Vaihteiston öljyt on vaihdettu, oli kirkas öljy eikä mitään "murusia" seassa, ja laitettu tilalle Volvon omaa vaihteistoöljyä. Tämä öljynvaihto ei vaikuttanut tilanteeseen millään tavalla. Autolla ajettu 160 000 km, joten kilometreistä se ei voi olla kiinni. Joku edellinen omistaja on varmoin kohdellut vaihdelaatikkoa kaltoin. Ja auton kilometrit pitäisi pitää paikkansa, auton kunto puhuu sen puolesta.
Ongelma haittaa jos joskus pitää lähteä ripeämmin esim valoista, se ei vaan nyt oikein onnistu. Toinen tapa on tietysti painaa kytkintä kaksi kertaa ennen kuin laittaa 2:en päälle.
Jos intoa riittää, yritän vaihtaa synkroinointirenkaat. Mutta silloin pitäisi löytää hyvät sellaiset jostain toisesta vaihdelaatikosta. Uusia ei kuulemma enää saa mistään, ja jos laittaa käytetyt pitäisi ehdottomasti olla varma että ne ovat kunnossa. Mistä tunnistaa hyvät ja toimivat synkronointirenkaat, voiko niitä mitata vai näkeekö kunnon silmämääräisesti? Helpoin tapa on varmaan yrittää löytää hyvän käytetyn vaihdelaatikon. Ruotsissa on aika hyvä tarjonta.