Millään noilla sun toimepiteillä (nokka, pakoputken räpläys, viskoflekti) ei saa mitään havaittavaa vääntölisää. Fakta on, että pakoputken vaihto paremmin virtaavaan jopa vähentää sitä ns. alavääntöä. Esim uudemmissa autoissa (esim sakemannit) on jopa läpät pakoputkessa, joka sulkee puolet ulostuloputkista alakierroksilla. Avautuvat sit kun painetaan reippaammin kaasua. Tämä siksi että saadaan pienempi pakoputken ulostulo -> virtausnopeus nousee -> vääntö nousee, ja yläkierroksilla kun läpät avataan ni ulostulojen pinta-ala nousee -> virtausvastus laskee -> teho lisääntyy.
Viskoflektin poistolla et saa alakierroksille mitään, korkeintaan rikkonaisella (jumittavalla) viskolla saat muutaman lisähevosen ylärekisteriin.
Nokalla et saa lisää alavääntöä, tuossa on jo "M" nokka, eli laiskin mitä on olemassa, vaihtamalla sen et saa kuin rekisteriä siirrettyä ylemmäs.
Fiksuiten teet (= eniten tehoa per sijoitett raha), kun hommaat samantien B230FT/FK turbokoneen tilalle. Niitä saa muutamalla satasella, ahtimia ja vakio pakosarjoja samalla rahalla ja sit muutama muu nippeli. Sulla on tossa jo varmasti LH2.4 ohjaamassa, eli lohkon alakerta vaihtoon, ahdin rojuineen kiinni ja vähän moottoriohjauksen muokkausta, ni teho nousee 108->135-200hv ja vääntö 150->230-400Nm!
Vapariviriä voi harrastaa, mutta parin satasen budjetilla et saa mitän fiksua aikaan, vaan lisääntyneen kulutuksen ja ehkä mielihyvää. 2-4000e saat sit aikaan vaparina jotain, mut turbotettuna samalla rahalla 3-400hv... onko vapariviri fiksua?
