Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

960 -94 AW30-4xLE ei liiku

  • 31 Vastauksia
  • 10432 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« : 30.12.2013, 23:55:46 »
Jaahas, aloitetaanpa vianetsintä alusta kun ensimmäinen hypoteesi ei pitänyt kutiaan.

Eli potilas on 960 -94 farkku sähköisellä laatikolla. En nyt ole aivan varma onko se AW30-40LE vai AW30-43LE -- erottaako niitä muuten kuin tyyppikilvestä ja liekö niissä erityisempiä eroja jotka vaikuttaisivat vianhakuun?

Ja vika on se että laatikko ei saa autoa liikkeelle. Motti käy tosi nätisti mutta vaihteisto on ikuisesti vapaalla.

Ostin auton tässä kunnossa, myyjä oli mielestään diagnosoinut vikana olevan PNP-kytkin. Vaihdoin sen uuteen, ei vaikutusta. Käynnistys onnistuu vain asennoissa P ja N, lisäksi peruutusvalo palaa R-asennossa.

Laatikossa on öljyä oikealta näyttävä määrä. Eli motti käynnissä lämpimäksi käytettynä HOT-puolen asteikolla noin 1/4 minimistä ylöspäin. Öljy ei haise hirmu pahalta, vähän piparitaikina tuli mieleen sitä nuuhkiessa. Punaista näkyy värissä, vähän tummaa verrattuna uuteen ATF:ään mutta ei mustaa.

Lootan vikakoodeissa oli 114 = ohjelmavalitsimen katko tai oikosulku maahan ja 313 = vaihteenvalitsimen signaali puuttuu. Tuo jälkimmäinen luultavasti tuli kun PNP:n töpseli oli välillä irti ja yritin käyntiin. Se lähti nollaamalla pois. Mutta tuo 114 ei nollaudu, varmaan tulee heti uudestaan. Edellinen omistaja sanoikin että ohjelmavalitsimen kuula on "jossain" kun sieltäkin oli etsitty vikaa. Käytin tuon kytkimen auki ja kokosin, voi olla että siellä ei ole S/E-keinukytkimen osat kunnolla kontaktissa koska sitä kuulaa ei ole siellä.

Kysymys kuuluu mitä laatikon ohjaus tekee jos vikakoodin mukaisesti S/E-kytkimen signaali on poikki eli open circuit taikka oikosulussa maahan? Voiko siitä johtua että loota ei vedä ollenkaan? Ensi hätään riittäisi että auto liikkuisi yhtään missään moodissa, laittaa sen kytkimen kuntoon kun kerkiää. Laitan vaikka hyppylangalla suoraan E-asennon päälle jos joku vahvistaa että tuosta se on kiinni. Jos taas joku tietää että se vikakoodi ei estä ajamista kokonaan niin en viitsisi turhaan purkaa keskikonsolista uudestaan esille sitä kytkintä.

Muuten kelpaa ehdotukset mistä päästä lähtisi diagnosoimaan. Yksi vaihtoehto voisi olla linjapainesolenoidin vika? Siitä voisi mitata resistanssin tai sitten viritellä testiliittimeen painemittarin?

Tai sitten laatikon ohjausboksi (TCM) on sökö. Hyviä ehdotuksia miten sen toteaa jos siellä ei aivan sulaneita/palaneita komponentteja näy?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #1 : 31.12.2013, 00:04:07 »
Lootan ohjauspoksia arvelisin jos se ohjelmavalitsi toimii ja johtaa sähköä sinne minne pitää.

Tai sitten on johtosarjavika, mutta se on problemaattisin etsiä, joten lähtisin tuosta ohjelmavalitsimesta ja sitten toisella boxilla testausta jos ohjelmavalitsin ehjä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #2 : 31.12.2013, 11:17:37 »
Lootan ohjauspoksia arvelisin jos se ohjelmavalitsi toimii ja johtaa sähköä sinne minne pitää.

Tai sitten on johtosarjavika, mutta se on problemaattisin etsiä, joten lähtisin tuosta ohjelmavalitsimesta ja sitten toisella boxilla testausta jos ohjelmavalitsin ehjä.

Tähän ei vissiin kellään lisättävää joten aloitetaanpa jumppaamalla tuo ohjelmanvalitsin uudestaan käteen.

Sivumennen sanoen jos on ylimääräisenä toimiva ja siisti ohjelmanvalitsin (W/S/E) niin saa tarjota YV:llä, ostan pois.

