RallyBaron  Samppasport

940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti

  • 36 Vastauksia
  • 16623 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa turtman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
No niin tuli tossa ostettua tälläinen kartano volvo -95.
Olis vähän ongelman poikasta. Yritin kyllä selata noita keskusteluja mut ei löytynyt vastaavaa..
Elikä kylmänä kun käynnistää auton niin se käy vähän niinkun kolmella pytyllä noin 10-25sek. ja sen jälkeen normaalisti lukuunottamatta tätä tyhjä käynnin seilaamista 500-1000rpm mutta tätä ei tee aina, välillä käy ihan nätisti siinä tonnin pintaan.
Olen vaihtanut tulpat+johdot ja virranjakajan kannen ja käyttänyt jonkun helk..bensan sekaan laitettavan litkun..
Kaveri epäili ruisku suutinta, olisi kuulemma jotain pas...välissä. Käynnistäessä pakoputken pää on sen näköinen et jotain nestettä sieltä on tullut..

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 13.10.2013, 22:24:03 »
Vaihda aluksi lämpötila-anturi (ruiskun, ei mittariston).  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8113
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 13.10.2013, 22:26:20 »
Tuollainen käynnistyminen vois viitata alkavaan kannentiivistevikaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 13.10.2013, 23:18:03 »
Tarkemminkin kun lukee niin tonnin tyhjäkäynti aivan hitosti vakiosta korkeampi. Ettei olis imuvuotoja?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 14.10.2013, 00:12:00 »
Lämpöanturin voi mitata, joten se on helppo selvittää! Juttu löytyy FAQ:sta.

Imuvuotojen tsekkausta kannatan itsekkin...  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa turtman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 14.10.2013, 20:03:09 »
Lämpöanturin voi mitata, joten se on helppo selvittää! Juttu löytyy FAQ:sta.

No niin anturi mitattu jä näyttäs olevan arvoissaan.
Pitää viellä katsoo joku aamu kun rupee taas röpöttää niin pirssi sammuksiin ja tulpat pois.
Se on varmaan kannen tiiviste tai suutin.
Onko jollakin ollut suuttimien kanssa ongelmia? voisiko tehdä vastaavia oireita?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 14.10.2013, 20:38:19 »
mulla tekee kylmänä käynnistäes kans et käy kolmella. loppuu heti ko lisää kaasua n.2-5sekunnin ajaksi, tyhjäkäynti tasanen. mulla tyhjäkäynti lämpimänä muistaakseni reilun 1000rpm...ja laajakaista näyttää tasakaasu-ajolla ja tyhjäkäynnilla 14.2-15.0
paljonko näissä pitäs tuon tyhjäkäynnin olla??  (ei muista enää ko volvo ollu jo pitkästi toista vuotta telakalla).

Onko jollakin ollut suuttimien kanssa ongelmia? voisiko tehdä vastaavia oireita?

mulla suuttimien kärjestä se knallin näkönen oli halki ainakin kahdesta ja paloja lohjennut ainakin yhdestä...en tiiä miten vaikuttaa, vaikuttaako mitenkää... :S
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa turtman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #7 : 14.10.2013, 21:03:24 »
mulla tekee kylmänä käynnistäes kans et käy kolmella. loppuu heti ko lisää kaasua n.2-5sekunnin ajaksi, tyhjäkäynti tasanen. mulla tyhjäkäynti lämpimänä muistaakseni reilun 1000rpm...ja laajakaista näyttää tasakaasu-ajolla ja tyhjäkäynnilla 14.2-15.0
paljonko näissä pitäs tuon tyhjäkäynnin olla??  (ei muista enää ko volvo ollu jo pitkästi toista vuotta telakalla).

mulla suuttimien kärjestä se knallin näkönen oli halki ainakin kahdesta ja paloja lohjennut ainakin yhdestä...en tiiä miten vaikuttaa, vaikuttaako mitenkää... :S
joo itsellä sama kun lisää kaasua tonne 1500-2000rpm niin loppuu muutaman sekunnin kuluttua.
ja itsellä toi tyhjäkäynti oli normaalisti noin 750-800rpm.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #8 : 16.10.2013, 03:37:55 »
Lyödään vielä yks jonon jatkoks. Saman ongelman kanssa painittu koko helvqtin syksy :(

