Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 -01 jarrutehostimen valinta

  • 37 Vastauksia
  • 17139 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
V70 -01 jarrutehostimen valinta
« : 16.11.2013, 15:11:00 »
Kyseessä otsikon mukainen kulkine 140hv versio. Pari viikkoa sitten hommattu ja kaasuläppäkotelon vaihtoi myyjäliike mutta nyt on jo uusi ongelma työn alla.

Jarrutehostimen stefa polkimen varrenssa on rikki ja pihisee joten se pitää vaihtaa mutta valikoimaa löytyy DSTC:llä ja ilman. Mistäs selviää onko autossa sitä vai eikö ole. Kumpaa vaihtoehtoa olen siis ostamassa ??

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6626
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #1 : 16.11.2013, 15:18:32 »
Keskikonsolin alareunassa on nappula, jossa lukee DSTC, tai STC. Siitä sen kaikkein helpoiten saa selville.

Auton vuosimallin ja moottorin perusteella heittäisin villinä veikkauksena, että lukee STC :)

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #2 : 16.11.2013, 15:31:37 »
Taitaa olla vielä karvalakimpi malli kun ei tuolla konsolissa ole minkäänlaista nappia joka kertoisi kumpaankaan suuntaan.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6626
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #3 : 16.11.2013, 15:36:49 »
Okei! Tulipa yllätyksenä. Tuskinpa tuossa sitten ainakaan DSTC:tä on. Jos hommaat vaikka varoiksi DSTC-mallin tehostimen, niin kyllä sekin tuohon sopii, mutta se yksi anturi jää sitten vaan käyttämättä.

Varaosahaun kuvissa on näköjään aika selvästi varaosanumerot esillä. Kannattaa varmistaa omasta autosta tehostimen numero, niin tulee samanlainen.

http://www.varaosahaku.fi/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=105&page=2&vc[0]=204123102&vcx=5061&pc[0]=105103100

Suora linkki ei taaskaan toimi, mutta kopioi osoiteriville, niin toimii.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2013, 15:48:12 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #4 : 16.11.2013, 15:50:27 »
Täytyypi katsoa ihan numerosta.

Tosin ensin kiistelen vähän myyjäliikkeen kanssa, näkyy tuo tiiviste olevan niin pahasti rikki ettei se tämän vajaan kahden viikon aikana ole tainnut hajota joten voisi mennä virhevastuun piikkiin vielä näin pian kaupanteon jälkeen.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #5 : 16.11.2013, 23:50:00 »
Ihan Stc tuo näyttää olevan ja yhdellä anturilla varustettu tehostin.

Vajaa kolme tuntia se kesti irrottaa, ei mitenkään hankala, hieman hidas homma.

Vanhassa tehostajassa on selkeästi repeämä tuossa tiivisteessä joten sieltä se sihisee.

Mietin vain sellaista, että kun tuon tehostimen ainoa vika on tuo tiiviste joka ei ilmeisesti muuta tee kuin pitää alipaineet sisällä ja lian ulkona, eikä kyseistä tiivistettä ole saatavana, onko kukaan kokeillut tuon tehostimen korjaamista ahtopaineletkun supistajalla. 51-38 supiste menisi ihan hyvin tuon kynnyksen päälle metalliholkissa ja 38 venyisi juuri tuon 40 millisen valkoisen putken päälle jonka sisällä on tuo varsinainen poljinakseli. Ilmeisesti tuon alkuperäisen kumin tarkoitus on tiivistämisen lisäksi antaa jonkinlainen liikevara tuhon ulkokuoreen nähden mutta mielestäni silikoni supisteella joka on ahtopainekäyttöön tarkoitetu, voisi saavuttaa aivan samat ominaisuudet.

Tuntuu tyhmältä ettei muutaman euron tiivisteen vuoksi voi korjata tehostajaa vaan volvo haluaa että siitä maksettaisiin monta sataa joka kerta kun tuo paska tiiviste pettää. Kun näitä on kuulemma tekohengitetty silikoonilla, miksei niitä yhtä hyvin voisi korjata käyttämällä silikooniletkua tuon tiivisteen tilalla. Senhän voisi joko liimata tai klemmareilla vetää kiinni. Tai molemmilla.

Poissa vellarttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #6 : 17.11.2013, 17:38:33 »
Eiköhän se rikkontunut kalvo päästä sen alipaineen tänne väärälle, eli poljinakselin puolelle ja aiheuta tuon sihinän?

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #7 : 17.11.2013, 18:21:30 »
EIkö kalvon rikkoutumisesta pitäisi olla muutakin haittaa kuin sihinä tuon tiivisteen petettyä ??? Jarrut kuitenkin toimivat aivan moitteetta mutta pieni sihinä kuului koko ajan kun ei painanut jarrua. Isompi sihinä kun vapautti polkimen. ILman sihinää en olisi edes tiennyt siellä olevan vikaa kun jarrut toimii varsin tehokkaasti äänistä huolimatta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #8 : 17.11.2013, 19:39:53 »
Jos alipainepumpun tuotto on enemmän, kuin vuoto, niin eihän siinä silloin ongelmaa ole

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #9 : 17.11.2013, 20:06:01 »
Bensakone, onko niissäkin nykyään alipainepumppu....

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #10 : 17.11.2013, 20:08:48 »
Bensakone, onko niissäkin nykyään alipainepumppu....

No niinpäs tosiana olikin, bensakone kyseessä
Joissain on, mutta ei tossa.
Tokihan se sitten vaikuttaa vääristävästi ilmamassamittarin mittaamaan ilmamäärään.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #11 : 17.11.2013, 21:09:29 »
Eli kuitenkin jos tuo ulompi pihisijä on tiivis, ilmaa ei pääse kalvon taakse (eikä sotke sitä kautta seoksiakaan) vaikka se vuotaisi jotan periaatteessa tehostin toimii oikein, vaikkakin alipainetila on hieman suurempi kuin alunperin on tarkoitus. Eihän siitä uudenveroista tiivistämällä saa mutta ilmeisesti kuitenkin toimivan. Mietin vain onko tuo kokeilemisen arvoinen vai tuhoon tuomittu ajatus.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #12 : 17.11.2013, 21:27:33 »
Tuota noin. Minä nyt en sitten tiedä tuosta tehostimesta mitään ...

....mutta mieleen nousee kuitenkin sellainen epäilys että jos sen varren läpiviennin tiivistää ja se mokoma tehostin sieltä sisältä vuotaa alipaineitaan, niin mahtaakohan se koko tehostin enää toimia, jos siinä polkimen puolella on myös alipaine. Eikös se perimmäinen syy sihinään ole alipaineen pääsy väärälle puolelle eli sinne missä on normaalisti ilmanpaine. Tehostinhan toimii paine-erolla ja jos sen niin onnistuu tiivistämään, että alipaine on molemmin puolin ????

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #13 : 17.11.2013, 22:45:05 »
Sitähän minä tässä vähän ihmettelen että jos ne kalvot vuotaa niin pahasti että alipaine rikkoi tuon varren holkin ja rungon välisen tiivisteen, tuntuu oudolta että jarrut kuitenkin toimii moitteetta. Ainoa todellinen oire on tuo pihahdus kun polkimen vapauttaa. Siksi juuri mietin että jos tuon holkin tiivistää uudelleen niin pihahdus katoaa mutta tuskin se ainakaan huonontaa jarrujen toimintaa nykyisestään kun alipaine ei sitä kautta pääse täyttymään.

Jos jarrut tuntuisi jotenkin tehottomilta tai poljin löysältä tai tunnottomalta, ymmärtäisin paremmin että koko tehostin on kaput. Nyt kuitenkin ainoa oire on tuo ääni kun poljin nousee ylös. Jarrut toimivat pitkään painaessa samoin kun poljinta pumpatessa. Jarru teho on erinomainen. Sitten pihahtaa kun laskee polkimen kokonaan ylös. Yritin leikkauskuvasta katsella että ymmärtäisin paremmin tuon alipaineen merkityksen ja miten sen pitäisi vaikuttaa jos tuo taaempi kalvo on se joka vuotaa imaisten alipaineella tuolta tehostimen takaosasta, muttei oikein selvinnyt mikä vaikutus sillä on jos tuo taaempi kalvo vuotaa ja tehostajan takaosa on alipaineinen kuten kalvojen väli.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #14 : 18.11.2013, 00:01:37 »
Tuli oikein urakalla tutkittua tuota autosta purettua tehostinta ja lopputulos on, ettei sitä kannata ajattelemallani tavalla korjata. Eli ei kun metsästämään uutta osaa. Jännä muuten että tarkalla osanumerolla löytyy paljon enemmän tehostimia S80 99-04 kuin tuohon V70 00-04. Näyttää vielä olevan ulkomailla huomattavasti halvempi osa niin uutena kuin käytettynä. Alkaa nuo purkamot olemaan pihalle hinnoiteltuja käytettyjen osien suhteen. Enää jää harkintaan maksaako satasen käytetystä ja ottaa riskin että se hajoaa pian vai maksaako 250 uudesta.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron