Nyt ei paljoa naurata. 
Tuo on harmi juttu. Mulla nousi 90 joskus 2014 muistaakseni. Lääkäri tuolloin oli suomeksi paska, ei kertonu täsmätietoa ollenkaan joten jäin yksin murehtimaan asiaa. Se UAlbKre kävi 2017 380n kieppeillä jolloin päätin että nyt perkele. Tein ruokavalioon muutoksia, eli lisäsin kasvikunnan tuotteita ja jätin maitotuotteet mahdollisimman vähälle. Aloin liikkumaan ja seuraamaan tarkemmin sokereit, hba1c oli jotain yli 10%. Lisäksi tuli jokapäiväiseen aamurutiiniin verenpainelääkkeet ja statiinit, sekä nesteenpoistolääke. Sain arvon putoamaan 35.
Tuo ei kerro munuaisten toiminnan vajauksesta, joten ei ole hätää. Se tarkottaa sitä että munuaisten läpi valskaa proteiineja joiden kuuluisi olla elimistössä; ja mitä nämä proteiinit tekee; mm.poistaa ylimäärästä nestettä kehosta. Voi olla tiedossa turvotusta. Toinen mikä on hyvä tietää; iho on kuin toinen munuainen. Eli mulla iho pukkaa hien muodossa kuonaa pihalle munuaisten sijaan. Etenki ku verensokerit on korkealla ja ne lähtee laskuun, saa varautua siihen että paita on litimärkä. Inhottava vaiva mutta sen kanssa pärjää kyllä.

Se, miksi statiinit piti aloittaa; maksa havaitsi veressä alentuneen albumiinitason ja alkoi itse tuottamaan sitä lisäksi. Mutta koska maksa on tunnetusti tyhmäaasipölijä sisäelin, se ei kykene tuottamaan ekstra-albumiinia ilman pikkusta sivutuotetta; kolesterolia. Mulla kolesteroli oli 2017 8.1. Nyt se oli vuoden jälkeen tippunu 4.1.

Varsinainen munuaisten toimintamittari on veren krea arvo. Se kun lähtee heittelemään, sillon ei mullakaan enää naurata. Mulla on pysyny (vielä) se kunnossa vaikka ekat proteiinit valskasi vuosia sitten.
Henkka voit olla huoleti, tuon kohonneen proteiinin takia ei suuria muutoksia tarvi tehdä ja se hitaasti etenee, pysyt kyllä matkassa.

Tsemppiä sinne ja kerrohan miten menee sen kans!