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10149
  • Teiden tukko
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #9 : 16.10.2013, 23:37:30 »
mulla tekee kylmänä käynnistäes kans et käy kolmella. loppuu heti ko lisää kaasua n.2-5sekunnin ajaksi, tyhjäkäynti tasanen. mulla tyhjäkäynti lämpimänä muistaakseni reilun 1000rpm...ja laajakaista näyttää tasakaasu-ajolla ja tyhjäkäynnilla 14.2-15.0
paljonko näissä pitäs tuon tyhjäkäynnin olla??  (ei muista enää ko volvo ollu jo pitkästi toista vuotta telakalla).

mulla suuttimien kärjestä se knallin näkönen oli halki ainakin kahdesta ja paloja lohjennut ainakin yhdestä...en tiiä miten vaikuttaa, vaikuttaako mitenkää... :S

Reilu tuhat rpm joutokäynti on liian kova. Mulla käy alta tuhatta, olisko jotain 850rpm lähellä totuutta?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #10 : 16.10.2013, 23:54:07 »
Reilu tuhat rpm joutokäynti on liian kova. Mulla käy alta tuhatta, olisko jotain 850rpm lähellä totuutta?  ???

Paitsi silloin kun LH nostaa sitä kylmän vuoksi tai sitten siksi, että antaa kaasua heti käynnistämisen jälkeen kylmällä koneella, jolloin tyhjäkäynti pysyy siellä 1000rpm lukemissa jonkin aikaa.

Vakio LH2.4 vinokoneen lämmin tyhjäkäynti on 750rpm +/-50rpm, eikä sitä pysty muuttamaan kuin lastua käpistelemällä vähän enemmin perillä ollen.

Jos tyhjäkäynnin haluaa säätää oikeaksi, niin tyhjäkäyntiservolta johto irti ja sitten kaasuläppää säätämään siten, että kone käy kuumana 1000-1100rpm. Sitten TK-servon piuha kiinni ja imuvuodottoman vinokoneen tyhjäkäynti asettuu käynnistyksen jälkeen sinne 750rpm +/-50rpm lukemaan, eikä muutu kirveelläkään, ellei sillä tee reikiä imusarjan tiivisteeseen tms.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #11 : 17.10.2013, 00:02:55 »
Yhdessä tapauksessa niinkin uskomaton asia kuin venavälysten säätö vaikutti tyhjäkäynnin tasaisuuteen, vaikkei välykset edes ollu pielessä mitenkään isosti, kymppi oli isoin muutos yhdessä venttiilissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #12 : 17.10.2013, 00:15:17 »
Testaan huomenna lastun vaihtoa ja sit ruvetaan ettiin vikaa nokasta ::) syksyllä vaihtu t:n tilalle a ja välykset unohtu tarkistaa  :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #13 : 17.10.2013, 00:49:47 »
Testaan huomenna lastun vaihtoa ja sit ruvetaan ettiin vikaa nokasta ::) syksyllä vaihtu t:n tilalle a ja välykset unohtu tarkistaa  :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Unohdin minäkin mainita, että sillä A:lla voi olla jotain vaikutusta asiaan, sillä sen over-lapp on jotain ihan muuta kuin T:n ja EZK/LH kombo on säädetty sille T:lle.  Minä ja minun muistini!  :facepalm:

Laitoin johinkin topicciin sen syttyennakot per kone LH:ssa ja silläkin tyhjäkäyntiennakolla voi olla oma mausteensa tähän soppaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10149
  • Teiden tukko
Vs: 940 b230fk/ft kylmä käynnistys ja tyhjäkäynti
« Vastaus #14 : 17.10.2013, 16:23:00 »
Paitsi silloin kun LH nostaa sitä kylmän vuoksi tai sitten siksi, että antaa kaasua heti käynnistämisen jälkeen kylmällä koneella, jolloin tyhjäkäynti pysyy siellä 1000rpm lukemissa jonkin aikaa.

Saattaa olla että omassakin joutokäynti nousee kylmällä moottorilla tuohon tonnin pintaan tai sitten ei.

Unohdin minäkin mainita, että sillä A:lla voi olla jotain vaikutusta asiaan, sillä sen over-lapp on jotain ihan muuta kuin T:n ja EZK/LH kombo on säädetty sille T:lle.  Minä ja minun muistini!  :facepalm:

Laitoin johinkin topicciin sen syttyennakot per kone LH:ssa ja silläkin tyhjäkäyntiennakolla voi olla oma mausteensa tähän soppaan.

Moottorinvaihdon yhteydessä vaihtui kansi vähän ajettuun jossa oli A-nokka kiinni. Vetoalue muuttui vähän ylemmäksi mutta muuta muutosta en kyllä osaa sanoa. Mulla ei ole niin tarkkaa dynoa. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Samppasport  Futurez