Autoracing  KL-varaosat

Vaijerimittarista sähkömittariin

  • 8 Vastauksia
  • 2871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vaijerimittarista sähkömittariin
« : 20.12.2013, 22:14:10 »
Kovin huonosti löytyy vanhukseen mittarivaijerillisia askeja jotka oikeasti kestäisivät vääntöä ja voimaa, niin olis tuommoinen mittaripäivitys edessä. Riittääkö tuohon ihan vaan uudemman peräkoppa antureineen ja mittaristo? Perään tietysti laitetaan triggerisysteemi jota anturi lukee. Järki väittäis ettei muuta tarvitse, mutta kysytään kuitenkin.

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Vaijerimittarista sähkömittariin
« Vastaus #1 : 06.01.2014, 21:07:20 »
Kovin huonosti löytyy vanhukseen mittarivaijerillisia askeja jotka oikeasti kestäisivät vääntöä ja voimaa, niin olis tuommoinen mittaripäivitys edessä. Riittääkö tuohon ihan vaan uudemman peräkoppa antureineen ja mittaristo? Perään tietysti laitetaan triggerisysteemi jota anturi lukee. Järki väittäis ettei muuta tarvitse, mutta kysytään kuitenkin.

Laitoin omaan 83 240 turboon sähkömittarin muutamia vuosia takaperin ja oli periaatteessa bolt on asennus.

Ensin ei lähtenyt pelaamaan halutulla tavalla, mutta kun kytki sähköt nopeusmittarille kaavion mukaisesti niin rupesi pelaamaan ok. En huomannut kaaviosta että se yksi johto nopeusmittarin ja anturin välillä täytyy maadoittaa myös runkoon.

Mulle tuli peräkoppa/anturi ja mittaristo muistaakseni 86 vuosimallisesta.

Ainoa ongelma mulla tossa asennuksessa on, että ajovalojen merkkivalo jää jatkuvasti palamaan mittaristoon virtojen ollessa kytkettynä ja jos polttimon poistaa niin auto ei enää sammu avaimesta :D No en tutkinut asiaa tarkemmin ja ratkaisin ongelman laittamalla sähköteipinpalan mittariston sisään merkkivalon eteen. Mulla moottorinohjauksena itseasennettu megasquirt eli samaa ongelmaa ei välttämättä muissa autoissa.  :pomo:

Nopeusmittari näyttää mulla myös ~10kmh liikaa 225/45/17 rengastuksella.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=362.msg143064#msg143064

Tuolla vielä keskustelua mittariongelmista, kun timolla oli samoja ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 21:21:05 kirjoittanut Jaakko »
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaijerimittarista sähkömittariin
« Vastaus #2 : 06.01.2014, 22:38:37 »
Turbon mittari menee 220 km/h saakka, ei kai sitä voi huonontaa pappamallin mittariin?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Vaijerimittarista sähkömittariin
« Vastaus #3 : 06.01.2014, 22:50:31 »
Laitoin omaan 83 240 turboon sähkömittarin muutamia vuosia takaperin ja oli periaatteessa bolt on asennus.

Ensin ei lähtenyt pelaamaan halutulla tavalla, mutta kun kytki sähköt nopeusmittarille kaavion mukaisesti niin rupesi pelaamaan ok. En huomannut kaaviosta että se yksi johto nopeusmittarin ja anturin välillä täytyy maadoittaa myös runkoon.

Mulle tuli peräkoppa/anturi ja mittaristo muistaakseni 86 vuosimallisesta.

Ainoa ongelma mulla tossa asennuksessa on, että ajovalojen merkkivalo jää jatkuvasti palamaan mittaristoon virtojen ollessa kytkettynä ja jos polttimon poistaa niin auto ei enää sammu avaimesta :D No en tutkinut asiaa tarkemmin ja ratkaisin ongelman laittamalla sähköteipinpalan mittariston sisään merkkivalon eteen. Mulla moottorinohjauksena itseasennettu megasquirt eli samaa ongelmaa ei välttämättä muissa autoissa.  :pomo:

Nopeusmittari näyttää mulla myös ~10kmh liikaa 225/45/17 rengastuksella.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=362.msg143064#msg143064

Tuolla vielä keskustelua mittariongelmista, kun timolla oli samoja ongelmia.

Laitoitko pelkän nopeusmittarin, vai koko mittariston?
No kun halvalla sai.