Myöskin jos on Oulun lähettyvillä vastaava 960 tai sellaisen osia mistä voisi kokeilla vaihtaa niin saa ilmoittautua. Esim. tuo TCM kiinnostaisi, eli rattiakselin oikealla puolen oleva boksi.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #3 : 31.12.2013, 13:43:34 »
Mun melko varmahkon muistikuvan mukaan vanhemmassa laatikossa on vain S/E toiminnot napilla, ts winter oli tuntematon toiminto. En nyt mene aivan täysin tuota vannomaan, mutta sen voin todeta että -91:sen loota pelaa ok vaikka tuo palikka on rikki, se tarinan mukaan on sitten ecomoodissa koko ajan. Se verme oli tosin muuten(kin) sähköiltään täysi katastrofi ja tuon osan toimivuus olisi mielestäni pitänyt olla OK, silti antoi taajaan ja toistuvasti vikakoodia asiasta. Onneksi vikakoodeja tuli niin tasasen tappavaan tahtiin että aina tuolle ei riittänyt tilaa  ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #4 : 31.12.2013, 14:00:06 »
Mun melko varmahkon muistikuvan mukaan vanhemmassa laatikossa on vain S/E toiminnot napilla, ts winter oli tuntematon toiminto.

Ahaa, eli kun on W / S / E niin olisi "uudempi", tarkoittaako se sitten AW30-43LE? Tässä on tosiaan kaikki kolme namiskaa.

Jostain syystä tuohon ohjelmanvalitsimeen ei tule mitään valoja. Ei syty nappuloihin aktiivisen valoa eikä mielestäni ollut yleisvalaistustakaan. Olisko siinä sitten oikkari maahan tai boksi ei lähetä rikkinäiseen kytkimeen varuiksi mitään virtaa?

Kepin tyvessä on kyllä valot. Tosin vähän kummasti kepin asennon kohdalla on valkoinen täplä joka ei ole kovin kirkas, ja siitä ylöspäin (P:n puolelle) näkyy kirkkaasti valo. Eli jos esim. keppi on N:llä niin N:n kohdalla on himmeä täplä ja P ja R on kirkkaasti valaistu. Kuuluuko sen olla noin vai onko tuossa joku härö asentovalon kanssa? Pitäskö esim. nuo valitun asennon yläpuoliset olla pimennetty kuten alapuolisetkin vai pitäskö tulla valojono valittuun asti?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #5 : 31.12.2013, 14:10:21 »
Muuta en tiedä, kuin että mulla on 960 -91 B6304F, AW 30-43 ja siinä on W/S/E.

E: Noita valoja en uskalla lähteä renklaamaan, koska mulla on auto sen verran osina, että voi tapahtua mitä vaan.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 14:17:18 kirjoittanut järviin »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #6 : 31.12.2013, 14:47:51 »
Jostain syystä tuohon ohjelmanvalitsimeen ei tule mitään valoja. Ei syty nappuloihin aktiivisen valoa eikä mielestäni ollut yleisvalaistustakaan. Olisko siinä sitten oikkari maahan tai boksi ei lähetä rikkinäiseen kytkimeen varuiksi mitään virtaa?

Kepin tyvessä on kyllä valot. Tosin vähän kummasti kepin asennon kohdalla on valkoinen täplä joka ei ole kovin kirkas, ja siitä ylöspäin (P:n puolelle) näkyy kirkkaasti valo. Eli jos esim. keppi on N:llä niin N:n kohdalla on himmeä täplä ja P ja R on kirkkaasti valaistu. Kuuluuko sen olla noin vai onko tuossa joku härö asentovalon kanssa? Pitäskö esim. nuo valitun asennon yläpuoliset olla pimennetty kuten alapuolisetkin vai pitäskö tulla valojono valittuun asti?
Ohjelmavalitsimessa pitäis palaa valitussa asennossa valo, ja jos laatikko vikatilassa niin vuoron perään vilkutella joka nappulan valoa.(samaa tahtia kun nuolivalo mittaristossa) Lisäksi joka napissa pitäs muistaakseni olla ihan normaali taustavalo että näkee pimeässä mitä söhlää.
Nimimerkillä, viimeks pari viikkoa sitten vikatila.  :2funny:

Kyllä sulla sähkö puuttuu napilta tai nappi paskana. Todennäköisesti tässä syy että miksei se liiku, jos olisin vähän viitseliäämpi niin menisin pihalle purkamaan keskikonsolia sen verran että saisin kokeiltua mitä tekee ilman nappia.

Valojono valittuun asti ja valitun kohdalla vain se valkonen täppä, näin ainakin 960 -97.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 14:49:51 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #7 : 31.12.2013, 16:47:27 »
Pitäskö ohjelmanvalitsimeen tulla joku muukin liitäntä kuin se vihreä moninapatöpseli? Kepin puolella on pyöreä aukko ja pari kontaktipintaa, muttei tiolla näy mitään mikä voisi liittyä ssiihen. Näyttäs että jotain niissä kosketuspinnoissa on ollut joskus.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #8 : 31.12.2013, 17:19:04 »
Pitäskö ohjelmanvalitsimeen tulla joku muukin liitäntä kuin se vihreä moninapatöpseli? Kepin puolella on pyöreä aukko ja pari kontaktipintaa, muttei tiolla näy mitään mikä voisi liittyä ssiihen. Näyttäs että jotain niissä kosketuspinnoissa on ollut joskus.
Ei tule kuin vihreä töpseli.

