Autoracing  KL-varaosat

vika vaiko ominaisuus (töksähtää kaasua höllötessä)

• 16 Vastauksia
  • 6843 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Hola!

V70 d5 2006 geartronic tomaatti toimii muuten mainiosti mutta taajamanopeuksissa kun höllää kaasua niin sillä silmänräpäyksellä töksäyttää kevyesti. Sitten kun antaa kaasua uudelleen -vaikkapa risteyksessä käännyttäessä- niin taas töksähtää. Oikein pehmeästi kun antaa kaasua niin töksäyksen voi lähes kokonaan välttää. Jotenkin mom muunnin ei halua "pehmentää" menoa ja minusta liian ahneesti heittää rullaamaan vapaalle sen sijaan et moottorijarruttais loppuun asti.

Kyl tän kanssa toimeen tulee mut aloin pähkimään et eihän tässä nyt oo se hemmetin vapaakytkin ja näkeekö sen obd kautta jotenkin. Vai oisko mulla moottorituennassa tai jossai vuotoa? Vai onko ihan vaan ominaisuus?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Bliz

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: vika vaiko ominaisuus (töksähtää kaasua höllötessä)
« Vastaus #1 : 18.10.2013, 20:20:38 »
Otappa etuvanteista ne volvon keskikupit irti ja tarkista niitten pienten pulttien tiukkuus mitkä sieltä alta paljastuu. Elä raivolla kiinni vedä mutta silleen että pysyy. ne ku löystyy alkaa kuvailemasi oireet.

Poissa Juh44

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 18.10.2013, 23:41:19 »
Itselläni vastaava auto xc:nä oli moottorin alaetu hela sökönä, (vaihteiston ja rungon välillä oleva 2 helasta ja peltilipareesta tehty) "runtua" annettaessa töksäytteli kovastikkin mutta vaihdon jälkeen kys. nykäys heikentyi selvästi, kannattanee siis tarkistaa?
xc70 D5AWD -06

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #3 : 19.10.2013, 02:18:21 »
Otappa etuvanteista ne volvon keskikupit irti ja tarkista niitten pienten pulttien tiukkuus mitkä sieltä alta paljastuu. Elä raivolla kiinni vedä mutta silleen että pysyy. ne ku löystyy alkaa kuvailemasi oireet.

Toiselta puolelta oli kesällä niin löysällä tuo nimenomainen pultti että ihan kloksahti liikkeelle lähtiessä. Laittoivat huollossa lukitetta notta ainakin se on arvatenkin momentissa vielä. Toinen puoli voi tietty olla löysällä vielä. Pitääpä tsekata. Kiitti vinkistä

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #4 : 19.10.2013, 02:21:25 »
Itselläni vastaava auto xc:nä oli moottorin alaetu hela sökönä, (vaihteiston ja rungon välillä oleva 2 helasta ja peltilipareesta tehty) "runtua" annettaessa töksäytteli kovastikkin mutta vaihdon jälkeen kys. nykäys heikentyi selvästi, kannattanee siis tarkistaa?

Kiitos tästäkin vinkistä. jotain tukihommaa itsekin epäilen ynnä noita löysiä pultteja/liitoksia. Sinänsä vekkuli vika että ollut jo jonkun aikaa ja sen kanssa voi elää mutta ei tuo tuollaisena loputtomiin kestä (vaimon käytössä..)

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 19.10.2013, 10:04:46 »
Hola!

V70 d5 2006 geartronic tomaatti toimii muuten mainiosti mutta taajamanopeuksissa kun höllää kaasua niin sillä silmänräpäyksellä töksäyttää kevyesti. Sitten kun antaa kaasua uudelleen -vaikkapa risteyksessä käännyttäessä- niin taas töksähtää. Oikein pehmeästi kun antaa kaasua niin töksäyksen voi lähes kokonaan välttää. Jotenkin mom muunnin ei halua "pehmentää" menoa ja minusta liian ahneesti heittää rullaamaan vapaalle sen sijaan et moottorijarruttais loppuun asti.

