Race.fi  TamCar

855 10V "Biltema tuning"

  • 270 Vastauksia
  • 70865 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
855 10V "Biltema tuning"
« : 04.11.2013, 17:55:44 »
Kaikki kuvat









Tarina alkaa vuodesta 2012 kun hommattiin -94 850 sportswagon (FGL-xxx eli "fågel") käyttöautoksi perheelle. Sillä ajeltiinkin tyytyväisenä pari vuotta, kunnes jostain syystä piti saada isompi auto ja nykyisin kuljetaankin väärämerkkisillä :( Mainitulle 8-pätkälle tuli hommattua konevikainen varaosa-autokin (joka on siis tämä, myös -94. Ja sattui olemaan saman värinenkin kuin se ensimmäinen)

Se ensimmäinen 850 (fågel) meni vielä serkulleni ajoon, mutta palasi jo yhden talven jälkeen konevikaisena takaisin. Koneen hajoaminen oli vain ajan kysymys, sen verta pahasti öljyä oli kulunut jo pitemmän aikaa.

Katselin ensin yhtä ja sitten kahta 850 raatoa pihallani, ja siinä ajatuksia heräili että täytyy näistä vielä jotain tehdä. Aluksi etsin TDI-tekniikkaa, mutta sopivaa ei oikein sattunut kohdille joten laajensin hakua myös bensamyllyihin. Nyt on sitten uudemmasta 850:stä napattu 10V-mylly ja ilmeisesti V70 mk1:stä peräisin oleva manuaalilaatikko odottelemassa asentamista.

Tekniikka tulee tähän varaosakoriin (annetaan tälle nimeksi vaikka "Fenix" - sopii teemaan myös moottorinohjauksen osalta :D ), koska fågel on paljon ruosteisempi ja kolhuisempi. Sillä varauksella että saako tämän korin kilpiin, täytyy selvittää ennenkuin alkaa kokoamaan koppaan mitään isommin :P Edit: Pitäisiköhän läpällä teettää "BTCF Biltema Tuning Club Finland" -tarra takaluukkuun...

Tavoitteena on pitää kustannukset kurissa ja hankkia osia pikkuhiljaa. Tästä on tarkoitus tulla uusi käyttis kun perheen nykyisestä kuljettimesta aika jättää joskus vuosien päästä - kiirettä ei siis ole (toivottavasti) :P

Alkuperäinen suunnitelma dieselöinnistä, jätetään tähän jos joskus tarvetta:

Tässä lista tarvittavista muutoksista ja rajoitteista, mitä itselläni on tiedossa:
- Etualatukivarret on dieselissä erilaiset (vahvistetut?) => myös apurunko menee vaihtoon?
- Polttoainelinjassa on eroa - kuvittelisin ottavani tankin ja muut varusteet luovuttaja-autosta.
- Diesel- ja bensakoneisten vaihdelaatikot eivät ilmeisesti käy ristiin - ei kiinnityksiltään eikä välityksiltään.
- Mittaristot on kai erilaiset - pystyy ehkä soveltamaan tai helpoin kai vaihtaa luovuttaja-autosta (jos on 850:nen)
- Ohjaustehostimen pumppu ilmeisesti erilainen?
- Etujouset on dieselissä vahvemmat
- Paisuntasäiliön korkki (dieselissä eri avautumispaine?)
- Vesiletkut, termari, vesipumppu
- Moottorin lämmittimet yms apulaitteet, johtosarja
- Moottorin tuennat
- Pakoputkisto (takaosa eli cat-back samanlainen? Häntäputki sojottaa alaspäin)
- Kytkin erilainen?
- Vetoakselit dieselissä vahvemmat?
« Viimeksi muokattu: 15.07.2017, 12:36:53 kirjoittanut dneproshin »

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3530
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #1 : 04.11.2013, 18:06:55 »
Eiköhän se kannata koko etukelkka tekniikkoineen vaihtaa niin pääsee vähimmällä.
Liekö mittaristossa edes mitään eroa? Konehuoneen johtosarjat jne. tarviit dieselistä, mutta kaikki erothan selviää kun alat purkamaan molempia.

Järkevyydestä en tiedä, onko tässä nyt muutenkaan mitään järkeä ajaa näillä vanhoilla Volvoilla tulee itselläkin välillä mieleen  :2funny:

Poissa Sipilä

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 398
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #2 : 04.11.2013, 22:29:30 »
On kait niissä mittaristoissa erona ainakin se kierroslukumittari, dieselin mittarissa on "vähemmän kierroksia". Ja saako bensa version varvikellon pelaamaan dieselkoneen kanssa?  ???
-740 GL 2.3 aut. - 90
-Vectra B Caravan 2.6 - 01
-Valiant V100 170cid+3spd - 65
-Taurus 3.8 - 90

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3530
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #3 : 05.11.2013, 20:53:45 »
On kait niissä mittaristoissa erona ainakin se kierroslukumittari, dieselin mittarissa on "vähemmän kierroksia". Ja saako bensa version varvikellon pelaamaan dieselkoneen kanssa?  ???
:facepalm: mitähän mää aattelin.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #4 : 07.11.2013, 23:42:35 »
Kesän aikana autosta tipahti pois moottori, laatikko, puskurit, vetokoukku, etulokarit, etuvalot, kattokaiteet ja lähes kaikki rojut moottoritilasta. Myös sisustan purkaminen on hyvässä vauhdissa.

Aion käydä auton huolellisesti läpi ja suojata korin mahdollisimman hyvin. Tähän mennessä ruostetta on löytynyt hyvin vähän, takapuskurin kannakkeet ja vetokoukku ovat pahemmin ruostuneet ja takaluukku perinteisesti ruosteessa kilven alta.

Eilen ja tänään jatkoin auton purkamista, irrottelin takapenkit ja peräkontista verhoilut.

Takapenkkien selkänojien irroittaminen oli haasteellista, kirjoitin FAQ:iin reseptin aiheesta:
850 farmarimallin takapenkkien selkänojien irroitus

Otan viikonloppuna kuvia auton yleisilmeestä, kun olen kotona valoisaan aikaan.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2014, 21:32:48 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #5 : 08.11.2013, 00:03:24 »
Eiköhän se kannata koko etukelkka tekniikkoineen vaihtaa niin pääsee vähimmällä.
Liekö mittaristossa edes mitään eroa? Konehuoneen johtosarjat jne. tarviit dieselistä, mutta kaikki erothan selviää kun alat purkamaan molempia.

Järkevyydestä en tiedä, onko tässä nyt muutenkaan mitään järkeä ajaa näillä vanhoilla Volvoilla tulee itselläkin välillä mieleen  :2funny:

Kuulostaa järkevältä, mutta pitänee toteuttaa "pala kerrallaan". Käytössä ei ole nosturia, jolla korin saisi kätevästi nostettua kerralla irti tekniikka+apurunko-paketista.

Kokonainen luovuttaja-auto on varmasti helpoin tie, koska kaikki erot ei ole ihan selvilläkään vielä ja tulisi tuhottoman kalliiksi ja hankalaksi metsästellä kaikkia nippeleitä jälkikäteen (jos hommaisi ensin pelkän tekniikan siis).

Eihän tässä taida järkeä ollakaan, mutta laitan tähän vielä perusteluna ja itselleni muistin virkistämiseksi miksi tätä teen:
- Olen kyllästynyt ruosteen raiskaamiin autoihin, tässä on hyvä kori ja aion pitää sen hyvänä
- Mielestäni 850:nen on ominaisuuksiltaan ja muotoilultaan erittäin onnistunut malli (farmarina nimenomaan!)
- Pidän myös dieseleistä (liekö maataloustausta joka vaikuttaa...) ja D5252T eli Audin AEL on kuulemani ja lukemani mukaan erittäin hyvä ja taloudellinen kone
- 850:sestä hyviä kokemuksia (bensafarmari)
- Malliin sopivia varaosia on varasto valmiiksi täynnä, ja osia saa yleisesti ottaen edullisesti.
- Helpohko korjata, ei liikaa elektroniikkaa ja sähkövempeleitä (jos ei tahdo...)
- 850 on ikäisekseen turvallinen
- Tekemisen ilo

Tavoitetilassa minulla olisi käyttiksenä auto, jonka ainoa huono puoli, joka nyt äkkiseltään tulee mieleen on hihnajakopää (ja pumpun remmi). Mutta ehkä sen/niiden kanssa oppii elämään ja olemaan. Ja ehkä auto voisi olla vielä hieman tilavampikin, akseliväliä ja kokonaispituutta olisivat saaneet suunnitella parikymmentä senttiä lisääkin minun puolestani :)

Vetotapa on minulle aika lailla se ja sama, neli- tai takavetoa en haikaile (en toisaalta vastustakaan), vaan etuveto kelpaa oikein mainiosti meikäläisen ajoihin.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2013, 00:05:41 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Ruosteen metsästystä
« Vastaus #6 : 13.11.2013, 12:48:36 »
Yleisesti ottaen auton ulkoasu on siisti ja pohjakin on nähdäkseni hyvässä kunnossa.

