Autoracing  KL-varaosat

Vaimolle autoa...

  • 22 Vastauksia
  • 8128 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Notko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vaimolle autoa...
« : 20.10.2013, 00:21:10 »
Morjens! Oon uus täällä foorumilla ja halusin kysyä teiltä Volvo harrastajilta vähän mielipidettä auton valintaan. Itellä ei niinkään kokemuksia Volvoista ja sen takia päätin tulla tänne kyselemään.

Jos olen väärässä paikassa kysymyksieni kanssa niin kiitos ja anteeksi.

Elikkä Volvo S60 ollaan vaimolle kateltu ja vuosimalli ois tuossa 2004 pinnassa, hintaluokka 8-10tonnin luokkaa.
Ehottomasti bensa malli ja pääosin työmatka-ajoa noin 65km/pv.

2.4 170hv malli on ollu tapetilla ja kiinnostaiski kuulla mitä sellaset suurinpiirtein kuluttaa?

Alle 200tkm on lähtökohtaisesti mietitty, mitä vikoja/remontteja näillä kilometreillä on edessä/mitä "pitäis" huoltokirjasta JO löytyä?

Tuossa olis yks kriteereihin sopiva yksilö oulussa joten linkkaan sen tähän ja jos joku viitsii käydä kurkkaamassa ja kertoa mielipiteensä niin olisimme tosi kiitollisia!

http://www.nettiauto.com/volvo/s60/5936257

Poissa Anssi_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • Miksi ostaa BMW ku pituus riittää -VOLVO-
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #1 : 20.10.2013, 00:51:23 »
Eikö diesel olisi noilla kilometreillä jo järkevä vaihtoehto? S60 löytyy myös esim. D5-malli.

Itsellä ollut nyt nelisen vuotta -01 S60 2.4 bensa turbo automaatilla ja olen kyllä tykännyt, vaikkakin tuntuu että huollot ja osat hitusen arvokkaampia kuin esim opel, nissan, toyota yms. mutta ajettavuus jotain aivan toista luokkaa.

Autollani oli ajettu n 160tkm kun sen ostin ja nyt alkaa olemana 210tkm mittarissa.

Suurempia huoltoja ovat olleet:
-lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
-jarrulevyjen ja palojen vaihto
-iskarien vaihto
-kaasuläppäkotelon vaihto (ymmärtääkseni tyyppivika vuosimalleissa -01 ja -02 joissa käytetty magneti marellin kaasuläppäkoteloa)
-pakoputken vaihto katalysaattorista taaksepäin.

Jakohihnan vaihtoväli on muistaakseni 4v tai 120tkm ja automaattivaihteisissa vaihteiston öljynvaihtovälisuositus 80tkm.
Omastani ei tuosta vaihteistoöljyjen vaihdosta mitään merkintää löytynyt, olen siihen öljyt vaihtanut ja hyvin on laatikko toiminut.

Omani kuluttaa keskimäärin 10-11 l/100km, maantiellä kulutus 8-9 l/100km riippuen nopeudesta, eli varmaan hieman pienempään kulutukseen voisi tuolla 170-heppaisella päästä.

Jokainen autohan on yksilö riippuen kuinka sitä on pidetty ja huollettu ja kuinka sillä on ajettu eli koeajolla käydessä kannattaa ajaa hieman ronskimmin niin kuulee paremmin jos autossa on ylimääräisikä kolinoita yms.
Mutta jos on hyvin pidetty/ huollettu niin melko toimintavarmojahan nämä volvot ovat ja mielummin kolaroin volvolla kuin toyotalla  ::)

Täältä voi vielä katsella millaisia vikoja noissa voi ilmetä: http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/volvo/s60/1135236880832

Toivottavasti tästä on edes jotain apua auton valinnassa  :)
Volvo S60 2.4t -01

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #2 : 20.10.2013, 09:30:01 »
Isälläni on S60 2.4 140hv bensa keskikulus ollut 7.7 litraa sekalaista ajoa mut eniten maantie ajoa tulee

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #3 : 20.10.2013, 11:39:51 »
Eikö diesel olisi noilla kilometreillä jo järkevä vaihtoehto? S60 löytyy myös esim. D5-malli.

Näi itekki aattelin, mutta laskin kouraan niin:
65km/päivä = 325/viikko = 1300kk
Vuodessa työssäkäyntikuukausia 10.5=13650 (lomat & arkipyhät pois)
Eipä noilla vielä aivan kannata dieseliä.

