Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 240 -84 Turbotus

  • 148 Vastauksia
  • 44451 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #135 : 04.05.2018, 17:29:24 »
Volvo ollut ajossa jo tovin ja hyvin tuntuu pelaavan. Penkissä tuli kerran jo käytyä mutta oli hiukan ahtopaine ongelmia. Tosiaan ahtopaineet karkaili kokoajan ja siitä syystä ei saatu oikeen lukemia mutta saattiin perusäädöt kohdilleen. Ongelma ei ollut portissa vaan portin lähdöt eivät virranneet tarpeeksi eli pakosarja pöydälle ja portin lähdöt uusiksi. Porttiin tuli samalla vaihdettua 1barin jousi. Nyt ollaan ajeltu 0.9 barin paineilla mutta eihän tuo mihinkään kulje :D noh tiistaina uusi penkkireissu ja katsotaan jos se 400hv menis rikki. Jatketaan :)




Tuli laitettu keruusäiliö ja siirto pumppu niin ei tarvi pelätä et imasee tyhjää.


« Viimeksi muokattu: 04.05.2018, 17:37:09 kirjoittanut Jypä »

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #136 : 24.08.2018, 14:23:05 »
Jaahas. Ajokausi alkaa pikkuhiljaa olemaan taputeltu. Auto toiminut hienosti koko kesän ja osia alkais olemaan haalittuna jonkin verran ensi kaudeksi. Rullilla käytiin toisen kerran ja kaikki toimi hyvin paitsi tehot jäi alle odotusten. Paperille piirtyi 372hv ja 530nm 1.7bar. Kiikalassa tuli käytyä kokeilemassa varttia, paras tulos 13.5 176kmh loppunopeudella ihan perus katurenkailla. Pitoa ens kerralla lisää. Tosiaan penkkituloksen myötä tuli hankittua 531 kansi ja uusi imusarja. Kansi lähtee Hegen käsittelyyn jossain vaiheessa. Talveksi suuniteltua ainankin: kansi ja imusarja, peräremppa joka kattaa uudet teräs vetarit ja välityksen vaihto 4.1--> 3.54 kun on liian tiuha tohon matkaajoon. Todennäköisesti muitakin muutoksia tulossa mutta siinä suurempia. Jatketaa taas kun auto menee osiksi :)





Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #137 : 10.10.2018, 20:03:21 »
Volvo saatettu pari viikkoa sit talvi teloille ja alettu kovaa vauhtia purkamaan. Väri tulee vaihtumaan mutta en vielä tiedä että mikä väri tulee. Bensaluukun reikä tuli heppailtua umpeen ja pohjatöitä alettu tekemään. Sisältä leikkelin turvakaarien takaosan pois kun oli tarkotus laittaa paksiin asti uudet. Tuulilasin otin pois ja alta paljastui hiukan näkkäriä. Kansi lähti Hegen käsittelyyn ja takas saan oletettavasti hiukan paremmin virtaavamman. Tilailin myös eteen kaikki uretaanipuslat vanhojen kumisten tilalle. Takana onkin kaikki jo vaihdettu uretaanisiksi. Ensikesäksi tulee myös vihdoin se ohjaustehostin. Koneen purkasin osiksi eikä onneksi löytynyt mitään ylläreitä. Lohko lähtee porattavaksi jahka saan tilaamani wösnerin männät 96.50. Päivitellään taas kun jotain tapahtuu.















Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #138 : 10.10.2018, 23:43:58 »
Hienoa työtä.
Onhan se 370hvkin jo aika hyvin.
Luulen, että portatulla 531:llä tulee paljonkin paremmat lukemat.
Vähän ihme homma, että noinkin kovilla ahdoilla jäi alle 400:n hepan.
Sun täytyy hommata pakopaine ja pakolämpömittarit. Jos ei muuten, ni onhan ne nyt aika tuning.

