Elekma  Autoracing

Raidetangonpään vaihto

  • 10 Vastauksia
  • 12032 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Raidetangonpään vaihto
« : 19.10.2013, 20:42:06 »
-09 V70 2.4DA ja väljä raidetangon pää. Onkohan tähän hankala homma vaihtaa itse? Kuskin puoleinen pää olisi kyseessä, ja vaihdan kummatkin päät kun joutuu suuntaukseen viemään kuitenkin...ja se on se kallein osa hommasta :D

mk2:een vaihdoin kerran itse, ja siinä se sisempi pää oli kyllä kinkkinen. Julmetuilla putkitongeilla sain lopulta avattua sen. Vänkärin puolelle ei käsittääkseni olisi edes muut työkalut mahtuneet, paitsi se Wirallinen irroitustyökalu?
-12 V60 D3A

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #1 : 19.10.2013, 21:00:58 »
Suurinpiirtein vastaava homma, kuin siinä tekemässäsikin, en osaa sanoa, että onko sun työkaluilla kinkkisempi vai helpompi.

Poissa J.M.K.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • V60 D3 awd -21
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #2 : 19.10.2013, 22:45:38 »
Helppo homma vaihtaa, ja sisäpääkin helpompi kuin II- koppaisessa (ainakin kuskin puolelle). Sisäniveleen on sitten olemassa
kaksi eri vaihtoehtoa, (pituusero) liittynee jotenkin cruisen ominaisuuksiin :idiot2: Jokatapauksessa kannattaa varmistaa varaosaputkan tiskillä?

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #3 : 20.10.2013, 11:14:01 »
Joku tämmöinen voisi olla kova sana (harmi ettei ainakaan Motonetistä löytynyt):



Hankalintahan tuossa vaihdossa on ajoitus. Renkaat pitäisi suunnata vaihdon jälkeen (kerran kokeilin laskea kierteitä ja se nyt ainakaan ei toiminut  ;D ), eli jollekin pajalle pitäisi päästä ajamaan suoraan. Kun olisi tarvetta ajaa työn takia 760km viikossa... Ehkä säästäisi rahaa, jos ostaisi omat suuntausvälineet.
-12 V60 D3A

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #4 : 20.10.2013, 11:27:20 »
Joku tämmöinen voisi olla kova sana (harmi ettei ainakaan Motonetistä löytynyt):

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Hankalintahan tuossa vaihdossa on ajoitus. Renkaat pitäisi suunnata vaihdon jälkeen (kerran kokeilin laskea kierteitä ja se nyt ainakaan ei toiminut  ;D ), eli jollekin pajalle pitäisi päästä ajamaan suoraan. Kun olisi tarvetta ajaa työn takia 760km viikossa... Ehkä säästäisi rahaa, jos ostaisi omat suuntausvälineet.

Aurauksen säätöön löytyy tosi edullisia työkaluja, jos jaksaa itse nähdä vähän vaivaa, niin onnistuuhan se.
Esim. tossa on todella pätevä työkalu siihen hommaan
http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Puusepan-mitta/Terasmittanauha-162941/
(Eikä tää ollu edes sitten vitsi :) )

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #5 : 20.10.2013, 12:20:45 »
Aiemmassa Volvossa kokeilin pari kertaa säätää kulmat laservatupassilla. Ja kerran mittanauhalla ja nuppineuloille. Arvatkaas menikö auto suoraan  :D Homman teki haastavaksi, kun piti yksin hoitaa koko homma. Vaimoa koitin saada apuun, mutta eihän siitä mitään tullut. Riitaa vaan.
-12 V60 D3A

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
-12 V60 D3A

Poissa Deefive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #7 : 05.11.2013, 23:57:21 »
Minkähän hintainen operaatio kyseessä? Itsellä olisi kuskin puolelta vaihtokunnossa mutta kun on näissä hommissa peukalo keskellä kämmentä ja aika kortilla (seliseli...) niin on pakko käyttää valmiilla.
MY2005 V70 2.5T Chromium Summum Geartronic
2012 Audi Q7 3.0 TDI V6

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #8 : 06.11.2013, 00:24:17 »
Ulomman pään pystyt / osaat vaihtaa helposti itsekin. Ei juurikaan pysty sössimään mitenkään, käytännössä mutteri auki että lähtee irti pyörännavasta, lukkomutteri auki ja kääntää ulomman pään avaimella pois sisemmän kierteiltä. Sisempään päähän tarviikin sitten isot putkitonget tai yllä olevassa bilteman linkissä olevan erikoistyökalun, teknisesti ei ole vaikea homma. Ensin suojakumin klemmarit irti ja suojakumi pois. Sitten vaan tongeilla kääntää sisemmän pään pois kierteiltä. Uusi käännetään pohjaan asti tiukkaan kiinni, suojakumi päälle ja thäts it.

Korjaamolla ihan maksimissaan tunnin homma ulompi pää, luultavasti jos molemmat tai pelkän sisemmän vaihtaa niin se pyörii tunnin kieppeillä riippuen paikasta. Kulmien säätö sitten maksaakin paikasta riippuen 60-90e luokkaa.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa hapatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Volvo S80 2.5T Ice White MY07 Geartronic Momentum
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #9 : 16.01.2014, 13:01:32 »
Mullakin olisi vaihdettava ainakin ulompi pää toiselle puolen..
Onko alkuperäisen osan valmistajasta tietoa?
Löytys ainaki TRW ja Lemförder merkkisinä.
Jos uusi osa sattuisi olemaan samaa merkkiä niin voisin päästä ilman kulmien suuntausta  ::)
Koitin tutkailla omastani sitä merkkiä mutta en saanut selvää, sen verran ruostetta jos kertynyt.
Volvoilua vuodesta 2009.

Poissa hapatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Volvo S80 2.5T Ice White MY07 Geartronic Momentum
Vs: Raidetangonpään vaihto
« Vastaus #10 : 17.01.2014, 07:49:32 »
Noniin paikallisesta varaosaputkasta saisi Lemförder merkkisenä sisäpään+ulkopään hintaan 77,50e.
Mietin vain tuota sisäpään vaihtoa, kannattaako siihen olla tuo erikoistyökalu vai mahtuuko suoraan lenkkiavain, ja minkä kokoinen se on jos tekisin itse sopivan..
En viitsisi ruveta putkipihdeillä sorkkimaan uutta osaa.
Volvoilua vuodesta 2009.

 

Proturbo  Autodiagnoosi