Bensatankin kohdilla näyttäisi olevan muutama rupi mitkä pitäisi ottaa kiinni:


Etusiipien takaa ei löytynyt mitään ihmeellisempää:


Takapäässä on eniten rupea: (Kuvissa ei näy mutta vetokoukku ja puskurin kannakkeet taitavat olla valitettavasti mennyttä kalua)


Konehuone on siisti:


Takaluukusta näistä löytyy AINA ruostetta :)


Muovien purkamisen jälkeen paljastui ihan terveen näköiset helmat...


... mitä nyt kuskin puolelta oli maali hankautunut pois ja mätäneminen alkanut:


Tankin täyttöputken purkamisen jälkeen paljastui myös pientä kukkasta oikeasta takalokarista:


Sisäpuoli näyttäis aika hyvältä:



Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #7 : 30.11.2013, 13:17:34 »
Eipä ole mitään järisyttävää tapahtunut, on ollut muita kiireitä. Työ ja perhe-elämä haittaavat pahasti harrastuksia... :P "Myin" tämän laitteen automaattilaatikon oheishilppeineen:



Eli varastoon piti saada tilaa niin kuvassa olevat Volvon osat menivät kiertoon kahvipaketin hinnalla :) Toivottavasti uusi omistaja saa laatikon vielä ajoon, ainakin hinta-laatusuhde oli kohdallaan, toimivana purettu nimittäin.

Projekti säästyi täpärästi Eino-myrskyltä, valitettavasti talo ei:


Onneksi oli vakuutus kunnossa ja L&T vahinkosaneeraus tulee hoitamaan katon kuntoon.

Sivuprojektina aloittelin lohkon pesemisen, siitä tulisi volvomiehelle sopiva sohvapöytä. Vastaavia projekteja on netti pullollaan, mutta onkohan kukaan tällaisesta vitoskoneesta tehnyt vastaavaa? Ideana olisi saada 5 mukitelinettä ja pleksistä tai lasista jonkinlainen kansi... Kunhan saan lohkon pestyä niin pitää pyöritellä sitä eri asentoihin ja miettiä tarkemmin minkälainen siitä käytännössä voisi tulla. Ideoita?

Edit:

Tällaista jälkeä tulee Bilteman höyrypesurilla, jossa n. 20 % seos Motox tehopesua:


Lähtökohtahan oli todella öljyinen:


Nimenomaan imusarjan alta löytyi pahimmat öljyt, ja jostakin syystä kaikkein pinttynein karsta oli tuossa starttimoottorin takana.

Kunhan saan höyrypesun valmiiksi (hidasta tuolla pikkupesurilla!), kokeilen Sonax Xtreme vannepesua, jota oli testattu ainakin tuolla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25738.0
« Viimeksi muokattu: 30.11.2013, 15:52:39 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla jake74

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #8 : 02.12.2013, 10:54:13 »
http://motonet.fi/fi/tuote/603512/Motox-Liuotinpesuaine-1l-pumppupullossa

kokeileppa tätä ainetta. volkkarin öljysen moottorin pesin tuolla ja lähti nätisti puhtaaksi. tuota suihkutetaan pintaan ja esim penselillä hinkata likaa. sitte lisää vaan pintaa ainetta ni lähti öljynen paska valumaa pois. lopuksi vettä päälle ni lähtee viimisekki paskat pois.

Poissa keskone

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #9 : 07.12.2013, 13:02:54 »
Pinttyneeseen öljyiseen likaan tepsii hyvin öljy ja öljyiset aineet ylipäätään. Polttoöljy on halpaa ja tehokasta, ja jos ei saisi oikein haista niin laittaa malmin jätesäkkiin aineineen "muhimaan".
Jos on kiire niin mekaaninen pesu on tietysti "paras".

Paikalla jake74

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #10 : 09.12.2013, 17:28:32 »
Pinttyneeseen öljyiseen likaan tepsii hyvin öljy ja öljyiset aineet ylipäätään. Polttoöljy on halpaa ja tehokasta, ja jos ei saisi oikein haista niin laittaa malmin jätesäkkiin aineineen "muhimaan".
Jos on kiire niin mekaaninen pesu on tietysti "paras".

motonetin liuotinpesuaine sisältää teollisuusbensiiniä, kaikkihan tietää miten bensa liottaa rasvaa ja yms ;)

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #11 : 18.12.2013, 19:58:06 »
Noniin, nyt on lohko pesty ja puunattu ja kelpaa olohuoneeseenkin :)

