Jees elikkä tulipa rakenneltua omaan 244.seen hiukan piristetty vapari pannu.
Aihioksi otettiin x määrä kilometrejä nähnyt b230a joka ilmeisesti on kotoisin 740.sestä. kone tuntui olevan aivan ok kunnossa.. siis ei ollut pahoin pykälää lohkon yläpäässä. Nelosen pytyyn oli seisomisen aikana päässyt hieman vettä, jonka johdosta sylinterin seinämässä oli hitusen ruostetta, joka hierottiin pois kevyesti santapaperilla ja öljyisellä rätillä.. tämän jälkeen koneeseen suoritettiin ns. Pysty hoonaus

,eli pytty kerrallaan mäntä alas ja pikainen hoonaus akkuporakoneella ja motonetin kivihoonilla

...
Joo ja kanneksi otettiin b200k.on päältä kansi mallia 530.. No aivan täydellinen ei tämäkään ollut vaan ainakin 2 imu venttiiliä ja seetiä oli ruosteessa, ja kaikissa seeteissä oli pistesyöpymiä..

No eipä muutakun kansi pöydälle ja hiluiksi venttiililautaset ensin rälläkän pyörivällä teräsharjalla puhtaaksi ruosteesta ja noesta, jonka jälkeen venttiilit sorviin ja tiiviste pinnat suoriksi ja kiillotus päälle.
Seuraavaksi oli vuorossa kannen koneistamoon höylättäväksi 1,5mm pois. Kun kansi saapui koneistamolta niin palotilojen ja kanavien kiillotus jonka jälkeen venttiilien läppäys ja eegeeärrän tulppaus 10mm pulteilla.
Kansi nippuun ja venttilien säätö h-nokalle.. ja ei muuta kun kansi päälle alakertaan..
Seuraavaksi oli vuorossa vanhan b19aan nosto pois keulilta ja koneet vierekkäin pajan lattialle..
Vanhasta koneesta otettin vauhtipyörä kytkimineen koska sattui olemman mallia littu ja uudessa oli pannu.. turhapaino pois

laturi ja virranjakaja mallia kärjellinen tulivat myös vanhasta pannusta.
Imusarja tuli otettua mallia solex koska tähän sai weberin sovitettua pikku viilaamisella.. weberi tuli taunukseta ja on mallia ihan v××un kulunut dgav

Ei muuta kone keulille ja koe ajolle joka meinas olla melko kohtalokas ko. Koneelle nimitäin pysähtyessäni essolle tankkaamaan kuuluui ihmeellistä helinää, ei muuta kone seis ja ihmettelemään mistä moinen kuuluu.. Pannuhuoneessen kurkatessa havaittin kampiakselin siivapyörän pultin kiertyneen auki ja jako hihna melkein pudonnut pois päältä...
Oli melkosen mielenkiintosta muuten ruveta tekemään jakopää remppaa esson katoksessa 15raatia pakkasta yhdeltätoista illalla ja työ kaluina Iso bahkon jakoavain.. sen verran tein diaknoosia että viivapyörän kiila oli hakannut itsensä paskaksi.. varovasti kotiin ja varaosakoneesta tarvittavat hilut paikoilleen ja kone käymään...
Tuloksena on lähes ilmaiseksi tehty kohtuulliseti vetoja omaava b230..
Seuraavaksi työn alle:
- nakutus ongelman selvittäminen.(soppaa saa riittävästi, ainakin luulisi kun röpöttää.. ja sytytys niin myöhällä kuin tyhjäkäyntin antaa periksi alipaine ja keskipako säätimet lukittu hillitsemään nakuttamista..)
- säätöjen hakeminen ,, aika paljon on vielä vetoja mielestäni hukassa...
-kovaa ajoa
Kommentteja otetaan mielellään vastaan , kone on ensimmäinen rakentamani ja sitäkin halvemmalla...
Hinta arvio koneelle, 120€ b230, 110€ h-nokka, jakopää sarja 45€ ja kansipahvi 17€ loput on saatu ilmaiseksi tai löytynyt valmiiksi nurkista, eli koneelle on tullut hintaa noin 290€..