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Vaijerimittarista sähkömittariin
« Vastaus #4 : 06.01.2014, 23:39:09 »
Laitoitko pelkän nopeusmittarin, vai koko mittariston?

Koko mittariston.

Turbon mittari menee 220 km/h saakka, ei kai sitä voi huonontaa pappamallin mittariin?

Kun kolminkertaistaa vakiotehon niin saa vaihtaa huonomman mittariston ja mulla on originaalimittaristo naftaliinissa museointia varten.   :P
Voisihan sen pohjan vaihtaa, mutta muistaakseni tripin numerot taisi olla aavistuksen eri kohdassa.
Enkä halua tuhota orkkismittaria.

Mittarinvaihdolla tuli kilometrejäkin +30tkm.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 23:45:40 kirjoittanut Jaakko »
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaijerimittarista sähkömittariin
« Vastaus #5 : 06.01.2014, 23:49:38 »
Tilan puute tulee sähköisen nopeusmittarin siirrossa vaijeri mittaristoon. Muutama vuosi sitten hajosi 300tkm mittaristo, niin laitettiin sitten 800tkm mittaristo tilalle. Siinäpä väki sitten ihmettelee alkuperäisen kuskinpenkin kuntoa :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Vaijerimittarista sähkömittariin
« Vastaus #6 : 15.08.2014, 16:49:40 »
Nostellaas vanhaa. Eli tarvis tuohon omaan Turboon keksiä nyt toi mittaristo. 220kmh näytöstä en luovu, eli nyt pitäisi keksiä joku fiksu ratkaisu. Mulla on hyllyssä muistaakseeni K6091 ja K6241 mttarit. Nopeuskehässä on vielä toistaiseksi 48 hammasta, eli se on täysin kustomoitavissa.

Toi K-luvun arvoitushan oli suht helppo murtaa? Ei vaan kirvellääkään muista miten se meni. "Numeron määrä pulsseja kilometrille" tjsp? Tavoite olis siis saada sähkömittari näyttämään 10% alakanttiin jotta voidaan käyttää 220Kmh nopeustaulua tuossa. Apuva!

Rengastus on 195/60R15, eli renkaan halkaisija jotain 615mm tienoota?


EDIT: Jos renkaan halkaisja on 615mm, niin kehämitta on silloin 1932,1mm eli 1,9321m. Tuhat metriä jaettuna 1,9321m on sen 517,6kierrosta. Jos kehällä on 12 nastaa, niin se tekisi 6211 pulssia per kilometri? Siis K-arvoltaan 6211 oleva mittari näyttäisi oikein. Nyt tarttee enää laskea se 10% virhe siihen.

EDIT2: Jos käyttäisin K6241 mittaria ja siihen tarvis saada 10% virhe, niin se vaatisi 5616,9 pulssia. Kehälle kun jättäisi 11 hammasta, niin pulsseja tulisi 5693,6. Tämähän olis aika lähellä? Ymmärtääkö tuo peräkopan anturi jos tuo nastojen väli ei ole ihan tasainen? 48 nastaa kun on ja jäljelle jää 11, niin välit ei mene mitenkään tasan. Ei kai tuo nyt niin kranttu ole vai pitääkö mun nyt vain rohkeesti kokeilla ja kertoa toimiiko. Pitää vielä vertailla noita mittaritauluja vierekkäin.

Tämmöinen artikkelikin löytyi: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=239021

EDIT3: Nopea laskutoimitus tarkistukseen. Jos kilometrissä tulee 6241 pulssia, niin 200kmh:ssa niitä tulee 200x määrä.
200 x 6241 = 1248200
220 x 5693,6 = 1252590

Kai se on kokeiltava mitä anturi sanoo epätasaisesta hammasvälistä jos kellään ei ole tästä faktaa? Hitto kun sais kaiken rustattua kerralla, niin ei tarvis miljoonasti editoida...  :D
« Viimeksi muokattu: 15.08.2014, 17:50:13 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8046
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Vaijerimittarista sähkömittariin
« Vastaus #7 : 15.08.2014, 19:24:37 »
Anturi ei hampaiden sijainnista välitä. Viisari voi huojua, mutta ei ole ollut tarvetta testata.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Vaijerimittarista sähkömittariin
« Vastaus #8 : 15.08.2014, 19:44:31 »
Kiitokset tästä. Alkuperäisessä vaijerimittarissakin tuo huojuu joten se sallitaan tässä autossa. Laitetaan siis 11 hampainen K6241 kokeiluun.  :hg:

 

Futurez  Kulkukoira