Öljykarstan pesemisen jälkeen imusarjan puoli näytti tältä:


Sitten em. Sonaxia pintaan ja hetken vaikutusajan jälkeen "bleedasi" komeasti:


Harjausta ja lisää vaikutusaikaa:


Huuhtelun jälkeen:


Ja kuivana:


Tummentumat eivät lähteneet mihinkään tuolla aineella => Happoa ja harjausta kehiin:


Paikallisesta Robinhoodista ostamani Auto+ sisältää mm. fosforihappoa. Ainetta oli testattu myös täällä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25738.msg685247#msg685247

Auto+ -käsittelyn jälkeen lohkon pintaan kuivui valkoista karstaa, mitä lie mahtoi olla:


Pesin vielä kerran Auto+ -aineella ja vetelin lopuksi suojaksi Sinolia pintaan, lopputuloksesta tuli mielestäni aika hyvä. Imusarjan puoli oli pahiten pinttynyt, joten siitä otin esimerkkikuvat. Onkohan tuo startin takana (eli kuvissa oikeassa reunassa) oleva runsas tummentuma jokin sähkökemiallinen ilmiö, tuossa kohdillahan taitaa olla mm. yksi koneen maadoituspisteistä. Muutkin pinnat käsittelin täsmälleen samalla tavalla kuin edellä on kuvattu, ja tässä lopputulokset:


Seuraavaksi perusteita miksi tämä sai sohvapöytätuomion.

Ykkönen, kakkonen, (kolmonen) - etupuoli:


Kolmonen, nelonen, vitonen - etupuoli:


Ykkönen, kakkonen - takapuoli:


Kolmonen, nelonen, vitonen - takapuoli:


Eli naarmuja on tolkuttomasti ja näteistä tasaisista hoonausjäljistä ei tietoakaan. Porras yläpäässä on aivan tolkuton ja näkyy kuvistakin selvästi - onko tuo muka joskus ollut tasainen, jotenkin vaikea uskoa että tällä olisi ajettu alle 300 tkm. Pahimmat naarmut ovat vitospytyssä, jossa näkyy myös sulaneesta männästä irronnut gnööli.

Tällä tavallako se kuuluisa alkupään tinakoneiden valuvika ilmenee? Sylinterit ovat valurautaa ja ovat menneet soikeiksi? Vai onko vika alumiinin valussa? Mistä lähtien rakennetta on parannettu? Tämähän on vm. -94, tosin tämän koneen mahdollisesta öljynsyönnistä ei ole mitään tietoa, mutta tuskin tämän näköinen kone ihan terve on...

Takaisin aiheeseen: Kovasti olen tuumaillut laittaisko pystyyn vai vaakaan, ja tällä hetkellä tuntuis parhaalta iskeä tähän vielä kiinni runkolaakeripukki ja öljypohja => vaaka-asentoon, pyörät alle ja kansi päälle => done. Ehdotuksia?

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #12 : 04.01.2014, 13:05:46 »
Viime aikoina on taas vähän tullut puuhasteltua "pajalla" eli tuossa takapihalla:



Hommaa helpottaa huomattavasti kun ostin pari halogeenivaloa ja otsalampun, nyt näkeekin jotain :) Ja sääkin on suosinut, nyt pikku pakkasilla on jopa melko kuivaa hommaa ryömiä auton alla.

Aikaisemmin olin purkanut pois kojelaudan ja muuta sisustusta. Nyt lähti myös lämmityslaite ja loputkin matot etupäästä:



Eipä tuoltakaan yllätyksiä löytynyt, kuskin puolella maton alla oli kosteaa hienoa hiekkaa jonkin verran. Tuleepa siivottua huolella kun on koko sisustus irti :P Ehjää autoa on kiva purkaa, yleensä minun autoista on löytynyt tässä vaiheessa aikamoista reikäjuustoa. Tähän riittää toivottavasti muutamiin rupisiin kohtiin kevyt hionta ja happo, maalaus + massaus. Alustan osia voisi ehkä käyttää hiekkapuhallettavana, tulis ainakin viimesen päälle sit. Edellä mainittujen lisäksi purin pois takaluukun verhoilun ja takalasinpyyhkijän mekanismeineen.

Taka-"akselin" irroitus meneillään: Tunkkasin perän ilmaan, tuossa varapyöräkotelon takareunassa on tommonen sopiva kohta jota olen käyttänyt, ilmeisesti ihan virallinen nostokohta? Tuntuis ainakin kestävän tuosta nostaa:



Nokkelimmat jo kuvasta huomasi että tässähän onkin nivomatit, ne +jouset lähtee irti ja myyntiin kunhan saan haettua kaupasta sopivan 18 mm lenkkiavaimen yläpään kiinnikettä varten.

