Toivotaan että projektipäiväkirjan luominen ja "kaapista ulostautuminen" antaa lisämotivaatiota, ja tehdään tästä nyt julkista.
Eli tässä tulen lähinnä käsittelemään 1988 240-farkkua ja 1979 242:sta, lisäksi saattaa tulla mainintaa tämän hetken käyttiksenä toimivasta 1991 240-farkusta.
Tarkoituksena on ensimmäisenä saada 242 hitsattua, sekä saada ohessa kasaan jonkinlainen ahdettu moottori jolla pääsisi kyseistä muutosta harjoittelemaan. Sitten tietenkin muutoskatsastus ja kovaa ajoa. Samalla pitäisi vielä keräillä tulevaan Punikin moottoriin puuttuvia osia, josta olisi joskus tarkoitus ottaa jonkinverran sitä voimaakin takapyöriltä.
Punikki:

Auton sain helmikuussa 2012 kaverilta, joka oli sen jättänyt marraskuussa seisomaan talon seinustalle rikottuaan kuskin takaovesta ikkunan päästäkseen sisään hakemaan sorkkarautaa, jota tarvitsi murtautuakseen omaan kotiinsa johon oli päissään avaimensa jättänyt. Leima oli tässä välissä ehtinyt menemään umpeen. Ennen leimausta piti kuitenkin etsiä uusi lasi ja siistiä tässä kohtaa jo hieman homeinen sisusta sekä tutustua missä kunnossa auto yleisesti oli. Ikkuna löytyi exän pikkuveljen peltoautosta, josta myös tuli napattua ovipahvi entisen tilalle, vaikkei aivan samanlainen olekaan. Samasta autosta tuli myös ikkunannostin eteen koska edellinen oli hukannut hampaansa niin ettei ikkunaa saanut aivan kiinni saakka.
Näiden toimenpiteiden jälkeen oli vuorossa katsastus, jota varten tuli ensimmäisenä vaihdettua rapeaksi päässyt vaihdelaatikon
kannatinpalkki ja jännitteensäädin laturiin, sekä hitsasin tähän päivään mennessä ensimmäisen ja ainoan
reiän pohjasta, jonka jälkeen mentiin hakemaan ensimmäinen hylätty, johtuen väljästä pallonivelestä. Sen vaihdon jälkeen tuli leima paperiin. Seuraavana kesänä revin kaikki listat pois koska emäntä ajoi repsikan puolen listat autotallin oveen, ja annoin maalipinnalle huomiota käymällä sen kahdesti läpi puhdistavalla vahalla. Sen jälkeen ei ole tullut suurempia tehtyä, välillä pesty ja vahattu. Tällä hetkellä auto on seisonnassa käyntihäiriön ja syylärissä olevan reiän vuoksi, ja odottelee motivaatiota porukoiden pihaan siirtoa varten odottamaan uutta sydäntä, sekä pohjan huolellista läpikäyntiä.
Hyllyssä odottelee tällä hetkellä kirkkaat vilkut, PU-puslat, koneen tiivisteet ja stefat, kk-laakerit(runkolaakerit olivat vialliset kun saapuivat, selvitys Ipdusan kanssa käynnissä), 1031 taka-akseli 3,54(?) välityksellä ja mäntiin öljyrenkaat.
242:

Tämä tuli haettua puolivahingossa, ei todellakaan ollut aikomus, mutta kun kerran "halvalla" sai

Vikalistana on pirusti mätää ja tekniikanpuute. Tästä olisi tosiaan ensimmäisenä tavoitteena hitsaus, turbottaminen ja katsastus. Sen jälkeen päivittäiseen ajoon. Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidän tällä hetkellä että keulalle nousee tallista löytyvä B21A, joka sitten pitäisi jollain konstilla saada ahdettua. Kaverin kanssa olen loppukesästä jo hieman käynyt kauppaa 240:n alkuperäisestä turbosta, ic:stä, pakosarjasta ja muistaakseni ahtoputkista. Moottorinohjaus on vielä hieman hakusessa, harkinnassa on ollut B200F:n L.H 2.4 jos se vaan tulee millään tapaa toimimaan
Ja tässä vielä syy miksi ei viitsi tunnin takia lähteä Volvon kimppuun:

Eli auto pitää kaivaa tuolta esiin, työntää 50m hallin sisällä montulle(jos sille on tarvetta) ja hommien jälkeen haudata takaisin lavojen taakse suojaan.
Ja sitten vielä tuo käyttis, -91 240. B230F+M47, 323tkm rullattu, keskuslukko ja ohjaustehostin.

Joku tummentanut huonosti ikkunoita ja edellinen omistaja vielä hienommin paikkamaalaillut
