Tapahtunutta:
Latvian kaupasta ei saanutkaan alasaranaa. Ilmoittivat että ei saldoa Saksan toimittajalla.
Itse epäilen hinnoitteluvirhettä. En ole nettiselailuissani löytänyt kuin alkuperäisosia lähes Suomen hinnoilla.
Olisivatkohan sekoittaneen ala- ja yläsaranan hinnan. Alasarana (U-jousella) maksaa lähes 2,5 kertaa niin paljoon kuin yläsarana.
Biliasta löytyi osat, laitoin hinnat ja tuotenumerot tuonne "mitä maksaa" ketjuun.
Asensin alasaranan paikalleen.
A-pilarin katteita pois, alaosassa 2 palasta. Otin ehkä turhaan mittaritaulun alta jalkatilasta pahvit pois.
Työkaluja ei muuta kuin Torx 25 ja 12 mm kiintoavainta peliin. Hylsysatsi sopi johonkin.
Ohjeissa oli sarana vaihtoon kerrallaan ja sitä ennen ovi tukeen tiukasti pölkyn päälle.
Oven ylös alas klappi hävisi pelkän alasaranan vaihdolla.
Siinä oli temppuilua, että sai paketista otetun saranan uuden alasaranan väännettyä auki. Niin auki kuin vanha oli, kun ovi oli ihan auki, en sitä saanut, mutta juuri ja juuri sain sen mahtumaan oven raosta paikalleen.
Irtosaranan avaukseen käytin isoa ruuvipenkkiä. Sitä ei tahdo saada siihen mukavasti kiinni. Pitää varoa peltiläpyskän ruttaantumista, katsoa miten ruuvaa saranan ruuvipenkkiin. Putkipihdeistä oli iso apu.
Yläsaranan vaihdon jätin myöhempään ajankohtaan, kun rupesi näyttämään siltä, että pitäisi koko kojelauta ottaa pois

Onko työtilaa tarpeeksi ilman tätä poistotemppua?
Alhaalla oli hyvin tilaa kun sai ne 2 A-pilarin pahvia ja polkimien yllä olevan ison pahvin pois.
Ongelmaksi jäi edelleen, että ulkopuolelta kuskin ovea avattaessa pitää käyttää voimaa kun puristaa avauskahvaa.
Takaovessa voiman tarve on tosi pieni.
Joskus kuskin ovi ei edes aukene, vaikka puristaa voimalla avauskahvaa. Takaoven kautta kurkottaen kuskin paikalle ja aukaisuvipua taaksepäin toimii oven avaus kyllä. Pitäähän tuo korjata ennen kesää, muuten katsastusmies hylkää testissä!
Tai ainakin meillä päin näitä voltin heittäjiä riittää, ottavat vitutusta ihan kunnolla.