Tähän mennessä lähes kaikki alustan ruuvit ja mutterit ovat lähteneet varsin helposti irti *koputtaa puuta*, mikä on tämänikäisessä autossa aina mukava yllätys. Ilmeisesti tästä autosta on joku pitänyt kohtuullisen hyvää huolta, tai ainakin yrittänyt kovasti :) Samalla linjalla jatketaan... Vähän tekisi mieli viritellä autosta sellainen kunnon ekodieseli, ottais kaiken ylimääräisen pois ja tekis jotain pieniä virityksiä, tuohon malliin: Lupo 2l. Ois ainakin mielenkiintoista nähdä mihin tällainen kantikas Volvo pystyy, tämänhän pitäis olla jo vakionakin melko taloudellinen kokoisekseen (TDI siis).

Jospa tänä iltana saisi kammettua takaa tukivarret irti, päiväsaikaan ei kerkeä puuhastelemaan niin pitää naapureiden iloksi aina iltamyöhällä paukutella...
« Viimeksi muokattu: 06.03.2014, 21:36:23 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5068
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #13 : 04.01.2014, 17:03:19 »
Juu siinähän se vararengaskotelon pohjassa on olevinaan se tunkkauspiste, ite en oo kertaakaan uskaltanu käyttää vaan aina nostanut koukun rungosta :D

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 B5254S+AW50-42LE => D5252T+M56
« Vastaus #14 : 05.01.2014, 02:00:51 »
Vähän epäilyttävältä tuo nostopiste kieltämättä vaikuttaa, vaikka varmaan pitäisi luottaa insinöörien taitoon. Koukusta nostettaessa olettaisin että rasitus leviää tasaisemmin ja suoraan runkopalkeille. Ja onhan koukun paikoillaan ollessa siitä paljon helpompikin nostaa kun on sopivasti tyrkyllä ja melko sopivalla korkeudella.

Tulipa tiputettua tuo delta-link-"akseli" pois autosta vähän nurinkurisesti, mutta onnistuipa kuitenkin. Aloitin irroittamalla jousien yläpäät ja siirtämällä ne sivuun:



Tunkkasin tukivarsia lähemmäs vaakatasoa ja avitin rautakangella etupään kiinnitykset irti korista:



Laskin kokonaisuuden vanerilevyn päälle ja pujottelin sen pois auton alta jousineen päivineen:



Nivomatit jäi nätisti roikkumaan autoon, ne kun on liian paksut mahtuakseen yläkautta pois, ja sitä sopivaa 18mm avainta ei ollut pakissa.

Akseli jäi pystyyn töröttämään pihalle lumisateeseen, WD-40:tä ruiskuttelin valmiiksi kierteisiin:



Tuossapa syy miksi en ottanut jousia pois heti kättelyssä:



Reiästä pilkottaa nystyrä, jonka pitäisi estää jousen alakiinnikkeen pyöriminen. Sepä tietysti taittui heikkouttaan jousikupin sisään joten päätin kokeilla lähteekö akseli irti jouset paikallaan => lähtee mutta ei hirmu nätisti :) Nivon jouset on kuulemma hennommat kuin tavalliset, joten YMMV. Suosittelen kuitenkin irroittamaan jouset ensin, alakiinnikkeen saa kyllä kiilattua jollakin liikkumattomaksi, jos vaan ruuvi kestää itse kiinnikkeessä paikallaan. Jossakin oli vinkki että kannattaisi täpätä pikku varmistushitsi tuon ruuvin yläpäähän, siitä ilmeisesti booritukset korkkaa aika helposti.

Jousien ylälautaset eivät ole ruostumattomia nekään:


Jospa sitä huomenna kerkeäisi siivouksen, ruoanlaiton ja lastenhoidon lisäksi aloittelemaan tuon häkkyrän purkutoimenpiteitä.

Loppukevennyksenä sohvapöytäprojektin seuraavat uhrit:


Ovat siellä ihan talvilaatudieselin kera puhdistumassa :P Kiitos kaikille pesuvinkeistä, löpöä olen kyllä ennenkin käyttänyt osien putsaamiseen. Höyrypesua pidän edelleen melko tehokkaana, mutta se käy kyllä sen verran henkeen että taidan pitäytyä löpö-menetelmässä. Ja tietenkään pesutarkoituksiin ei kannata ostaa kallista dieseliä, sitä nyt sattui vaan olemaan valmiina kannussa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy