Kulkukoira  Proturbo

740 Käsijarru

  • 63 Vastauksia
  • 25004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #15 : 25.02.2014, 07:48:38 »
Kysymys ei ole osien kulumisesta, käppärihän ääriharvoin kunnossa ollessaan luistaa eli niinollen ei myöskään kulu. Jos sitä ei käytä, yhteinen ystävämme korroosio liimaa kaikki osat kiinni toisiinsa. Rummut ruostuu, kengät hapettuu, vaijeri jökähtää jne...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #16 : 25.02.2014, 09:28:05 »
Tarkkaan ottaen ei tässä ole kyse siitä. Kyllä se pieni haarukkakin jostain syystä vaan kuluu, ihan vaikka ei olis kiinni kenkään jämähtänytkään. Helposti ei seiskassa "jökähdä" mikään muu kiinni kuin levitin.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4539
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #17 : 16.06.2014, 13:19:34 »
Nostetaan tätä. Potilas on 745 -90 ja onglemana tehoton käsijarru, konttorilla 0,6 ja 1,2kN. Nyt laitettu uudet palat, "rummut" putsattu bräkleenillä ja hiottu karkealla hiomapaperilla sekä levittimet voideltu. Silti ottaa huonosti vaikka kahvan kiristää niin, ettei nouse kuin 3-4 naksua. Auto pysyy kyllä paikallaan mäessä, mutta saa työnnettyä eteenpäin käsin (pysähtyy kyllä heti kun lopettaa työntämisen).

Riittämätön kontaktipinta, paskat palat? Toisella puolella on kiristin ja toisella pieni peltisuikale auttamassa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #18 : 16.06.2014, 16:06:36 »
Se vaan on p**ka systeemi. Itse olen tapellut kohta kuukauden 850:n käsijarrun kanssa. Säätää kengät hivenen laahaamaan ja sitten kiristää vaijerin, että kahva nousee 4-5 naksua niin pitää kyllä eteenpäin sen verran, että kelpaa leimalla, mutta ei yhtään taaksepäin. Vaijeria ei kärsi kiristää enempää eikä kenkiä säätää lähemmäs kun sitten jää laahaamaan liikaa (kuumenee ja rohisee). Tuohon jo 100-sarjalaisista periytyvään surkeaan viritykseen verrattuna volkkarin jumiva satulaan vaikuttava systeemi on sentään toimiva.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #19 : 16.06.2014, 16:21:50 »
Se vaan on p**ka systeemi. Itse olen tapellut kohta kuukauden 850:n käsijarrun kanssa. Säätää kengät hivenen laahaamaan ja sitten kiristää vaijerin, että kahva nousee 4-5 naksua niin pitää kyllä eteenpäin sen verran, että kelpaa leimalla, mutta ei yhtään taaksepäin. Vaijeria ei kärsi kiristää enempää eikä kenkiä säätää lähemmäs kun sitten jää laahaamaan liikaa (kuumenee ja rohisee). Tuohon jo 100-sarjalaisista periytyvään surkeaan viritykseen verrattuna volkkarin jumiva satulaan vaikuttava systeemi on sentään toimiva.

Itellä on samaa vaivaa 70:ssä.
Mutta 240 ja 960 tuo systeemi toimiii moitteetta.

Uusilla alkuperäisillä kamoilla ja levittimillä sen saa joten kuten pitämään eteenpäin, mut taaksepäin se on siltikin huono.

Se systeemi taitais tarvita myös uudet vaijerit...

s73

  • Vieras
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #20 : 16.06.2014, 17:09:24 »
Nostetaan tätä. Potilas on 745 -90 ja onglemana tehoton käsijarru, konttorilla 0,6 ja 1,2kN. Nyt laitettu uudet palat, "rummut" putsattu bräkleenillä ja hiottu karkealla hiomapaperilla sekä levittimet voideltu. Silti ottaa huonosti vaikka kahvan kiristää niin, ettei nouse kuin 3-4 naksua. Auto pysyy kyllä paikallaan mäessä, mutta saa työnnettyä eteenpäin käsin (pysähtyy kyllä heti kun lopettaa työntämisen).
Riittämätön kontaktipinta, paskat palat? Toisella puolella on kiristin ja toisella pieni peltisuikale auttamassa.
Laittaisin ensin levyt, kengät, asennussarjan ja uuden välituen, kokeilisin niillä. Heitto voi tulla kiristimestä ja pellistä. vaijeria en uusisi vielä, niiden vaihto oma hommansa ja huonoja ei kannata laittaa. Osat voi hakea vaikka ad:ltä.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #21 : 16.06.2014, 17:17:51 »
Jos Motonetissa olisi tätä saatavilla, niin käsijarrun saisi todella pitämään: http://motonet.fi/fi/varaosatuote/222000/617367

Tuo on siis vanttiruuvi, jolla palat saa säädettyä niin että alkuperäisen levittimen vipusuhde on kohdallaan ja jarru todella pitää. Tuon saa säädettyä jarrulevyä irroittamatta, ainakin mun ysissä on sopiva reikä levyssä, sen läpi saa ruuvarilla naksauteltua säätöä kireämmälle.


Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4539
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #22 : 16.06.2014, 19:22:06 »
Tommonen ruuvi löytyy siis jo toiselta puolelta ja sitä olen kiristänyt sen verran kun mahtuu. Toisella puolella sama juttu hoidettu pellin palasella, ruuvi tulee kunhan löytyy jostain. Kengät oli siis uudet, asennussarja on kunnosta päätellen suht uusi ja rummussa/levyssä ei näkynyt kulumaa. Mielestäni liikkumavara siinä levittimessä oli naurettavan pieni, lähinä tuntui työntävän toista palaa alemmas ja toinen pysyi paikoillaan. Pidike joka pitää vaijereita kiinni akselissa (välituki? siinä missä vaijerit yhdistyy) pääsee liikkumaan sivuttain, pitäiskö pysyä paikallaan?
Tää pitää paremmin taakse kuin eteen  :idiot2:

s73

  • Vieras
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #23 : 16.06.2014, 20:20:55 »
Vanttiruuvi on nyt välituen tilalla, ei liity vaijereihin mitenkään.
Liikkuuko vaijerissa oleva u-lenkin tappi herkästi ja levittimissä oleva nuoli osoittaa ylöspäin?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4539
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #24 : 16.06.2014, 21:55:41 »
Osa tapeista tais olla hiukan nihkeitä. Levitin on oikein päin, mutta pitää varmaan käydä ne läpi kerran vielä.

Poissa Cortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #25 : 23.06.2014, 14:35:43 »
Nostetaan tätä. Potilas on 745 -90 ja onglemana tehoton käsijarru, konttorilla 0,6 ja 1,2kN. Nyt laitettu uudet palat, "rummut" putsattu bräkleenillä ja hiottu karkealla hiomapaperilla sekä levittimet voideltu. Silti ottaa huonosti vaikka kahvan kiristää niin, ettei nouse kuin 3-4 naksua. Auto pysyy kyllä paikallaan mäessä, mutta saa työnnettyä eteenpäin käsin (pysähtyy kyllä heti kun lopettaa työntämisen).

Riittämätön kontaktipinta, paskat palat? Toisella puolella on kiristin ja toisella pieni peltisuikale auttamassa.

Siis hylky tuli noilla arvoilla?

Omassani mitattiin arvot 0,2 ja 1,2 kN ja ainoa sanominen tuli siitä että eroa pidoissa on yli 70%. Jarruvoimasta ei puhuttu sanaakaan.

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #26 : 23.06.2014, 15:11:01 »
Samaa rataa mentiin käsijarrujen kanssa katsastuksessa,oikea tasan 0 vasen 1,7kN. Oikea levitin aivan tönkkönä
Uusilla levyillä,kegillä ja linkut voitelemalla hyvin liikkuviksi ja vaijerin säädöllä arvot:  oikea 1,8 vasen 1,9kN

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #27 : 23.06.2014, 16:55:08 »
Jarruvoimasta ei puhuttu sanaakaan.

Vetikö seisontajarru kuitenkin rullat lukkoon? Seisontajarrun voima pitää olla 16% auton kokonaismassasta...

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4539
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #28 : 23.06.2014, 16:57:51 »
Siis hylky tuli noilla arvoilla?

Omassani mitattiin arvot 0,2 ja 1,2 kN ja ainoa sanominen tuli siitä että eroa pidoissa on yli 70%. Jarruvoimasta ei puhuttu sanaakaan.
Liian pieni kokonaisteho, piti kuulema olla joku prosentti auton painosta, 3kN olisi kai tarvinnut olla yhteensä. Pitää ehkä ostaa uudet levyt vielä kokeilun vuoksi, tulee jälkitarkastus vastaan ihan just.
E: siinähän se tulikin...

Poissa Cortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Käsijarru
« Vastaus #29 : 23.06.2014, 17:18:58 »
Vetikö seisontajarru kuitenkin rullat lukkoon? Seisontajarrun voima pitää olla 16% auton kokonaismassasta...

Ei tietoa, vetikö lukkoon kun en ollut mukana siinä. Tarkastuskortissa lukee tosiaan vaan, että jarruvoimien ero liian suuri.

 

Samppasport  Futurez