Ateho  Elekma

Tome-'s Red 854R

  • 223 Vastauksia
  • 52037 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #210 : 05.04.2017, 22:17:50 »
Jaahas. 3" downpipe, uus alusta ja paljon muuta paikallaan. Laitoin myös virranjakajan sisään sen "kupin" paikalleen.

Huomenna aamulla olis tarkoitus ajella muutoskatsastamaan alusta sekä samalla määräaikaiskatsastus. Näyttäs siltä että korityöt/maalaukset ja virittelyt jää 2018 vuodelle. Jos pääsis tänä vuonna vaan vähän nautiskelemaan ja muuten rahat uppookin häähommiin...

Jotenkin turhauttaa mennä muutoskatsastukseen kun auto nous vaan ylöspäin :D

Mut eipä siinä, aamulla liikennekäyttöönotto ja kohti katsastuskonttoria. Saa nähdä näkyykö poliiseja matkan varrella nyt kun leima on pitkänä :) ongelmaahan ei tossa ole, kun aika on varattu, mutta eihän ne sitä lennosta tiedä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #211 : 06.04.2017, 13:11:04 »
Poliiseja ei näkynyt ja alusta meni otteeseen muutosprosentein 1,5%. Huomautettavia ei tullut, saa kesän päristellä ainakin leiman puolesta rauhassa.

 :sundaydriver:
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5077
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #212 : 06.04.2017, 14:17:50 »
Hienoa! Kyllähän se leima lapussa mielyttää.  S*

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #213 : 28.04.2017, 22:28:39 »
Jokunen kilsa on tullu mentyä ja joku parkkipolttimo napsahti pimeeks, muuten ei isompaa ellei seuraavaa oteta:

Pääsääntöisesti kylmä tai täysin lämmin kone/ajettu auto, niin ääntä ei kuulu. Kun taasen on puolilämmin kone tai 1-3h seissyt, niin epämääräinen ulina ilmenee. Kierrosten mukaan ainakin osin muuttuu ääni, mutta ei mitenkään pysty paikallistamaan mistä kuuluu. Pari videota on, tässä nyt vaan toinen kun toinen on menossa vasta photobuckettiin.

http://vid161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/S50/E88401F6-F541-4F9B-99FA-9118E8925075_zpscjtetl42.mp4

Kylmällä koneella tällästä:
http://vid161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/S50/B95FB7A8-6B01-49A1-B7F3-0E2AB8051328_zpsw8pbtzye.mp4

Mun mielestä toi tuli 3" DP:n vaihdon jälkeen vasta, että olisko aika ohjelmoinnin? Vaikuttas vain tummanharmaalta, että paksulla olis.. Eikä öljynkäryä mun mielestä tuu.

Toisaalta voisko ääni ja toi savu olla toisiin yhteydessä? About samaan aikaan ilmaantuneet?

Polttoainepumppua onkin jo ehdoteltu, jännä vaan kun ääni kuuluu niin selkeesti mun mielestä konehuoneesta.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1246
  • Veeseitenkymppi...Ocean Race :)
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #214 : 01.05.2017, 12:28:50 »
Veikkaisin että naputus tulisi hydr.venttiilien nostajista ja ulina laturista...mene ja tiedä?
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- V70 2.5T -05 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #215 : 30.07.2017, 23:21:39 »
Blaa. Nyt kun öljynsuodattimen vaihdolla poistui noi ylimääräiset äänet koneesta, niin ilmeisesti polttoainepumppu antautui. Tankki liki täynnä, ajelin n. 70km ja sitten ei meinannut starttailla. Lähti huonosti käyntiin ja lopuksi työnsin talliin odottelemaan kohtaloa. Bensapumpun releenkin vaihdoin, ei vaikutusta. Mielestäni bensapumppu lähti välillä kyllä surisemaan, mutta ton toisen auton jarruhässäkän vuoksi tälle en tehnyt enempää.

Tai tein, otin tästä renkaat toiseen autoon lainaan :D
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #216 : 06.04.2018, 21:09:04 »
Tänään tuli tehtyä pitkästä aikaa pieniä hankintoja tähän, OEM öljynsuodatin ja kuparitiiviste öljyproppuun..

Jännitteensäädin laturiin piti myös ostaa (lataa n. 15v tyhjäkäynnillä), mutta tietysti niitä on paria erilaista mallia olemassa 100A boschilaisena niin jäi vielä hyllyyn. Täytyy irroittaa vanha ja kattoa missä kunnossa laturi muuten on vielä tarkemmin.

Öljyt jäi myös hyllyyn, vaikka piti ottaa matkaan. Aiemmin ollut castrol 5W40, mutta nyt katselin näitä vaihtoehtoja:

Valvoline MaxLife 10W40
Castrol GTX 10W40
Castrol GTX 15W50

Kaikki menis jokseenkin samassa hintaluokassa, verrattuna huomattavasti kalliimpaan Castrol TWS 10W60.

