Proturbo  Autodiagnoosi

940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !

  • 70 Vastauksia
  • 26149 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #45 : 12.02.2014, 23:37:45 »
Laitetaas tänne ettei sotkeennu räikkälukko-topic enempiä.

Panhardin helat saa vaihdettua myös polttamalla umpikumisesta kumit pois ja sahaamalla kuoren halki. Tietysti voi vaatia uutta maalia päähän tämän jälkeen. Toisessa helassa taitaa olla ilmaraot sivuilla joten siihen riittää pelkkä sahaus. Uudet paikalleen ruuvipenkissä. Vaikuttaa aika merkittävästi perän sivuttaisliikkeeseen vaikka vanhat oiskin ns. ihan ehjät. Itellä ollut listan alkupäässä melkeinpä kaikissa uretaanihelat panhardille jos ja kun alustaan alkaa osia vaihtamaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #46 : 13.02.2014, 12:51:56 »
Sivuttaisliikkeessä ei niinkään ole valittamista, vaan tuntuu että koko taka-akseli pyörähtää vähäsen kun veto menee päälle... panhardi ei kai siihen hirveesti vaikuta.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #47 : 17.02.2014, 19:09:21 »
Nno, vaihdoimpa silti ne. Polttamalla toholla ja sahaamalla irtosi vanhat hyvin.

Kuten arvata saattoi ei vaikutusta lonksuamiseen kaasua pumpatessa/vaihdetta vaihtaessa... Ehkä vähäsen suuntavakaampi.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #48 : 19.02.2014, 22:20:59 »
Kuten jo itsekin totesit, enitenhän tuohon kiertymiseen vaikuttaa tosiaan nuo torque rodit ja niiden puslat, sekä tuo kahdesta puoliskosta muodostuva peltihäkkyrä. Itselläni oli joskus vanhasta seiskasatasesta murtunut poikki tuo alumiinipalikka johon tuon peltihäkkyrän taka/yläpää tulee kiinni.
Toinen mikä tulee mieleen on, että onhan ne torque rodien pultit varmasti kunnolla kireällä, siis niin että puslan sisäholkki puristuu varmasti kunnolla sinne väliin, eikä pääse liikkumaan?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #49 : 19.02.2014, 22:32:09 »
Niinjoo. Oiskohan noille jotain oikeen momenttia. Vedin pulttipyssyllä noi torque rodien taaemmat pultit tollasella robbari-pulttipyssyllä, ei toi 10v vanha romu anna varmaan kuin 150-200nm jos sitäkään... Luulisin että on riittävän kireellä. Sama kolina on kuitenki kuulunu nii kauan ku oon autolla ajellu, 100tkm, eikä ääni oo muuttunu puslien vaihdon jälkeenkään.

Hm, alumiiniako toi palikka on? Miten murtunut, korista irti vai höh? Toi saattas kuulostaa jopa sopivalta, muuten tää tapaus ylittää kyllä mun käsityskyvyn. Täytyy taas tutkailla, nyt kun sai uuden ahtimen pellin alle niin on aikaa näihin ei-niin-kriittisiin osiin. :)
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #50 : 19.02.2014, 22:55:38 »
Niinjoo. Oiskohan noille jotain oikeen momenttia. Vedin pulttipyssyllä noi torque rodien taaemmat pultit tollasella robbari-pulttipyssyllä, ei toi 10v vanha romu anna varmaan kuin 150-200nm jos sitäkään... Luulisin että on riittävän kireellä. Sama kolina on kuitenki kuulunu nii kauan ku oon autolla ajellu, 100tkm, eikä ääni oo muuttunu puslien vaihdon jälkeenkään.

Hm, alumiiniako toi palikka on? Miten murtunut, korista irti vai höh? Toi saattas kuulostaa jopa sopivalta, muuten tää tapaus ylittää kyllä mun käsityskyvyn. Täytyy taas tutkailla, nyt kun sai uuden ahtimen pellin alle niin on aikaa näihin ei-niin-kriittisiin osiin. :)

No luulisi kyllä että se tuolla 150-200nm momentilla menee riittävän kireälle. Olikos noita torque rodien etupään puslia vaihdettu, tai olivatko ne kunnossa?

Alumiinia se muistaakseni oli se palikka. Siinähän on ne lenkit päissä, niin toinen lenkki oli katkennut irtipoikki ja toinen "sarvi" kolisi pohjaan aina välillä. Kannattaa sekin tsekata ainakin, eipä siinä paljon menetäkään :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #51 : 19.02.2014, 23:32:24 »
Etummaisia en vaihtanut. Tuntu olevan senverran jämptit kuin taaemmatkin joiden vaihto ei vaikuttanu mihikään ni jätin hommaamatta. Jotenki nyt alko epäilys kasvaan tota alumiinipalikkaa kohti ku se ääni on niin metallinen. Huomenna tsekataan.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #52 : 20.02.2014, 20:56:31 »
ei ollu alumiinipalikka murtunu enkä keksiny kyllä mitään muutakaan mikä siellä ois irti... huoh
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #53 : 11.03.2014, 11:46:52 »
Tähän tuli taas vähän edistystä. Vein auton liikeeseen nosturille jossa tuttu on töissä ja siinä sitten ihmeteltiin... ei löytäny autonasentaja eikä toinenkaan alustasta löysää, mutta pyöränlaakerit todettiin melkosen väljiksi. Oltiin vielä sitä mieltä että voi hyvinkin aiheuttaa tollasta pauketta. Täytyypä lueskella millanen vaihtohomma ois...

edit: Haynesin opas ei tunne pyöränlaakerin vaihto-operaatiota kuin eteen, saa neuvoa.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2014, 12:42:05 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #54 : 11.03.2014, 14:45:38 »
Takapyöränlaakereissa on aina päittäisvälystä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #55 : 12.03.2014, 00:16:30 »
Jaa... kuuluuko niiden kolista käsin käänneltäessä? :o

Edessä nimittäin ei ollu läheskään samanlaista väljää kuin takana.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3821
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #56 : 14.03.2014, 20:10:51 »
Paukkuu se omaki ysi takaa vieläki ... Ei riitä järki... Leimanki sain huomautuksitta  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #57 : 18.03.2014, 22:22:12 »
Olisi kai pitäny uskoa. >:(  Vaihtelin tossa viikonloppuna toisen laakerin, sen joka enemmän kolisi, vaan eipä se pauke mihinkään lähteny. Toista timmiä en viittiny edes lähteä vaihtamaan, jos tarvetta voin myydä kun nyt on sitte yks ylimääränen..
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
« Vastaus #58 : 10.05.2014, 18:50:47 »
Nonnista, uus video. Älkää kysykö millä kuvasin. :buck2:

Muljuu

Aikasta paljo tuntuu antavan periks... mut noi puslat on kuitenki ajettu tyyliin 40tkm. Voiko noitten tankojen reiät kulua soikeiks tai jotain? Olisko uretaanipuslat kova juttu?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
« Vastaus #59 : 11.05.2014, 00:15:41 »
Käännä niitä puslia 90 astetta. Ei heilu mutta jyrisee kyllä aivan helvetikseen...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo