Race.fi  Puotilan autokorjaamo

TDi jakopään hammaspyörät

  • 3 Vastauksia
  • 1561 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
TDi jakopään hammaspyörät
« : 18.11.2013, 23:19:46 »
Jakopään hammashihnasta porsi hampaat pois n. 1/3 osa matkalta, edellinen hihnan,kiristimen ja vesipumpun vaihto tehty n. 65000 km sitten. Tällä viikolla ei kannata lotota, sillä jako säilyi eikä täystuhoa tullut. Autolla jaettu 496000 km.
Miten usein jakopään hammaspyörät tulisi uusia, kun ei muuta syytä hihnan ennenaikaiseen tule mieleen, ellei Motonetin hihnan laatua aseteta kyseenalaiseksi. Hammaspyörissä ei näkynyt erityistä kulumista, kiiltäviksi oli pinnat kuluneet. Oulun-Kemin seudulla autolla ei ole ajettu.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: TDi jakopään hammaspyörät
« Vastaus #1 : 19.11.2013, 17:38:06 »
Ei varmaankaan ole yleistä eikä ainakaan tarpeellista niitä rattaita vaihdella. 650 000 km ovat tähän mennessä pyörineet, eikä hihnassa ole koskaan ollut vaihdon hetkellä ( 90 000 - 100 000 km) mitään erityistä sanomista.

Olisiko hihnan kiristin väärää mallia eli liian löysä? Osanumeron viimeinen kirjain väärä? Tai sitten oli asennettu liian löysälle, että oli löysän pään rajoitinta vasten? Tai sitten hihnan laatu kehno. Ainakin kerran Motonetti myi minulle väärän numeroisen kiristimen, joka oli löysempijousinen, kuin se, joka sen kuuluu olla.

Edellisessä autossa kerran lähti hihnasta hampaat ja sen syynä oli liika löysyys. Siinä kireys asetettiin vesipumppua kiertämällä eikä varsinaista kiristintä ollutkaan. Asentajan moka.

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: TDi jakopään hammaspyörät
« Vastaus #2 : 19.11.2013, 21:12:08 »
Paketti kasattu Goodyearin hihnalla, Litensin kiristimellä ja nimettömällä vesipumpulla (Motonetista) ja käy ja kukkuu taas normaalisti. Edellinen kiristin (Litens) oli purettaessa ihan asemissaan, joten ei pitäisi olla väärän kireyden syytä. Laitetaan heikon hihnan piikkiin, ei ollut jäänyt kirjanpitoon minkä merkkinen mahtoi olla.

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: TDi jakopään hammaspyörät
« Vastaus #3 : 24.11.2013, 10:22:09 »
Jos pyörien hampaat on kuluneet teräviksi kannattaa pyörät vaihtaa. Ne voi kyllä pyöristää viilalla, mutta on todennäköisesti samannäköinen seuraavan hihnan vaihdossa ja kotelossa pirusti pölyä, jollei remmi ole jo katkennut.
Toinen on, jos hampaissa on syviä kuoppia. Sileäreunaiset on hihnan syömiä (kotelossa ollut jotain ylimääräistä kuten hiekkaa). Teräväreunaisia, eli pyörisät on alkanut murtua paloja.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

 

Proturbo  Autodiagnoosi