Samppasport  Futurez

veto-ongelma (nokka-akselin asentotunnistin?) V70 D5 -02 man

  • 9 Vastauksia
  • 9312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Moi
Tuli autoon seuraavanlainen käyntiongelma:
Liikkeelle lähdettäessä nuukahtaa ja sammuu. Eli ei normaaliin tapaan jaksa vääntää tyhjäkäynnillä liikkeelle. Teki muutaman kerran risteyksestä lähtiessä.Uudelleen startatessa käy hyvin tyhjäkäyntiä ja otti paikallaan kierroksia näennäisen normaaliin tapaan, mutta liikkeelle pääsi ainoastaan kovilla (~2300) kierroksilla. Alkoipa oireilemaan sitten niinkin, että muillakin vaihteilla nuukahti, jos kierrokset laskivat alle ~1500-2000rpm. Kohta tämän perään sammui ja tietsikkaan tuli ilmoitus "moottori vaatii huollon".
Vähän perään vartti pähkäilyä ja soitto korjaamolle.
Sinne lähdettyäni ei mitään oiretta enää ollut. Testeri näytti herjan, joka viittaa nokka-akselin asentoanturiin. Mittarissa nyt 272 tkm. Tällä hetkellä auto taas toimii. Missä anturi sijaitsee? Mitä muita potentiaalisia vianaiheuttajia voisi olla?
« Viimeksi muokattu: 13.10.2013, 12:45:04 kirjoittanut landenasi »
V50 D2 -12

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vähän vielä taustaa tapahtuneesta: olin juuri lähtenyt korjaamolta, jossa autoon oli tehty ilmastointiin liittyvä korjaus. Viisi ensimmäistä kilometriä meni ihan oireitta. Moottoritila oli hiukan märkä vedestä, olivat varmaan hiukan pesseet sitä. Voisiko kosteus olla osatekijä (jos vaikka anturiin / liittimeen olisi päässyt vettä)?
P.S. pahoittelut kirjoitustyylistä, yritän mobiililla kirjoitella..
V50 D2 -12

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
En tiedä onko tästä nyt mitään apua, mutta itekki ku auton ostin, niin olivat liikeessä pesseet sen.
Liikeestä lähtiessä (ei ilmennyt koeajolla vielä) oli kojetaulussa kolmio ja käytätinkin sitten liikkeessä autoa jälkikorjauksella, oli 6 eri herjaa jotka tais ainakin osa johtua siitä pesun jälkeisestä kosteudesta koska sen jälkeen ei kaikki niistä ole uudelleen ilmaantunut.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Ahaa, ok. Itse en ole uskaltanut juuri vettä antaa konepeiton alle sen jälkeen kun vaimon erään auton virranjakajan onnistuin kastamaan kahteen otteeseen moottoripesuissa. Se "vika" oli helposti korjattava jakajan avaamalla ja kuivattamalla mutta aiheutti toki ylimääräistä actionia...

Osaisiko joku valaista minua vielä tässä asentoanturin sijaintiasiassa, eli missä se sijaitsee?
Vai onko niitä peräti kaksin kappalein, molemmille nokille omansa? Voisi mielenkiinnosta kurkata miten kosteusalttiissa paikassa osa on..
V50 D2 -12

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Asento-anturi on pakonokka-akselilla, venttiilikopan päällä moottorin vasemmassa takakulmassa siinä vitosen suuttimen liki.

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Suuret kiitokset Miksu!

V50 D2 -12

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Auto pelannut moitteetta edellisen jälkeen tähän aamuun asti, jolloin kuvio uusiutui. "Moottori vaatii huollon" ja "ajonvakautus vaatii huollon". Odottelulla ja lopulta isoilla kierroksilla lähtemällä pääsin eteenpäin.20 km jälkeen sama uusiksi. Pääsin töihin, mutta vähän jännää 85 km kotiinpäin tiedossa... voiko asentotunnistin aiheuttaa herjan ajovakautuksesta?
V50 D2 -12

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Moi,
Otsikkoa muuteltu hiukan..
Hommasin siis Joulun alla uuden nokka-akselin asentotunnistimen (Bosch 8631533).
Ennen osan vaihtoa tällaiset vikakoodit sain Autelin lukijalla luettua:

300A  Camshaft position (CMP) sensor. Faulty signal
3100  Engine speed (RPM) sensor. Faulty signal


Osan vaihdon ja vikakoodien nollaamisen jälkeen tuli noin 1000 km ongelmatonta ajoa, kunnes taas tänään sama ongelma pomppasi pinnalle noin 100 km ajon jälkeen.
Eli heti liikkeelle lähtemisen jälkeen moottori sammuu. Uudelleen starttaamisen jälkeen käy, mutta ei jaksa mennä alle 2500 rpm. , muuten sammuu. Sain auton talliin ajettua nippa nappa: viimeisen kilometrin taajamapyörittely vaati 5 varikkostoppia...

Luin vikakoodit, ja löytyi siis se sama herja:
300A  Camshaft position (CMP) sensor. Faulty signal

Nyt tarvitaan kipeästi lisäkeinoja, jotta saan taas Volvon ajoon. Tuskinpa uusi sensori voi olla viallinen. Asennus on niin helppo, että sitä ei voi ryssiä.
Voiko pielessä oleva jakohihna aikaansaada jotain tällaista? Vai onko liian random-luonteinen vika?
Mikä yksikkö lukee CMP-anturin tietoja autossa. Voisiko vika olla siinä? Johdotus, maadoitus?

Korjausehdotuksia otan mielelläni vastaan.. Volvot on niin yleisiä autoja, että luultavasti jollain muullakin samaa tautia ollut..?
V50 D2 -12

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Auto oli merkkiliikkeessä tutkiskeltavana.
Oire ei tullut päälle, eikä vikaa löytynyt suoraan. Kuitenkin asentaja päätteli, että todennäköisesti vika piilee kampiakselin asentotunnistimessa.
Kampiakselin asentotunnistin (impulssianturi) siis vaihdettiin. Tämän jälkeen on noin 3 tkm ajettu ilman horkkakohtauksia. Eli vika näyttäisi poistuneen :)

V50 D2 -12

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Päivitetään tilannetta: 339 tkm nyt mittarissa, eikä kyseistä oiretta ole enää ilmaantunut.
V50 D2 -12

 

KL-varaosat  Race.fi