Kyl tän kanssa toimeen tulee mut aloin pähkimään et eihän tässä nyt oo se hemmetin vapaakytkin ja näkeekö sen obd kautta jotenkin. Vai oisko mulla moottorituennassa tai jossai vuotoa? Vai onko ihan vaan ominaisuus?
Minä epäilisin vaihteisto vikaa. Toi käytös viittaisi siihen, kun antaa rullata jolloin vaihtaa alaspäin ja kaasua painaessa kierrokset nousee mutta ei kytke vaihdetta heti päälle vaan vaihde menee viiveellä töksähtäen päälle?
« Viimeksi muokattu: 19.10.2013, 10:07:35 kirjoittanut virkpe »

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #6 : 19.10.2013, 14:13:31 »
Minä epäilisin vaihteisto vikaa. Toi käytös viittaisi siihen, kun antaa rullata jolloin vaihtaa alaspäin ja kaasua painaessa kierrokset nousee mutta ei kytke vaihdetta heti päälle vaan vaihde menee viiveellä töksähtäen päälle?

Itse asiassa viivettä ei ole vaan töksähdys tapahtuu välittömästi kun antaa kaasua. samoin kun löysää kaasuaniin välittömästi töks. laatikkoa olen silti itsekin uumoillut yhdeksi vian aiheuttajaksi. tuo että laatikko innokkaasti heittää rullaamaan vapaalle sen sijaan että moottorijarruttaisi on kyllä tympeä ominaisuus. Vähänkin pitempään kun moottorijarruttaa niin pistää vapaalle. Maantiellä tämä on jees mutta taajamassa..hohhoijaa. Jos risteyksen pyöräyttää vähän nopsemmin niin että ei kerkee rullata vapaalla jarrutuksessa niin no problem. Vaihtelee ja kytkee sujuvasti ja pehmeesti

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #7 : 26.10.2013, 21:26:38 »
Toiselta puolelta oli kesällä niin löysällä tuo nimenomainen pultti että ihan kloksahti liikkeelle lähtiessä. Laittoivat huollossa lukitetta notta ainakin se on arvatenkin momentissa vielä. Toinen puoli voi tietty olla löysällä vielä. Pitääpä tsekata. Kiitti vinkistä

kokeilin kiristää niitä pikkupultteja. todella nopea homma mutta olivat jo valmiiksi kiinni. varulta pikkasen kirin mutta ei vaikutusta töksimiseen. noiden pulttien kanssa saa varmaan olla tosiaan tarkkana ettei kiri liikaa, severta pienet.

by the way, onko normaalia vapaakytkin toimintaa että auto lähtee normaalisti ryömimään kun jarrulta päästää, mutta moottorijarrussa heittää vapaalle rullaamaan kun riittävän pitkään on jalka pois kaasulta? olen ollut siinä luulossa että vapaakytkin kun on niin ei ryömi. väärä luulo? mieluusti heittäsin ton vapaalla rullaamisen kuikkaan mutta se ei liene ohjelmoimalla tai muutenkaan mahdollista jos tämä on normaalia toimintaa eikä sitä vapaakytkinhommaa. kaasua saa pumpata ja humpata mielinmäärin jos ei oo menny tohon "vapaarullausmoodiin", ei töksi. nopeudella ei ole vaikutusta

Paikalla jaskajokunen

• :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #8 : 26.10.2013, 21:28:44 »
Itse asiassa viivettä ei ole vaan töksähdys tapahtuu välittömästi kun antaa kaasua. samoin kun löysää kaasuaniin välittömästi töks. laatikkoa olen silti itsekin uumoillut yhdeksi vian aiheuttajaksi. tuo että laatikko innokkaasti heittää rullaamaan vapaalle sen sijaan että moottorijarruttaisi on kyllä tympeä ominaisuus. Vähänkin pitempään kun moottorijarruttaa niin pistää vapaalle. Maantiellä tämä on jees mutta taajamassa..hohhoijaa. Jos risteyksen pyöräyttää vähän nopsemmin niin että ei kerkee rullata vapaalla jarrutuksessa niin no problem. Vaihtelee ja kytkee sujuvasti ja pehmeesti

Itsellä revennyt ylätukikumi aiheutti em. oireen , tosin autohan oli mk1 v70
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #9 : 26.10.2013, 21:40:18 »
Itsellä revennyt ylätukikumi aiheutti em. oireen , tosin autohan oli mk1 v70

vaihdoin yläkumen 1v/30tkm sitten. laitoin uuden oem kumen eli uskoisin et vielä ok kunnossa. itse asiassa tuo kumen vaihto ei vaikuttanu mitenkään mihinkään. operaatio oli yhdensortin varotoimenpide kun autoa muutenkin huoltelin;-)

Paikalla jaskajokunen

• :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #10 : 26.10.2013, 21:57:46 »
vaihdoin yläkumen 1v/30tkm sitten. laitoin uuden oem kumen eli uskoisin et vielä ok kunnossa. itse asiassa tuo kumen vaihto ei vaikuttanu mitenkään mihinkään. operaatio oli yhdensortin varotoimenpide kun autoa muutenkin huoltelin;-)

En lukenut koko topicia läpi, mutta kuinkas nuo laatikon öljynvaihdot  ?
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #11 : 26.10.2013, 22:47:28 »
En lukenut koko topicia läpi, mutta kuinkas nuo laatikon öljynvaihdot  ?

Pari kertaa vaihdettu, 206tkm mittarissa, 2006 peli. Tars varmaan kohtpuoliin vaihtaa taas. Minusta vaihdot kyl sujuu hyvin mutta en ole kyllä muita vastaavia ajellut kuin lyhyitä koeajoja aikaa sitten

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #12 : 26.10.2013, 23:35:55 »
Itsellä ei kaasun päästö nykäise V70 D5 2003 automaattilaatikolla mutta cruisen päästö kaupunkinopeuksilla on ärsyttävän epäpehmeä. Onko teillä sama vai pitäiskö minunkin tarkastella kiristyksiä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #13 : 27.10.2013, 00:28:05 »
Itsellä ei kaasun päästö nykäise V70 D5 2003 automaattilaatikolla mutta cruisen päästö kaupunkinopeuksilla on ärsyttävän epäpehmeä. Onko teillä sama vai pitäiskö minunkin tarkastella kiristyksiä

tokkopa sulla löysiä pulteissa tai muualla jos vain cruisella nykäisee. mulla oli aiemmin tänä vuonna oikeasti löysällä toinen niistä pulteista niin äänekäs metallinen "KLAK" kuului aina kun siirsi R->D. Ja itse asiassa ei tuo munkaan v70 nykäise vaan töksähtää kun löysää kaasun. juurikin samaan tapaan kuin moni (enemmän/vähemmän ajettu) manuaali auto kun pikkuvaihteella nostaa nopeasti jalan kaasulta ja kulkine siirtyy "iskien" vedolta moottorijarrulle. ei se mulla tietenkään ihan niin rajusti mutta samalla lailla napakasti.

vapaakytkimestä:
eikö tosiaan muilla siirry rullaamaan vapaalle kun antaa moottorijarruttaa tarpeeksi pitkään?
« Viimeksi muokattu: 27.10.2013, 00:34:42 kirjoittanut mulugren »

Poissa sven

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 27.10.2013, 10:25:28 »
Kyllä minulla menee vapaalle alamäkeä rullatessa, minulla on se viislovinen loota tossa -05 kulkuneuvossa, pari vuotta sitten ajettiin sinisellä uusi ohjelma siihen lootikkoon niin sen käyttäytyminen tuli paljon fiksummaksi, nyökkiminen väheni huomattavasti.  :)

Autoracing  KL-varaosat