oli kyl aika saman laatuinen kun tarvikeosa, ni tiedä onko näissäkin sama homma että orkkisosana saa tarvikkeen enää tänä päivänä. Kandee varmistella :(
« Viimeksi muokattu: 02.10.2013, 20:56:58 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V90 takimmainen äänenvaimennin
« Vastaus #4 : 02.10.2013, 21:03:56 »
Taitaa kyl saada amispörinät näihin, jos jotain muuta kun orkkista asentaa, ainakin jos mätänetistä vaimentimia ostaa.

Omassa ainakin ihan tarpeeks muhkeat äänet ihan vakiona, esim. porttikongin läpi kun ajaa ni ei tarvii yhtään enempää mökää olla.

Noi vaan tarvikeosat tosiaan tuuppaa pakoputkipuolella happanemaan turhan nopeasti, jopa alle vuodessa on ruostunut puhki. Siksi en suosittele kenellekkään niitä. Riippuu tietenkin ajosta, kaupunkiajo jättää enemmän kosteutta pakoputkeen kun maantieajo.

Tänään poikkesin AD:lla hakeen nippeleitä, niin siinä tiskillä oli joku ostamassa jotain tarvikerööriä. Katselin sitä, että hohhoijaa. Itse pönttö oli kyllä sinkitty, mutta sen jälkeen oli ulostulot ja kannattimet hitsattu kiinni ja niitä saumojahan ei ollut mitenkään suojattu. Samoin nuo kannatinrtaudat oli siihen kylkeen hepattu kiinni ja ihan paskaraudasta näytti olevan. Mahtaa olla pitkäikäinen  ;D

Kesällä vaihdoin 9 vuotta sitten vaihtamani pakoputkiklemmarikannattimen C70:stä, jäljellä ei ollut, kuin muruset. Oli sankakin ruostunut muutaman parin kolmen millin paksuiseksi ja siitä rungosta ei ollut paljon mitään jäljellä. Mutteritkin olivat "pienentyneet", mutta ei niitä kyllä auki saanut. Tuo oli alunperin jotain sähkösinkittyä, mallia Biltema.

Orggis on aina orggis. 960:ssä on vielä orggis pakoputki vuodelta -93. Alkaa se takapönttö olla kyllä aika hapan, saas nähdä meneekö enää katastuksesta läpi. Ikää putkella on jo n.20 vuotta!
Tosin tuo on saksan tuonti, joten sillä voi olla vaikutústa putken kestävyyteen.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: V90 takimmainen äänenvaimennin
« Vastaus #5 : 02.10.2013, 21:07:01 »
Kuten myös SJS, en näe mitään järkeä korvaamista suoralla putkella, ellei halua päästä kyseisessä remontissa max eurolla.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: V90 takimmainen äänenvaimennin
« Vastaus #6 : 04.10.2013, 00:02:39 »
Tänään poikkesin AD:lla hakeen nippeleitä, niin siinä tiskillä oli joku ostamassa jotain tarvikerööriä. Katselin sitä, että hohhoijaa. Itse pönttö oli kyllä sinkitty, mutta sen jälkeen oli ulostulot ja kannattimet hitsattu kiinni ja niitä saumojahan ei ollut mitenkään suojattu. Samoin nuo kannatinrtaudat oli siihen kylkeen hepattu kiinni ja ihan paskaraudasta näytti olevan. Mahtaa olla pitkäikäinen  ;D

Kesällä vaihdoin 9 vuotta sitten vaihtamani pakoputkiklemmarikannattimen C70:stä, jäljellä ei ollut, kuin muruset. Oli sankakin ruostunut muutaman parin kolmen millin paksuiseksi ja siitä rungosta ei ollut paljon mitään jäljellä. Mutteritkin olivat "pienentyneet", mutta ei niitä kyllä auki saanut. Tuo oli alunperin jotain sähkösinkittyä, mallia Biltema.

Orggis on aina orggis. 960:ssä on vielä orggis pakoputki vuodelta -93. Alkaa se takapönttö olla kyllä aika hapan, saas nähdä meneekö enää katastuksesta läpi. Ikää putkella on jo n.20 vuotta!
Tosin tuo on saksan tuonti, joten sillä voi olla vaikutústa putken kestävyyteen.
Ostin erehdyksissäni S90:ppiin keskipöntön kannakkeen tarvikkeena (ainoa tarvikeosa reijitettyjen OMP etulevyjen ja nesteiden lisäksi jos ei lisävarusteita lasketa), ja piru vie, 2kk se kesti, ja hitsaukset irtos. Mitä skeidaa, pistehitsillä oli hitsattu hepposesti kiinni. Eikun migi laulamaan.

Ja tosiaan, noi tarvikepöntöt on just tollasta schaibaa, sinkityt pöntöt ja putket kyl kestää, mut happanee hitsisaumoista vuodessa kahdessa, kun hitsattu sinkkimisen jälkeen... >:(
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Proturbo  Autodiagnoosi