Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Automaatin 3 ja 4

  • 14 Vastauksia
  • 3894 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Automaatin 3 ja 4
« : 14.10.2013, 16:39:19 »
Tossa 740 vm 90 perässä oleva tomaatti. Ongelma että tasasessa, vaikka puolkaasu kiihdytyksessä vaihtaa nätisti 1 --> 2, sitten pitää 2 sinnikkäästi kunnes kierroksia alkaa olemaan likemmäs 5000rpm ennen kuin vaihtaa 3? Toki kun kiihdyttää 2 haluttuun nopeuteen ja päästää kaasun ylös niin vaihtaa 3. Nelonen on sitten harvinaisempi näky. Joskus mukana, mutta oletettavasti solenoidi vika?

Ikinä ennen ei oo automaattia ollut ja sen sielun elämä on mulle täys arvotus. Toi 4 vaihde näis on vissii tyypillistä mut mikä tota 3 riivaa. Ehdotuksia mitä vois kokeilla?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #1 : 14.10.2013, 17:27:02 »
AW7x vissiin? Vaijeri oikein säädetty. Onko öljyjvä vaihdettu ikinä? Sekä saattaapi olla vaan pasanakin.

Nelonen niin syttyykö napista mitään? Eihän siinä paljoa ole tavaraa sitä ohjaamassa, rele, johtosarja sekä solenoidi. Solenoidi on myös helppo ohittaa, IPD:ltä löytyy valmista settiä siihen.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9029
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #2 : 14.10.2013, 18:22:24 »
Öljyn määrä (ja ehkä laatukin). Ei tahdo mennä ainakaan AW71:ssä isoin silmään jos öljymäärä on vajaa.

Huolellinen huuhteluvaihto ei tee ainakaan pahaa jos ei ole uudehkot öljyt tai on mustanpuhuvaa.

Kickdown-vaijerin vapaa liikkuminen ja oikea säätö kantsii myös tarkistaa.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #3 : 14.10.2013, 19:57:24 »
aw laatikko ilmeisesti mutten tiiä onko 70 vai 71... öljyt oli tikun mukaan maximissa siitä laadusta en sitten tiiä, kun oon auton nyt puoltoista viikkoo vasta omistanut. Pitää tarkemmin tutustua tohon huuhteluun ja vaijerin kireyteen...

Kickdown vaijerin kireyshän saattas maalaisjärjellä selittää sen ettei vaihda vasta kun kaasu on kokonaan ylhäällä? Pitää vähän tutustua oikeen ajan kanssa tohon automaatin toimintaan.

Nelonen niin syttyykö napista mitään?

Napilla tarkotat varmaan vikakoodeja? En o lukenu, pitäs kyllä...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #4 : 15.10.2013, 00:46:58 »
Napilla tarkoitetaan sitä nappia vaihdekepin kyljessä, jolla kolmonen kytketään. Silloin pitäisi nuolivalon syttyä mittaristoon ylivaohteen poiskytkennän merkiksi.
Jos nappia ei ole ja vaihdekaaviossa on kolmonen, on laatikko ZF 4HP22.

Ja automaatin öljythän sitten tarkastetaan koneen käydessä ja ensin kannattaa selata koko vaihdekaavio läpi hitaasti.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2013, 14:03:28 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #5 : 15.10.2013, 10:11:08 »
oonkin ihmetelly mikä se nappi siinä kyljessä on mistä ei tapahdu mitään  ;D se nuolivalo tosin palaa aina startista lähtien  :-[ mitäs se sitten tarkottaa?  :idiot2:

Edittiä: Tein sellasen huomion että jos nyt ajaa vaikka sitä 50km/h ja tää sitkeesti pitää 2 vaihteen ellei kaasua päästä ylös, mutta mikäli vaihtaa pakkokakkoselle ja siitä takasin Deelle niin vaihtaa kolmosen vaikka kaasun asento pysyy samana. Auttoko yhtään dignosointia?  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 15.10.2013, 14:19:15 kirjoittanut Miuzo »
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #6 : 15.10.2013, 20:45:57 »
omassa käyttiksessä AW71L oli samankaltasta ongelmaa vähän aikaa ja sit rupes luistamaan yht`äkkiä niin paljon että huiput oli 16kmh.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2013, 21:55:33 kirjoittanut dumppi »
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #7 : 15.10.2013, 20:52:42 »
Jos nuolivalo palaa, niin ei kuulukkaan nelosen kytkeytyä  ::) Eli olisko rele/nappi vika, eli pitää kolmosella sen takia.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #8 : 16.10.2013, 07:58:38 »
Jos nuolivalo palaa, niin ei kuulukkaan nelosen kytkeytyä  ::) Eli olisko rele/nappi vika, eli pitää kolmosella sen takia.

Niimpä, mutta mielestäni sillon harvoin kun se 4 vaihde astuu kehään tuo nuolivalo ei siitä huolimatta sammu (ei nyt ihan satasen varmaa, pitää seurata mikäli pääsen vielä kokemaan nelosvaihteen ihanuuden).
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #9 : 20.10.2013, 17:06:59 »
Herätellääs taas!

3 vaihde löyty. Syynä oli tuo aiemmin epäilty kickdownvaijerin liika kireys, mikä johtui jäkittävästä vaijerin kuoresta.

No kun kolmonen löyty ni testilenkillä/kotimatkalla löyty myös nelonen... Uskosin kumminkin sen olevan ihan täyttä sattumaa. Eli syyniin tuo nelosvaihde. Lähtötiedot siis: vaihtaa neloselle harvoin, nuolivalo palaa (ei sammunut vaikka vaihtoi neloselle), vaihdekepin napista painamalla ei myöskään vaihtanut neloselta kolmoselle. Itellä ei hajuakaan, mutta vahva tunne että syyllinen ois solenoidi. Voiko tuo vika aiheuttaa nuolivalon palamisen? Niin ja missäköhän tää pahamaineinen solenoidi sijaitsee?  :idiot2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #10 : 23.10.2013, 22:33:00 »
Solenoidi avattu. Naksahtaa kun antaa 12V. Eli vika ei vissiin tässä? Niin ja laatikko on mallia AW70L, tuskin vaikuttaa ongelman ratkomista..?

Edelleen nuolivalo palaa ja nelosvaihde kateissa...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #11 : 23.10.2013, 22:40:04 »
Alkaako se nelonen kytkeytyyn jo kylmänä vai vasta kun oot tovin ajanu?

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #12 : 24.10.2013, 08:42:11 »
Alkaako se nelonen kytkeytyyn jo kylmänä vai vasta kun oot tovin ajanu?

Vähän sekä että  :-\ kun haettiin tuo auto 4 vaihde toimi porvoosta forssaan asti jossa sitten pysähdyttiin. Tuskin hirveesti ehti "jäähtyä", mutta kun jatkettiin matkaa nelosta ei löytynyt ennen kun päästiin huittisiin  :idiot2: Toisaalta taas kertaalleen nelonen on astunut kuvioon kylmiltään noin 3-4km ajon jälkeen  :buck2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #13 : 24.10.2013, 14:34:51 »
Vähän sekä että  :-\ kun haettiin tuo auto 4 vaihde toimi porvoosta forssaan asti jossa sitten pysähdyttiin. Tuskin hirveesti ehti "jäähtyä", mutta kun jatkettiin matkaa nelosta ei löytynyt ennen kun päästiin huittisiin  :idiot2: Toisaalta taas kertaalleen nelonen on astunut kuvioon kylmiltään noin 3-4km ajon jälkeen  :buck2:
Solenoidi vikahan ilmenee niin että joko ei toimi lainkaan tai sit toimii vasta lämpimänä. Tai noin mulla oli.
Seuraava omistaja(liike) vaihteli sit solenoidin.  ::)

Kokeile toisella releellä ja tutki sen kepin napin johtohdot. Voi olla katkos jossakin.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin 3 ja 4
« Vastaus #14 : 24.10.2013, 18:23:11 »
Problem solved!

Purin tuon releen ja ihmettelin et kyllä täkin naksuu ja kärki liikkuu. Aattelin et oisko ollu jumissa ja aukes kun vähän räpläilin mutta ei... Kokeilin ihan piruuttani tota hyppylankaa mitä mulle ehdotettiin showroomin puolella ja tadaa nelonen löytyy!!  :)

Tiivistetään nyt että ongelma(t) ratkaistu:
-3 vaihde takerteli liian kireän kickdownvaijerin takia
-4 vaihde takerteli releen takia

Kiitoksia neuvoista!  :hello:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

 

Samppasport  Futurez