Mutta jos muuta ajoa tulee, ja kilsat lähemmäs 20tkm niin ehdottomasti D5.
Iskarit, jarrut jne. samaa kuluvaa osaa, muuten tekniikan puolesta tohtii enempi ajetunkin ostaa. Ja paljon miellyttävämpi ajettava tuo kone, kuin vaparibensat.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #4 : 20.10.2013, 12:05:59 »
Tuo linkin auto on muuten -05 :)
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #5 : 20.10.2013, 12:10:31 »
Tuo linkin auto on muuten -05 :)
johon laitettu rumasti vanhempaan malliin tarkoitettu stereoiden asennuskehys ja katkottu sen takia koristelistat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #6 : 20.10.2013, 12:12:44 »
Kun vertailee dieselin / bensan kuluja pitää muistaa se että bensavehkeestäkin maksetaan veroa kun laskee kuoletettavaa..  Diesel voi tulla kannattavaksi yllättävän pienillä kilsoilla.

Pari sataa työpäivää lienee lähellä totuutta, jos käy normaalisti työpaikalla.

Maantiellä tasavauhdilla tollanen 170hp kone menee ihan järkevillä lukemilla.

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
-
« Vastaus #7 : 20.10.2013, 15:58:33 »
-
« Viimeksi muokattu: 15.05.2015, 16:06:36 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Anssi_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • Miksi ostaa BMW ku pituus riittää -VOLVO-
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #8 : 20.10.2013, 23:09:44 »
johon laitettu rumasti vanhempaan malliin tarkoitettu stereoiden asennuskehys ja katkottu sen takia koristelistat.

Eli varmaankaan nuo ratissa olevat radion ohjaimetkaan toimi.. ei mitään järkeä minusta tuossa ratkaisussa  :idiot2:
huomattavasti järkevämpi ratkaisu minun mielestä olisi ollut esim. http://www.ycarlink.com/pd_10524_Car-MP3-Integration-kit-for-Volvo-HU403-HU555-HU601-HU603-HU611-HU613-HU803.htm
mutta jokainen tekee kuinka tykkää
Volvo S60 2.4t -01

Poissa Notko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #9 : 21.10.2013, 17:08:52 »
Mites tuo naapurimaan volvo tarjonta...? Minkä verran tulee veroja jos sieltä tuottais tommosen s60 manuaalina + alle 200tkm ajettuna..? Mahdollisesti momentum varustellun?

Onko täällä foorumilla joku joka noita ruotsin volvoja jobbaa suomen puolelle?


Poissa nupaha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #10 : 21.10.2013, 22:15:34 »
Mites tuo naapurimaan volvo tarjonta...? Minkä verran tulee veroja jos sieltä tuottais tommosen s60 manuaalina + alle 200tkm ajettuna..? Mahdollisesti momentum varustellun?

Onko täällä foorumilla joku joka noita ruotsin volvoja jobbaa suomen puolelle?
Kruunun kurssi on vähän huono nykyään Ruotsin tuonnille. Aikoinaan kun katselin tuolta Volovoja, niin sai eurolla melkein 11kruunua, nykyään noin 8,5.
Skoda Suberb 2016
BMW 520dsl touring lci
Kesäkissana Jaguar XKR

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #11 : 22.10.2013, 08:11:03 »
Eiköhän noilla kilsoilla jo diesel kannata...

Jos ajaa 13tkm vuodessa ja dieselin hinta on 1.45e/litra ja bensiinin 1.55e/litra, ja bensa kuluttaa 8 litraa ja diesel 6 litraa, niin nämä kulut ovat 1612e bensalle ja 1131e dieselille. (Veikkaan, että kulutus on kummallekin moottorityypille vähän yläkanttiin, jos kyse on pelkästä maantieajosta)

Dieselin käyttövoimavero+ajoneuvovero on 580e ja bensalle ajoneuvovero on 235e.

Kokonaiskulut vuodessa diesel: ~1700e ja bensalle ~1850e.

Tietysti kannattaa myös huomioida se, että diesel pitää hintansa paremmin isoilla kilsoilla.

Itse en ainakaan sulkisi dieseliä pois noilla kilsoilla.
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #12 : 22.10.2013, 09:53:35 »
Eiköhän noilla kilsoilla jo diesel kannata...

Jos ajaa 13tkm vuodessa ja dieselin hinta on 1.45e/litra ja bensiinin 1.55e/litra, ja bensa kuluttaa 8 litraa ja diesel 6 litraa, niin nämä kulut ovat 1612e bensalle ja 1131e dieselille. (Veikkaan, että kulutus on kummallekin moottorityypille vähän yläkanttiin, jos kyse on pelkästä maantieajosta)

Dieselin käyttövoimavero+ajoneuvovero on 580e ja bensalle ajoneuvovero on 235e.

Kokonaiskulut vuodessa diesel: ~1700e ja bensalle ~1850e.

Tietysti kannattaa myös huomioida se, että diesel pitää hintansa paremmin isoilla kilsoilla.

Itse en ainakaan sulkisi dieseliä pois noilla kilsoilla.