Hyvin se tulee kulkemaan.
Nyt mennään varmasti yli neljänsadan!
Onhan kompura kunnolla kartalla, kompuran hyötysuhteesta ja pakopaineesta on paljon kiinni.


Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1163
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #139 : 14.10.2018, 04:08:11 »
onko toi toinen munapussi syvempi kun toinen vai hämääkö toi kuva vaan  ???

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #140 : 15.10.2018, 23:49:12 »
onko toi toinen munapussi syvempi kun toinen vai hämääkö toi kuva vaan  ???

Kyllä ne ihan samanlaiset on. Vähän kuva vääristää.

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #141 : 22.10.2018, 00:01:14 »
Iltoja. Jonkin verran taas saatu aikaseksi. Koko auto on lähestulkoon purettu ja pohjia alettu hieromaan. Alustan osat lähtee puhallettavaksi ja myöhemmin myös konehuone ja muita irto osia. Pieniä hankintoja tullut tehtyä myös. Eteen uretaanipuslat (takana jo ennestään), tehostettu ohjaus, alumiininen kampiakselin hihnapyörä, säädettävä nokkapyörä ja yms roinaa. Kansi on hegen käsittelyssä ja imusarja meni lensulle työstettäväksi. Viikonlopun aikana sain kaari muutokset lähes valmiiksi, enään oikeastaan hitsata kasaan. Hommaa riittää kyllä koko talveksi :)








Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #142 : 22.10.2018, 01:03:22 »
Kone huutaa kireämpää nokkaa, hiotuta tuosta v nokasta vaikka oma custom nokka, h:n imu, k:n pako ja 112-114 lsa

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #143 : 27.10.2018, 20:20:08 »
Pientä päivitystä välillä. Imusarja tuli lensulta ja hyvältähän se näyttää. Nyt ois suuttimen holkit, kiskon kiinnikkeet ja kaasuläpän laippa hitsattu kiinni. Alustan osiin vedetty pintaväri päälle ja uusia puslia laitettua paikoilleen. Tuli hommatua holsettiin 18# pesä ja säädettävä nokkapyörä. Välityksen vaihdoin myös osittain, jäi hiukan kesken kun odotan että saan uuden pinjonin laakerin. Nyt olis aikalailla pohjien hieromista tiedossa. 







Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #144 : 19.11.2018, 20:56:34 »
Jos pientä päivitystä välillä. Pohjien teko täydessä vauhdissa ja hiomista kyllä riittää... Välityksen vaihdoin 4.1--> 3.54 jos matka ajo olis hiukan mukavempaa. Samalla nakkasin perän autoon kiinni. Etuakseliston kasaan kunnes konehuone puhalettu niin saa rullaavaks taas. Pieniä hankintoja tullut tehtyä. Uus hukkis Turbosmartin pro gate 50mm kopioportti, rallyracelta tuli uudet moottorintyynyt jos sais tuota koneen heilumista vähemmälle. Kansi on hegen käsittelyssä ja alkaa olemaan pian valmista. Ajattelin myös hommata tuon alkuperäsen lämppärin tilalle hieman siromman yleismallisen puhallin kennopaketin. Tarvikemotilta näytti sellaisia löytyvän. Wösnerin männistä tilaus vetämässä mutta ei ole vielä mitään kuulunu. Pitäs hommata myös teräsvetarit kun taloustilanne sen sallii. Paljon tarttee hommata vielä osia mutta onneksi tässä on vielä aikaa ennen kesän alkua.









« Viimeksi muokattu: 19.11.2018, 20:59:02 kirjoittanut Jypä »

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #145 : 09.01.2019, 20:05:35 »
Päivitellääs hiukan välillä. Eli hommat hyvällä mallilla ja etenee tasasta tahtia. Pohjatyöt hyvällä mallilla kun sain amatimiehen kaveriks joka osaa hommansa. Konehuone ja sisusta sai värit niskaan ja osia pistetty paikoilleen. Tuli uus lämppäri soviteltua paikoilleen. Skandiksilta löytyi uus pyyhkijän moottori vanhan tilalle. Osia hankittu ja paljon vielä hankkimatta. Tämä muuttuu myös flexfuel käyttöiseksi eli polttoaineen paluulinjaan tulee etanolipitoisuus anturi joka haistelee kummalla ajetaan. E85 saatavuus ei omalla kylällä ole niin hyvä niin myös bensaa voi tankata jos tilanne sitä vaatii. Ecu päivittyy myös seuraavaan malliin mutta Linkissä pysytään kun hyvin on toiminut. Tankki vaihtui myös 40l --> 60l.

