No tämä siis riitti jokatapauksessa, 16v kannesta ei ole niin paljon iloa hintaansa nähden, että kannattaisi ryhtyä.
Kansi on sun murheistasi pienin. 8V kannella saat niin paljon paukkua, että auton voimalinjasta menee kaikki uusiksi kampiakselista taaksepäin. Sianpään voimansiirto ei ole ihan helppo nakki.
Jep, tiedän, tuolla omalla kokoonpanollakin olen jo saanut oman laatikon rikkoutumisen partaalle. Muutaman kerran poltellut kunnolla kolmosen rajottimella gummia, ja jo huutaa laatikko hoosiannaa. Kolisee niin vietävästi tyhjäkäynnillä, kun pitää kytkintä ylhäällä. Ja laatikko oli siis, kuten koko muukin auto todistettavasti 150tonnia ajettu, eli uudenkarhea..
Mikäli auto jää sivuharrasteeksi talven jälkeenkin ison tehon himoissa, niin pakko se on m90 sinne sovittaa nelilinkki perse kaverina.
16v kansi virtaa vakiona karkeasti samaa luokkaa kun perusportattu 8venanen. Mitä huonompi kansi/perusmoottori niin sitä enemmän vaatii painetta että irtoo jerkkua. 8venttiili koneista on tälläkin foorumilla otettu yli 600hp. Ilman öljyruiskuja..
Juu kyllä ahtamisen perus lait on ihan syvällä selkärangassa, ei tässä ihan ensimmäistä turbomasiinaa olla rakentamassa

Tuo öljyruisku vaan kuulostaa hyvältä mäntien jäähdytyskeinolta, siitä tosin en tiedä mitään, miten se näissä vinokoneissa käytännössä auttaa? Ainakin BMW S sarjan moottoreissa ruiskut jäähdyttää mäntiä merkittävän paljon ahtokäytössä..
Nyt en jaksa ihan kaikkea lukea, mutta ei se 16v kannen laitto ole ihan bolt on. Joudut tekemään ja modaamaan pinnapultit. Säveltämään jakopään. Vaihtamaan imu/pakosarjat. Koloamaan männät ja niin. Joku korjaa jos jaksaa. Suuntaa antavasti lähinnä.
Asia pihvi. Eli järkevin/helpoin tapa toteuttaa 16v turbo taitaa olla ahtaa sellaisenaan valmis 16v moottori, joiden hinnat tuntuu olevan päältä tonnin..