Autoracing  KL-varaosat

V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto

  • 15 Vastauksia
  • 14044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Tuli hylkäys leimalla kun takapään yksi pusla on väljä. En oikein tiedä virallista nimeä mutta sijainti on takapyörän etupuolella korin ja tukivarren välissä (molemmilla puolilla samanlaiset)Mitenköhän hommaa alkaisi purkamaan? irroitetaanko korista prässätty levynkappale ensiksi vaiko ollenkaan? avasin pari pulttia yhden pitkän joka menee puslan läpi kierteillä koriin ja toisen joka näyttäisi menevän kumityynyn kiinnitys rungon  läpi, mutta pultti ei kyllä inahtanutkaan vaikka mutteri on poissa. Koitin puristaa tunkilla ylöspäin mutta auto vaan nousi.Ruostunut kiinni? yläpuolella on jonkinlainen matalahko pyöreä kanta. ei kai puslaa saa irti ilman tuon silmukka kappaleen irroitusta. Saako puslaa tarvikkeena tulee ehkä varrenpätkä mukana? Apua ei ihan helppo juttu jos joutuu purkamaan koko takatulivarren pois että saa mokoman kumiosan vaihdettua.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #2 : 05.11.2013, 20:26:46 »
Tarvikkeena saa. Joutunee pudottamaan taka-akselia alas, samalla kannattaa vaihtaa molemmat ja katsoa ne tukivarren toisenkin pään puslat. Nimim. sama homma edessä kun saisi aikaiseksi, se iso pusla ns. pashana ja toisenkin pään puslat aika kulahtaneet.

Homman tehneet varmaan neuvovat enemmän.

EDIT: no jo ehtikin
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #3 : 05.11.2013, 20:31:15 »
Motonetissä näyttäis olevan varaosa nimeltään "takatukivarren ulkopusla" taitaa olla kyseessä juuri se koska kaksi muuta luettelossa olevaa takatuennan puslaa ei näytä olevan sinnepäinkään Hint vajaa neljäkymppiä. Mutta purkuohjeita otan mielelläni vastaan. Juuttunut ristipulttaus nöyrtyi jo yläpäässä oli hienijakoinen rihla joka piti sitä hiukan kanissa.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #4 : 05.11.2013, 20:37:18 »
Vasemman varren puslan vaihto vaatinee koko akselin purkamisen mutta oikean saa varmaan vaihdettua irrottamalla vakaajan. Nää siis sisimmäiset. Ja tässä pitää ottaa huomioon kun näistä puhutaan, vasemman on oikeella ja toisinpäin.  ;) Poikittaistukivarret nääs.
Mutta nuo ulommaiset siansorkat tuskin vaatii koko akselin purkamista.

Motonetissä näyttäis olevan varaosa nimeltään "takatukivarren ulkopusla" taitaa olla kyseessä juuri se koska kaksi muuta luettelossa olevaa takatuennan puslaa ei näytä olevan sinnepäinkään Hint vajaa neljäkymppiä. Mutta purkuohjeita otan mielelläni vastaan. Juuttunut ristipulttaus nöyrtyi jo yläpäässä oli hienijakoinen rihla joka piti sitä hiukan kanissa.
Sisäpuslat on ne mitkä on siellä keskemmällä. Eli nuo on ulommaiset.


Sisemmät näkyy tuossa, vihreillä muttereilla kiinni.

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #5 : 05.11.2013, 20:56:00 »
Kiitoksia kovasti! asia alkaa valkenemaan harvinaisen hyvin. Elikä varmaankin ongelmana on tuon helan ulosnykäisy tukivarresta,  pitää varmaan ensiksi väsätä jonkulainen liukuvasaratyyppinen ulosvetäjä jos vaikka nöyrtys irtoamaan sillä. Nuo kuvat on tosi hyviä kun ei ollut mitään hajua rakenteesta mutta nyt on kiitti vielä kaikille katotaan miten ukon käy?

Poissa PeetuV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #6 : 06.11.2013, 12:48:43 »
Ei tarvi mitään pudotella akseleita alas, avaat ensin sen pystyssä olevan pultin mutterin millä tuo pusla tulee taka-akseliin ja hakkaat lekalla pultin ylös, on rihloilla yläpäästä joten voi olla hieman piukassa. Ei kannata ennen avata niitä etupään pultteja ennenkuin tämä on löysässä.
Sitten avaat edestä pultit ja otat sen levynkappaleen pois. Sen jälkeen pitkä 6mm puuporanterä käyttöön jolla poraat puslan irti ulkokoolista. Ulkokooli lähtee tän jälkeen kevyesti pois. Putsaat reiän ja uusi naputtelemalla takaisin.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #7 : 06.11.2013, 17:06:06 »
Ei tarvi mitään pudotella akseleita alas, avaat ensin sen pystyssä olevan pultin mutterin millä tuo pusla tulee taka-akseliin ja hakkaat lekalla pultin ylös, on rihloilla yläpäästä joten voi olla hieman piukassa. Ei kannata ennen avata niitä etupään pultteja ennenkuin tämä on löysässä.
Sitten avaat edestä pultit ja otat sen levynkappaleen pois. Sen jälkeen pitkä 6mm puuporanterä käyttöön jolla poraat puslan irti ulkokoolista. Ulkokooli lähtee tän jälkeen kevyesti pois. Putsaat reiän ja uusi naputtelemalla takaisin.

Tämä oli hyvä tieto, lähinnä tuo että koko akselia ei tarvi pudottaa alas. Katellut tuota rakennetta ja mielessäni jo varustautunut jumpaamaan.  :)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #8 : 06.11.2013, 18:27:35 »
Ei tarvi mitään pudotella akseleita alas, avaat ensin sen pystyssä olevan pultin mutterin millä tuo pusla tulee taka-akseliin ja hakkaat lekalla pultin ylös, on rihloilla yläpäästä joten voi olla hieman piukassa. Ei kannata ennen avata niitä etupään pultteja ennenkuin tämä on löysässä.
Sitten avaat edestä pultit ja otat sen levynkappaleen pois. Sen jälkeen pitkä 6mm puuporanterä käyttöön jolla poraat puslan irti ulkokoolista. Ulkokooli lähtee tän jälkeen kevyesti pois. Putsaat reiän ja uusi naputtelemalla takaisin.
Metalli teräkin käy, ja mieluimmin pitkä, ja saa olla paksumpikin.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa PeetuV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #9 : 06.11.2013, 20:11:20 »
Joo käyhän tietty metalliteräkin, tosin 20cm pitkiä puuporanteriä löytyy helpommalla. 8mm paksu terä oli ainakin turhan paksu puslan sivuista.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #10 : 25.11.2013, 13:03:23 »
Sekaannutaan nyt tähänkin vielä. Tuli tosiaan vaihdettua taakse kaikki neljä puslaa, alkuperäinen ajatus oli keskittynyt vain niihin ulompiin isoihin pusliin kun vasen oli jo rikki. Työn ohessa tuli havaittua että se vasemman tukivarren sisäpään pusla oli hajonnut ihan kokonaan. (onneksi tuli ostettua nekin) Kumin ympärillä oleva valurengas oli häipynyt kokonaan.
Isojen puslien asennusta tuntui auttavan se että olivat pari tuntia pakastimessa, ei ihan kauheasti tarvinnut nuijia paikoilleen.

Sisäpäät oli vähän nihkeät, varsinkin juuri se vasemman tukivarren, eli oikealla oleva. Joutui longistamaan oikean puolen tukivartta jonkinverran ulospäin että pusla mahtui sinne koloonsa. Oikean tukivarren sisäpusla(vasemmalla) meni vähän helpommin kun irroitti vakaajatangon pois edestä. Huomionarvoista tässä oli se että tukivarsi pingahtaa aika topakasti ylöspäin kun puslan vetää pois. (jousi kääntää tukivartta)

Tällä viikolla vien vielä pyörien suuntaukseen ettei menis renkaat pilalle, aika paljon näyttää olevan säätövaraa. Risalla sisäpuslalla pyörä pääsi kääntymään niin paljon että sisäänjoustossa oli rengas ottanut sisälokariin kiinni. :)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #11 : 26.11.2013, 07:13:15 »
Paikalleen laitto niissä oli hankalaa. Ite jouduin viilaamaan akselistosta terävät räysteet pois, sitten kumivasaran ja rengasrasvan kanssa paikalleen

Poissa PeePee2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #12 : 14.12.2013, 12:03:52 »
Minulla on myös paraikaa samanlainen ongelma - vasemman tukivarren oikean pään puslan poissaamisessa sijaintipaikastaan - kuten B30A:llakin.

Kaikki kolme pulttia olen poistanut ja pusla heiluu irrallisena, mutta tukivarren pää on edessä, eikä puslaa voi siirtää muualle kuin tukivarren suuntaan.

Mitä pitäisi tehdä, kiilata tukivarren pää pois edestä, vai irrotta jotain pulttauksia? Jos kiilaan - särkyykö jokin paikka?

Saadakseni uuden puslan samaan paikkaan maalasin molempien mutterin kantojen ympärykset vaimon kynsilakalla.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2013, 12:10:01 kirjoittanut PeePee2 »

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #13 : 15.12.2013, 00:09:01 »
Ota se oikeanpuolen tukivarren iso pusla irti korista, pääsee longistamaan tukivartta sen verran että vasemman tukivarren pikkupuslan saa livautettua pois/paikoilleen sinne tukivarsien väliin.
Toki joutuu irroittamaan tukivarren myö sieltä toisesta päästä + vakaajatangonkin. Eli tässä oli just se miina että kannattais vaihtaa kaikki neljä samalla purkamisella.
Kuten jossain tais joku wiisampi aiemmin neuvoa.  P>

Minä ainakaan en keksinyt millä sen pikkupuslan saa muuten paikoilleen, rikkomatta mitään. Pois se tuli kun oli jo rikki.

Käytin auton takapään kulmien säädössä remontin jälkeen, vaikka uudet osat olivat tarkkaan vanhoilla paikoillaan niin silti oli vajaan asteen auraus pielessä monttoorin mukaan. Tämä ei kyllä tuntunut ajossa mutta sen olen oppinut että tämä auto pilaa renkaansa tosi tehokkaasti huonoilla kulmilla.
(nyt ollaan kunnostauduttu kun ihan naapurissa on pikkukorjaamo jossa hommat luonnistuu ja auton vienti/haku onnistuu vaikka jalkaisin)

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 TDI Vm.-99 Takakelkan kiinnityspuslan vaihto
« Vastaus #14 : 15.12.2013, 08:08:32 »
Moro,annan pienen vihjeen,koska ite vaihdoin viikko sitten vänkärin puolen.ja oli pirun vaikee vaikka auto oli nostettuna täysin ylös.
Ensin pitää saada pääty pultti sieltä rakosesta (ulkopuolelta eli pyörä irti)ja hylsyllä ura kerrallaan,on hidasta mutta ajan kanssa, kun se on pois niin sitten niiden kiinnityspulttien kimppuun, jotka yleensä on hapettunnu että ei saa muutakuin rälläkällä pala kerrallan varovasti että ei mee tankkiin reikää.
Kun on saatu pilkottua vanha ,että saa sen pois niin vääntää tukivarren pois sieltä kolosta vaikka alapuolelle (käy hyvin koska pyörä antaa periksi.
Sitten ei muutakuin uutta tilalle joka on vähän vaikee yksin hoitaa (pitäis olla kaveri jeesaamassa että saa päätypultin paikoilleen,loput on simppeliä.3h meni aikaa :hello: *taavih-> :sundaydriver:
PS muista laittaa se pala oikeen päin muuten on auraus perseellää!
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, 08:18:18 kirjoittanut bjorra »

 

RallyBaron  Samppasport