Jaahas, aloitetaanpa vianetsintä alusta kun ensimmäinen hypoteesi ei pitänyt kutiaan.
Eli potilas on 960 -94 farkku sähköisellä laatikolla. En nyt ole aivan varma onko se AW30-40LE vai AW30-43LE -- erottaako niitä muuten kuin tyyppikilvestä ja liekö niissä erityisempiä eroja jotka vaikuttaisivat vianhakuun?
Ja vika on se että laatikko ei saa autoa liikkeelle. Motti käy tosi nätisti mutta vaihteisto on ikuisesti vapaalla.
Ostin auton tässä kunnossa, myyjä oli mielestään diagnosoinut vikana olevan PNP-kytkin. Vaihdoin sen uuteen, ei vaikutusta. Käynnistys onnistuu vain asennoissa P ja N, lisäksi peruutusvalo palaa R-asennossa.
Laatikossa on öljyä oikealta näyttävä määrä. Eli motti käynnissä lämpimäksi käytettynä HOT-puolen asteikolla noin 1/4 minimistä ylöspäin. Öljy ei haise hirmu pahalta, vähän piparitaikina tuli mieleen sitä nuuhkiessa. Punaista näkyy värissä, vähän tummaa verrattuna uuteen ATF:ään mutta ei mustaa.
Lootan vikakoodeissa oli 114 = ohjelmavalitsimen katko tai oikosulku maahan ja 313 = vaihteenvalitsimen signaali puuttuu. Tuo jälkimmäinen luultavasti tuli kun PNP:n töpseli oli välillä irti ja yritin käyntiin. Se lähti nollaamalla pois. Mutta tuo 114 ei nollaudu, varmaan tulee heti uudestaan. Edellinen omistaja sanoikin että ohjelmavalitsimen kuula on "jossain" kun sieltäkin oli etsitty vikaa. Käytin tuon kytkimen auki ja kokosin, voi olla että siellä ei ole S/E-keinukytkimen osat kunnolla kontaktissa koska sitä kuulaa ei ole siellä.
Kysymys kuuluu mitä laatikon ohjaus tekee jos vikakoodin mukaisesti S/E-kytkimen signaali on poikki eli open circuit taikka oikosulussa maahan? Voiko siitä johtua että loota ei vedä ollenkaan? Ensi hätään riittäisi että auto liikkuisi yhtään missään moodissa, laittaa sen kytkimen kuntoon kun kerkiää. Laitan vaikka hyppylangalla suoraan E-asennon päälle jos joku vahvistaa että tuosta se on kiinni. Jos taas joku tietää että se vikakoodi ei estä ajamista kokonaan niin en viitsisi turhaan purkaa keskikonsolista uudestaan esille sitä kytkintä.
Muuten kelpaa ehdotukset mistä päästä lähtisi diagnosoimaan. Yksi vaihtoehto voisi olla linjapainesolenoidin vika? Siitä voisi mitata resistanssin tai sitten viritellä testiliittimeen painemittarin?
Tai sitten laatikon ohjausboksi (TCM) on sökö. Hyviä ehdotuksia miten sen toteaa jos siellä ei aivan sulaneita/palaneita komponentteja näy?