Tällä viikolla on tullut vähän purettua varaosa-autoa ja siitä osia paikalleen. Onnistunein lienee näistä jo tuo mainittu antennin asentaminen.
Aika paljon tuli katsottua osia läpi noin ylipäätänsä ja kaikki osat mitä katsoin, luki jossain Volvo tai muu vastaava ns. alkuperäistoimittaja. Myös esimerkiksi jotain etupään osia (o. alatukivarsi, jotain tankoja, jne) oli lähes uutta vastaavassa kunnossa. Pitänee ottaa selvää edellisestä omistajasta ja kilauttaa jos osaisi sanoa mitä kaikkea siihen on uusittu. Tietäisi näitä osia sitten ottaa omaan käyttöön / myyntiin.

Asiaan, eli kuvia kehiin purku/asennushommista ja kommentit sekaan:

Mikä on tämä "säätöruuvi"? Löytyy hanskalokeron takaata.

Varaosa-auton lämmönsäätöpaneeli ja radio... Oliko tossa jotain ruuveja, en meinaan saanut sitä irti reippaallakaan "irroittamisotteella".

Radion takaa löytyi tälläinen hässäkkä...

Onneksi jotain hyödyllistäkin, ehkä. Tälläinen ehjä välikappale löytyi, mitään tietoa ei kyllä ole millaiseen soittimeen käy kiinni.

Keskikonsolin valo takapenkkiläisille. (Tämän kuvan taisin jollekin luvata jo aikoja sitten?)

Keskikonsolia alapuolelta.

Keskikonsolia päältä. Lähes ehjä, juuri ja juuri saattaa näkyä pari pientä halkeamaa etupäässä. Pitää miettiä vaihdanko tämän ärrään vai pidänkö siinä takaa pikkuvikaisen paikallaan. Molemmat harmittaa, ehjä kun olis se ”mun juttu”.

Keskikonsolin alta löytyi tällainen airbag-sensori. Osaako joku kertoa tarkemmin onko tämä ”aivot” vai sisältääkö nimenomaan jonkin kiihtyvyysanturin tms.?

Lämppärin puhallin, Volvo OEM. Testasin suoraan virrat kytkettynä, että toimii. Ei nimittäin toiminut omista nappuloista, olisi ehkä pitänyt tarkistaa sulakkeet ennen irroittamista? Nyt pitää se laittaa vielä johtoihin ja katsoa sulakkeet sekä testata että se lämmönsäätöpaneeli ei ole viallinen tuolta osin. Muitakin vikakohteita saattaa kyllä olla? Kuinka herkästi tämän tulee pyöriä, nimittäin ei se hirveästi pyöri sen jälkeen kun vaikka kädellä pyöräyttää. Mitään ääntä ei kuitenkaan pidä.

A-pilarin muovi lähti näppärästi irti, kun vähän nyppäisi kauhukahvan alta ja sitten nätisti rupesi ottamaan tuulilasin varresta irti. Tuli vähän kuin itsestään.

Tässä sitten näkymää siitä A-pilarista.

Tässäkin lähes uutta/kiiltävää osaa paikallaan.

Mun mielestä tämäkin kertoo jotain, originelli ilmansuodatin. Puhdas, ei juuri likaa irronnut kun taputtelin sitä.

Hanskalokeron ruuvit irti ja kannesta ne stopparit irti, hanskalokeron saa pois ja tältä näyttää takaa.

Työnnä katkaisijaa kohti auton keulaa.

Saat valon kouraan.

Vedä ”huppu” pois ja polttimo tulee esiin.

Tällainen polttimo sieltä löytyy, jos haluaa samanlaista tai lediä paikalle… Muovia tuosta voi muokata tarvittaessa ja jättää ”hatun” pois, niin mahtunee isompikin ledi.

Tässä kuva oikeasta takaovesta, ruuvin päällä on sellainen harmaa suoja, jonka saa pois esim. meisselillä. Tässä olen laittanut alumiiniteippiä suojaamaan tuota ammottavaa koloa, jonne ruuvi herkästi tipahtaa…

Ruuvi pois, apparin ovi auki (jotta listaa mahtuu työntämään) ja listaa eteenpäin (oven suuntaisesti) työntäen. Tältä näyttää ovi.

Lista irti.

Tässä ehjä lista on heilahtanut jo ärrän oveen paikalleen. Vaihtoon kuvaamisineen ei montaa minuuttia mennyt. Eniten meni aikaa etsiä teippiä / vastaavaa suojaa, että ruuvi ei tipahda oven sisään.

Polttoainetankin luukku myös tuli irrotettua, nastat painoin sisään ja luukku lähti nätisti irti. Irrotin itse asiassa ensin luukun tuosta saranasta, sitten lopuksi sarana pois. Saako noita nastoja irrallaan, vai pitääkö kaivaa vanhat jostain esiin?

Vähän kerkesin noita osia tosiaan irroittaa.

Lisäksi löytyy ovea, johon musta ehjä sisäverhous.

Myös takaovi. Pitää katsoa vielä otanko ovet itselle, mutta ainakin sähköosat ym. näillä näkymin on tarpeettomia.
Toivottavasti nämä purkupainotteiset kuvat ei haittaa tässä vaiheessa. Piakkoin jos sitä sitten asennushommia ja muuta säätämistä ärrän parissa!