Juuri näin. Olen myös laskeskellu että dieseli tulee jopa 10000km vuotuisella ajolla halvemmaksi, koska tuo polttoaineiden litrahinnan ero (vaikka sitä on yritetty kaventaa dieselin veroja enempi nostamalla) on käytännössä vieläkin isompi kun tässä laskelmassa ja myös tuo kulutuserokin on käytännössä vielä isompi, mutta hyvin realistinen laskelma muuten. Vai kuka pääsee V70 bensakoneella sekalaisessa ajossa 8L/100km, siis ihan oikeesti? Dieselillä sekalaisessa ajossa 6L/100km ei ole temppu eikä mikään. Pitää myös muistaa kun vertaillaan dieseliä ja bensaa, molempien pitää olla samaa ikäluokkaa että ovat vertailukelpoiset. Tietty jos verrataan uutta bensakonetta ja 10 vuotta vanhaa dieseliä, dieselin kannattavuus on varmasti heikompi...
Jos vedetään jotain perävaunua, kulutusero kasvaa vielä lisää. Dieselissä kulutus nousee paljon vähemmän kun bensakoneisessa vaikka auto olis lastattu täyteen kantavuuteensa.
Lisäksi pitää ottaa huomioon dieselin parempi vääntäminen, konetta ei tartte huuattaa niin paljon kun bensakonetta ja vetokykykin on parempi. Huoltojen ja vakuutusten hinnatkin taitaa olla aika lailla samaa luokkaa.

Dieselin heikko kohta bensaa vastaan on sen huonompi lämpeneminen talvella, mutta tämäkin on suurimmassa osassa hoidettu lisälämmittimellä ja vaikka sitä käyttäisi ahkerasti, silti kulutus pysyy paljon alempana kun vastaavassa bensassa. Taitaa olla vielä niin että bensakoneen kulutus nousee talviajossa enempi kun vastaavassa dieselissä.

Sanoisin että bensakone on kannattava jos ajaa selvästi alle 10000km vuodessa ja ei vetele koskaan mitään peräkärryä tai ajelee yksin ilman isompaa kuormaa ja ajot on muutenkin satunnaisia.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #13 : 22.10.2013, 16:25:24 »
Olen muutamaan kertaan ollut työkaverin vapari 2.5 20v V70:n kyydissä. Sehän on täysin kuollut alaväännöiltään, jos metrejä tulee edes lähelle että diesel kannattaa taloudellisesti niin valitsisin ehdottomasti D5:n.
Jos bensa pitää ehdottomasti olla niin ainakin koeajaisin matalapaineturbon.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Vaimolle autoa...
« Vastaus #14 : 23.10.2013, 10:38:08 »
Juuri näin. Olen myös laskeskellu että dieseli tulee jopa 10000km vuotuisella ajolla halvemmaksi, koska tuo polttoaineiden litrahinnan ero (vaikka sitä on yritetty kaventaa dieselin veroja enempi nostamalla) on käytännössä vieläkin isompi kun tässä laskelmassa ja myös tuo kulutuserokin on käytännössä vielä isompi, mutta hyvin realistinen laskelma muuten. Vai kuka pääsee V70 bensakoneella sekalaisessa ajossa 8L/100km, siis ihan oikeesti? Dieselillä sekalaisessa ajossa 6L/100km ei ole temppu eikä mikään. Pitää myös muistaa kun vertaillaan dieseliä ja bensaa, molempien pitää olla samaa ikäluokkaa että ovat vertailukelpoiset. Tietty jos verrataan uutta bensakonetta ja 10 vuotta vanhaa dieseliä, dieselin kannattavuus on varmasti heikompi...
Jos vedetään jotain perävaunua, kulutusero kasvaa vielä lisää. Dieselissä kulutus nousee paljon vähemmän kun bensakoneisessa vaikka auto olis lastattu täyteen kantavuuteensa.
Lisäksi pitää ottaa huomioon dieselin parempi vääntäminen, konetta ei tartte huuattaa niin paljon kun bensakonetta ja vetokykykin on parempi. Huoltojen ja vakuutusten hinnatkin taitaa olla aika lailla samaa luokkaa.

Dieselin heikko kohta bensaa vastaan on sen huonompi lämpeneminen talvella, mutta tämäkin on suurimmassa osassa hoidettu lisälämmittimellä ja vaikka sitä käyttäisi ahkerasti, silti kulutus pysyy paljon alempana kun vastaavassa bensassa. Taitaa olla vielä niin että bensakoneen kulutus nousee talviajossa enempi kun vastaavassa dieselissä.

Sanoisin että bensakone on kannattava jos ajaa selvästi alle 10000km vuodessa ja ei vetele koskaan mitään peräkärryä tai ajelee yksin ilman isompaa kuormaa ja ajot on muutenkin satunnaisia.

S60:llä pääsen ainakin.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron