Arvon asiantuntijat! Auttakaapas miestä mäessä. Muutama päivä sitten, kun aamulla olin lähdössä työmaalle, niin huomasin kuulevani konehuoneesta outoa, ehkä niin sanotusti metallista naputusta/kilkatusta. Iltasella sitten ajoin koslan pajalle ja aloin tutkiskelemaan, mistä moinen ääni on lähtöisin. No yhtään viisaammaksi äänen alkuperästä en tullut, mutta ainakin sain eliminoitua seuraavat asiat pois: alipainepumppu ei nakuta, laturin remmi, kiristäjä ja sen rullat eivät äännä, venakoppa kondiksessa ja nokka-akselissa ei jälkiä/kulumia, suuttimistakaan ääni ei tule.
Ääni on siis semmoinen metallinen kilkatus, joka kuulostaisi tulevan suoraan jakopäätä lähinnä olevan sylinterin suunnalta, tarkimmin suoraan venttiilikopan alta. Mutta kilinän todellista alkuperää on kuitenkin hyvin vaikea paikantaa. Ääni esiintyy tyhjäkäynnillä ja kaikkein voimakkaimmillaan kierrosten ollessa noin 1350 rundin hujakoilla. Heti kun koneelle antaa enemmän lenkkaria, niin ääni häipyy kokonaan. Ääni ei kuitenkaan kuulosta ollenkaan normaalilta venttiilien/nostajien säksätykseltä. Monta autoa on tullut kuultua, jossa juurikin nostajat säksättävät ja tämä ääni ei ole sinne päinkään samanlaista. Auto lähtee käyntiin hyvin ja käy tasaisesti, eikä tehot ole hukassa; kaikinpuolin siis ajoltaan normaali. Ääni kuitenkin on sen verran karsean kuuloista, että olisi muakava saada se korjattua. Öljyt ja suodatin vaihdettu noin kymppitonni takaperin ja koneessa on riittävästi öljyä.
Juurikin tämä kyseinen volkkarin diisselimylly ei ole meikäläiselle kovinkaan tuttu kapistus vielä, joten auttakaahan te viisaammat ja kokeneemmat meikäläistä ongelmassa ja jelppikää, että mistä lähtisi seuraavana vikaa paikantamaan! Kiitos jo etukäteen vastauksista!