Terve, Volvo V50 2.0D -05 ajettu 174 tkm sammui kesken ajon ensimmäisen kerran reilu kuukausi sitten ja ei siitä enää käyntiin lähtenyt
Hinattiin paikalliseen merkkiliikkeeseen odottamaan tarkempia tutkimuksia, viikonlopun yli, ja maanantaina sain ilmoituksen että tule hakemaan auto ajoon.
Kerrottiin että oli ilmattu polttoainejärjestelmä ja nyt toimii, laitetaan seurantaan kun vikakoodeja ei ilmeisesti ollut? Pyysin kuitenkin vaihtamaan uuden p-a suodattimen samalla kun auto kerran on siellä.
Parin tunnin päästä sain uuden soiton ja uuden diagnoosin; syöttöpumppu sökö ja kustannusarvio osineen ja töineen (järjestelmän huuhtelu jne.) n.2000 euron luokkaa? Syynä diagnoosiin se että suodatinkotelossa oli polttoaineen joukossa alumiini lastuja ja kumin palasia?
Sanoin hakevani auton pois ja tekeväni suunnitelmat korjauksen osalta myöhemmin, autohan oli ekan ilmoituksen mukaan ajokunnossa? No mentyäni seuraavana aamuna autoa hakemaan, eipä ollut enää ajokunnossa?
Auto hinattiin myöhemmin paikallisen dieselkorjaamon tarkempiin tutkimuksiin ja tässä selvitys tutkimuksista.
-Vian haku ja diagnoositesti
-PA letkuissa ilmaa, muutaman starttauksen jälkeen käynnistynyt
-Jossakin ilmavuoto, polttoaineen paine heittelehtii paljon
-Polttoainesuodatin likainen ja suodatinkotelossa alumiinin ja kumin palasia
-Tankki tarkastettu, alumiinin ja kumin palasia ei löytynyt
-Korkeapainepumppu avattu ja tarkastettu, puhdas ja kunnossa, OK
-Polttoainejärjestelmä puhdistettu ja PA suodatin uusittu
-Aiemmin todettu ilmavuoto suodatinkotelossa, nyt ei enää vuoda.
Auto haettu ajoon 12.11.2013 reilun parin viikon korjausoperaation jälkeen ja auto toiminut ilman mitään ongelmia.
Tässä välillä tehtiin muu huolto paikallisella korjaamolla (ei valtuutettu Volvo huolto) ja aika oli sovittu jo ennen kuin tuo yllättävä matkan keskeytys tapahtui ja korjaukset sen myötä.
Huollossa vaihdettu nokkahihna, vesipumppu, kiristin, apulaitehihnat, kaikki vetoakselien suojakumit, öljyt jne. Ja auto ajossa sen jälkeen päivittäin ilman mitään ongelmia.
Mutta eihän tämä huono tuuri tähän loppunut ja auto jätti taas tielle ke 27.11.2013, kesken matkan valtatiellä 6 ja tietysti myöhään illalla.
Oireet samanlaiset kuin tuo edellinen matkan keskeytys reilu kuukausi sitten ja sammui kesken ajon.
Siitä sitten jälleen kerran hinuri paikalle ja Volvo hinaukseen samaiselle dieselkorjaamolle, paikalliseen merkkiliikkeeseen en enää koskaan tule autojani viemään (syistä en viitsi enempää tässä kohtaa).
Tänään sain sitten tietoa että suodatinkotelossa sekä PA- suodattimen pinnassa on taas kerran alumiininpalasia/lastuja? Enempää eivät ole ehtineet vielä tutkia, maanantaina jatkuu tutkimukset ja aika ymmällään tuntuvat olevan sielläkin.
Oma ymmärrys ei enää riitä ja olen yrittänyt etsi eri keskustelupalstoilta vastauksia tähän ongelmaan?
Jotenkin alkaa usko loppumaan ja kukkaro tyhjenemään.