Kansi tuli jo aikasemmin hegeltä ja hyvältähän se näyttää. Kannen speksit: 46mm imuventtiilit, 38mm pakoventtiilit. Kanavien muotoilu. Imukanavien kohdistus. Imupuolella 1/45 r-seetit, pakopuolella 1,5/45 kolmikulmaseetit. Kannesta poistettu -0,5mm. Imuventtiilit muotoiltu eli ns "back cut". Pako-ohjurit prässätty alemmas, että potero täyttyy. Uudet venttiilivarren kumit ja venttiilinvälykset säädetty. Venttiileihin sorvattu optioksi lisälukkourat. Tässä kombinaatiossa käytetty custom retainereita. Enkel-venttiilijouset. V nokka toistaiseksi.

Uudet männät hain tänää matkahuollosta. Alunperin piti tulla wösnerit mutta päädyin kummiski wisecoihin. Kyseessä ylikoon männät 96.50 eli koneistamon keikkaa pukkaa.

Siinä oikeestaan tämänhetken tilanne. Päivitellään myöhemmin lisää taas.





« Viimeksi muokattu: 09.01.2019, 20:07:25 kirjoittanut Jypä »

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #146 : 09.01.2019, 21:07:36 »
Onko minkälaiset speksit venajousissa, singlet vai tuplat ja mistä hommattu?  ???

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #147 : 09.01.2019, 21:45:02 »
Onko minkälaiset speksit venajousissa, singlet vai tuplat ja mistä hommattu?  ???

Enkelin 40kg ei oo tupla. Hegen kautta tuli

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #148 : 14.04.2019, 09:27:21 »
Hetki vierähtänyt viime päivityksestä. Tosiaan kone kasattiin ja korin pohjatyöt tehty, lukuunottamatta luukkuja. Korin väriksi valitsin valkoisen. Ovet, konepelti ja paksin luukku miltei valmiit pohjien osalta.

Moottori kävi koneistamolle jossa porattiin sylinterit 96.5 kokoon ja dekkitasosta lähti hiukan pois. Rutut pitäs olla 8.6-8.7 paikkeilla. Kampuran kaulat kiillotettiin ja kankiin vaihdoin varuiksi vielä uudet arpin pultit kiinalaisten tilalle. Kansinahkaksi valikoitui cometic ja se kupariliiman ja uusien kovien pulttien kanssa kiinni.

Seuraavaksi kone ja laatikko nakattiin paikallleen ja aloin suunittelemaan sähköjä ja polttoainepuolta. Aloitin homman perkaamalla auton omista sähköistä kaiken turhan pois, hiukan pineni johtojen määrä urakan jälkeen. Autossa ennestään Linkecu moottorin ohjaus mutta halusin päivittää seuraavaan boksiin, eli siis sama merkki mutta seuraava malli. Uudessa enemmän ulostuloja ja sisäinen mappi. Polttoainepuoli koostuu 2kpl aito bosch 044 ja 1kpl facet redtop pumppuja. Konehuoneessa aeromotiven säädin ja iso kisko. Tankki vaihtui 40l--> 60l koska tämä muuttuu flexfuel käyttöiseksi. Konttiin paluulinjan väliin tulee etanolianturi. Seuraavaksi hankintalistalle kasa an liittimiä ja 8m teflonletkua

Hieman sekava teksti mutta kai siitä jotain selvää saa.




 

Autoracing  KL-varaosat