En nyt vielä osannut päättää, että mikä olis paras ratkaisu tähän.. Lisäksi katsastuksessa syksyllä oli jotain hikoilua ilmeisesti öljynsuodattimen jalan ympäristössä (?). Menisköhän se lisäaineilla hyväksi, vai vaatiikohan ihan jotain tiivisteen vaihtoa...

Katsotaan nyt mitä tälle vuodelle tulee tehtyä, paljonhan sitä olis kaikkea tässä(kin) tehtävänä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3455
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #217 : 06.04.2018, 22:13:19 »
Onko yleismittarissas täysi patteri? Halpis mittarit huijaa jännitettä ylöspäin heikolla patterilla.
Hikoilisko tuo öljynjäähdyttimen letkulähdöstä? Aika perus paikka mistä alkaa vuotaa..

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #218 : 07.04.2018, 08:01:19 »
Onko yleismittarissas täysi patteri? Halpis mittarit huijaa jännitettä ylöspäin heikolla patterilla.
Hikoilisko tuo öljynjäähdyttimen letkulähdöstä? Aika perus paikka mistä alkaa vuotaa..

Kahdella (halpis) yleismittarilla testasin, täytyy ottaa verrokki parista muusta autosta niin sillä varmistunee ollaanko oikealla sektorilla. Hyvä huomio, en tullut ajatelleeksi.

Voi olla sieltäkin, en enää muista minkä se katsuri sanoi enkä itse käynyt tsekkaamassa auton alla sitä. Muistelen vaan että jostain jalasta se olis sanonut.  :D
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #219 : 08.04.2018, 21:48:53 »
Tänään tuli tehtyä pitkästä aikaa pieniä hankintoja tähän, OEM öljynsuodatin ja kuparitiiviste öljyproppuun..

Jännitteensäädin laturiin piti myös ostaa (lataa n. 15v tyhjäkäynnillä), mutta tietysti niitä on paria erilaista mallia olemassa 100A boschilaisena niin jäi vielä hyllyyn. Täytyy irroittaa vanha ja kattoa missä kunnossa laturi muuten on vielä tarkemmin.

Öljyt jäi myös hyllyyn, vaikka piti ottaa matkaan. Aiemmin ollut castrol 5W40, mutta nyt katselin näitä vaihtoehtoja:

Valvoline MaxLife 10W40
Castrol GTX 10W40
Castrol GTX 15W50

Kaikki menis jokseenkin samassa hintaluokassa, verrattuna huomattavasti kalliimpaan Castrol TWS 10W60.

En nyt vielä osannut päättää, että mikä olis paras ratkaisu tähän.. Lisäksi katsastuksessa syksyllä oli jotain hikoilua ilmeisesti öljynsuodattimen jalan ympäristössä (?). Menisköhän se lisäaineilla hyväksi, vai vaatiikohan ihan jotain tiivisteen vaihtoa...

Katsotaan nyt mitä tälle vuodelle tulee tehtyä, paljonhan sitä olis kaikkea tässä(kin) tehtävänä.

Tulipa keltaisen ärrän manuaalia selattua sen verran, että turbollisen öljysuositus on CCMC G5. Googlettelun tuloksena tälle vastine olisi ACEA A3 luokitus, joka tulisi täyttyä. Myös SAE 40 lukee siellä manuaalissa ja näiden yhteistulemana googlettelin seuraavaa:

Käyttölämpötilasta riippuen (kovimmat talvipakkaset poislukien) 10W40 on varsin passeli öljy A3 luokituksen täyttyessä. Myös 10W30 - 15W50 (jopa 10w60) ovat passeleita, kuten 5W40 talvikautena.

Taitaa olla että Valvolinen 10W40 tulee valittua nyt tähän autoon, sillä kun ei pakkasia pahemmin pitäisi olla ajojen suhteen tiedossa.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2018, 21:55:30 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #220 : 14.04.2018, 07:31:20 »
Alkuperäisen suodattimen kaveriksi tuli haettua nyt nämä öljyt:


Valvoline 10W40 (API: SN/CF ACEA: A3/B4.)

Toivottavasti nämä nyt on ihan sopivat öljyt.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #221 : 15.04.2018, 11:05:46 »
Höpistään lisää huoltomuistiota.

Öljyt vaihdettu eilen 14.4.2018 359596km


Tarvikkeina tosiaan alkuperäinen suodatin, prikka, Valvoline 10W40 MaxLife ja Red Linen lisäainetta uuteen moottoriin. En nyt muista paljonko konerempan jälkeen on ajettu, mutta tuskin yli 2tkm. Pitää nyt muutama tuhat ajella ja vaihdella taas nuo öljyt, silloin ilman lisäaineita.

Ilmastointihan tässä on pimeenä ja anturi kauhukahvan alla tukossa. Pitäisi ottaa esille ja putsata kunnolla.

Niin ja ohjelmointia ei ole tehty, putkisto tekisi mieli taas päivittää takaosaltaan, ruostekukkia vähän siellä täällä, jne.  Kyllähän tässä paljon on tekemistä että sais priimaa, mutta silti onhan tämä vain hyvä ajaa nyt kun alusta tuli viime kesänä päivitettyä. Ei yhtään liian pintakova, vaan oikein mukava kokonaisuus.


Lainaus
Red Line Break-In Additive

Moottoriöljyn lisäaine, joka sisältää öljyn pintapaineen kestoa lisääviä aineita, kuten rikkiä, sinkkiä ja fosforia. ZDDP = sinkkidialkyyliditiofosfaatti, puhekielessä sinkkifosfaatti
Uuden moottorin sisäänajoon, ehkäisemään vaurioita nokka-akselissa ja venttiilikoneistossa.
Annostus: yksi 473 ml pullollinen käsittelee 12 litraa moottoriöljyä. Tärkeintä on lisätä tämä aine sisäänajoöljyihin, mutta sitä voi käyttää myös jatkuvasti, mikäli käytetyssä öljylaadussa ei ole riittävästi sinkkiä (ei tarpeen Red Line moottoriöljyissä)
Yhteensopiva kaikkien synteettisten ja mineraaliöljyjen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2018, 11:08:44 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #222 : 15.03.2019, 21:30:59 »
Oho, päivät juoksee ja kevät lähestyy.

Ohjelmassa olis varapyörän kotelosta pienen ruostereiän paikkaus ja myös ainakin joku vedenpoistoreikä oli laajentunut alkuperäisestä hieman...

Listalla olisi ajatuksena nyt noiden ruosteiden korjaus ja sitten katsoa vihdoin ehkä maalausprojektia tälle kesälle. Korjauspelti olisi myös vasempaan takakaareen tai sitten käyttää varaosa-autosta pienempää palasta...

Mutta kysymyksiä teille arvon lukijat! Bensapumppu olis tarkoitus uusia, onko vanhaan bolt-on vaihtokeinoa järkevään hintaan?

OEM tulppia ainakin ebaysta ja verkkokaupoista saa 20-30e halvemmalla kuin Suomesta, ellei ole vinkata paikkaa mistä ostaa? Ja kyllä, aion käyttää todennäköisesti vain orkkiksia.

Tuon bensapumpun vaihdon lisäksi ohjelmointia kai pitäisi saada tehtyä myös. Siinähän sitä alkaakin sitten ensihätään olla kuluja ihan riittämiin tiedossa.

By-passi kiinnostaisi tukkia ja tilalle ilmeisesti olisi järkevin hankkia osittain kierrättävä dumppi? Onko sellaisesta suosituksia? Osittain ihan suhinoiden vuoksi - myönnän. ::) Yksi vaihtoehto ääniä olisi hankkia kartiofiltterillä, mutta siitä ehkä enemmän olisi haittaa kuin tuosta dumpista? Mielummin orkkis ilmansuodatin+kotelo melkein olisi käytössä.

Jos Jyvässeudulta on vahvoja suosituksia järkevän hintaisiin alustan ruosteenpoistoihin ja suojaukseen liittyen, niin saa vinkata. Myöskin maalaamot ja korissa olevien huonojen kohtien korjauksen tekijät kiinnostaa. Alustavasti noi katsastukseen vaikuttavat ruostevauriot on jo sovittu korjattavaksi yhdellä tutulla korjaamolla, mutta sinne on matkaa 70km jatkossa, niin ei se potentiaalisin vaihtoehto kulkemisien vuoksi.

Olen kyllä kerran myös nähnyt pari paikkaa Tallinnassa, jotka tekee ~viikossa kaikki korityöt kohtuuhinnalla - ei sekään olisi ihan poissuljettua.. ???
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1439
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #223 : 08.04.2019, 14:33:06 »
Katsastustarkastuksessa paljastui että turbon tuloputki vuotaa öljyä, ilmeisesti korjaantui uuden prikan avulla.

Mutta sitten tämä kun on nyt vähän sekasikiö moottorin osalta, eli lohko oli uudemman RN koneen niin mikäs huohotinpaketti tähän on oikea? Kansi kun taas on vanhempi.. Hikoilee hieman siis myös tuolta huohottimen ja lohkon välistä, muistaakseni vanha tiiviste käytettiin siellä, joten se varmaan nyt aiheuttaa vuotoa.

Skandix tarjoaa moottorinumeron perusteella eri sarjoja:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankcase-breathing/repair-kit-crankcase-breather/931/


EDIT: tokihan tuolta voi kasata irto-osistakin paketin..
« Viimeksi muokattu: 08.04.2019, 14:55:06 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95

 

Elekma  Autoracing