Mulla tällä hetkellä on JBL 1004d subbari ja ground zero gzia 2230hpx vahvari. Mutta oon kattellu isompia käytettyjä kuin uusiakin. teho luokalta 500-1500wrms. Mutta kuin paljo muutoksia täytyy tehä esim tollasen 1500wrms pyörittämiseen. Kun luin tuolta noista maadotuksista ja virtakaapelien paksuuksia kattelin niin mun virta kaapeli näyttää säälittävältä niitten muitten rinnalla ja maadotus vaa apikolla rungossa. Konkkaa mulla ei oo eikä lisä akkuu. Nii ja mites sit noitten 2x2ohm kytkeminen nehän voi kytkee useammallakin tavalla mutta miten teho muuttuu esim 1500wrms 2x2ohm paljos se on 1ohm tai sit jos ne kytkee menetelmä kakkosel nii onko se 2x1500wrms? siihenhä tarvitaa jo pirun iso vahvari.
Meinasitko myös Subin uusia?
Tuossa subissa (JBL Grand Touring Series GTO1004D) sinulla on 2 x 4 ohm kelat, Tehokesto 250wrms ja piikki 1000w.
Pystyt siis kytkemään sen esim. 2ohm kuormaan.
Digivahvistimet antavat yleensä parhaat tehonsa mitä pienempi ohm lukema on. Tämä varmaan oli ajatuksesi, että digilankku seuraavaksi? Halvempi/yleinen tapa siis saada suuria tehoja.
Lähtökohtaisesti tosiaan tuo virtajärjestelmä on pakkokin uusia, jos haluat vahvistimen joka vielä pystyisi antamaan sen 1,5kwrms ulos parhaalla hetkellä. Tehon ja turvallisuuden kannalta siis pakko. Etteivät ohuet kaapelit toimi sulakkeina ja aiheuta laiterikkoa tai koko auton paloa.
Karkea Esimerkki: Ostat vahvistimen X. Tämä antaa
1500wrms 1ohm. Sama vahvistin antaa
750wrms 2ohm ja
400wrms 4ohm. Jos haluat ottaa lankusta irti sen 1.5kw tehon niin subi pitää myös uusia sellaiseen jossa olisi 2 x 2ohm kelat.
Pystyt siis kytkemään nykyisen JBL:n 2ohm kuormaan jolloin esimerkin mukainen vahvistin antaisi 750wrms, kun siitä otetaan tehoja ulos. Olettaen, että virtajärjestelmä on myös kunnossa. Kun katsot digivahvistimien tehoilmoituksia niin huomaat, että noin se "kaava" menee.
Olettaen, että virtapuoli laitetaan kuntoon. Max.tehoja aloitetaan ottamaan vahvistimesta joku kerta niin.. tuota se on ainakin riittävästi tuolle pikkusubille. Riski tietysti on, jos kovempaa soittaa ja pidemmän aikaa niin se ei välttämättä kestä ja hajoaa.