Kokeilin muuten, ei vaikuta ohjelmavalitsimen töpselin irroitus kulkemiseen, eli johtosarja tai poksivika. Paitsi tietty jos ohjelmavalitsin on jotenkin johonkin suuntaan oikosessa, mutta se selvii sillä että valitsin irti, jossei sittenkään liiku niin poksia ja johtoja tutkimaan.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1292
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #9 : 31.12.2013, 17:46:47 »
Mun melko varmahkon muistikuvan mukaan vanhemmassa laatikossa on vain S/E toiminnot napilla, ts winter oli tuntematon toiminto. En nyt mene aivan täysin tuota vannomaan, mutta sen voin todeta että -91:sen loota pelaa ok vaikka tuo palikka on rikki, se tarinan mukaan on sitten ecomoodissa koko ajan. Se verme oli tosin muuten(kin) sähköiltään täysi katastrofi ja tuon osan toimivuus olisi mielestäni pitänyt olla OK, silti antoi taajaan ja toistuvasti vikakoodia asiasta. Onneksi vikakoodeja tuli niin tasasen tappavaan tahtiin että aina tuolle ei riittänyt tilaa  ;D

Meillä perheessä on nuo 960 kaksi ekaa vuosikertaa oliko -91 ja -92 ja molemmissa W/S/E valitsin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #10 : 31.12.2013, 17:51:19 »
Taitaa olla lamppu joka siitä puuttuu.

Hyppylangalla E päälle -> vikakoodin 114 sai pois. Mutta auto ei liiku.

Taas kävi sama ku jo pari kkertaa: meinaa lähtä liikkeelle kun vähän kaasuttaa, mutta veto katoaa taas samantien.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #11 : 31.12.2013, 18:00:26 »
Ohjelmavalitsimessa pitäis palaa valitussa asennossa valo, ja jos laatikko vikatilassa niin vuoron perään vilkutella joka nappulan valoa.(samaa tahtia kun nuolivalo mittaristossa) Lisäksi joka napissa pitäs muistaakseni olla ihan normaali taustavalo että näkee pimeässä mitä söhlää.
Nimimerkillä, viimeks pari viikkoa sitten vikatila.  :2funny:

Kyllä sulla sähkö puuttuu napilta tai nappi paskana. Todennäköisesti tässä syy että miksei se liiku, jos olisin vähän viitseliäämpi niin menisin pihalle purkamaan keskikonsolia sen verran että saisin kokeiltua mitä tekee ilman nappia.

Valojono valittuun asti ja valitun kohdalla vain se valkonen täppä, näin ainakin 960 -97.

Tuo Järviin:in auto oli minun omistuksessa hetken.  Auto oli seisonut monta vuotta kun hain sen. Näissä kirjaimissa ei palanut valot kun hain sen, muutaman kilsan lenkillä, ja rassatessani nappuloiuta, valot syttyi.  Eli kyllä auto voi liikkua vaikka valot ei palaisikaan.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #12 : 31.12.2013, 18:01:26 »
Taitaa olla lamppu joka siitä puuttuu.

Hyppylangalla E päälle -> vikakoodin 114 sai pois. Mutta auto ei liiku.

Taas kävi sama ku jo pari kkertaa: meinaa lähtä liikkeelle kun vähän kaasuttaa, mutta veto katoaa taas samantien.

Ettei lootasta olisi vaan pinta/pinnat paskana..?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #13 : 31.12.2013, 18:06:55 »
Tuo Järviin:in auto oli minun omistuksessa hetken.  Auto oli seisonut monta vuotta kun hain sen. Näissä kirjaimissa ei palanut valot kun hain sen, muutaman kilsan lenkillä, ja rassatessani nappuloiuta, valot syttyi.  Eli kyllä auto voi liikkua vaikka valot ei palaisikaan.
Lue seuraava vastaus äläkä vastaile näihin alkuspekulaatioihin.
Kokeilin muuten, ei vaikuta ohjelmavalitsimen töpselin irroitus kulkemiseen, eli johtosarja tai poksivika. Paitsi tietty jos ohjelmavalitsin on jotenkin johonkin suuntaan oikosessa, mutta se selvii sillä että valitsin irti, jossei sittenkään liiku niin poksia ja johtoja tutkimaan.


Jokatapauksessa jossain TOKin autossa on vika jossei vilkuta edes laatikkovikaa noissa merkkivaloissa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #14 : 31.12.2013, 18:09:50 »
mä epäilen että 960 pitäis liikkua eteen ja taaksepäin vaikka laatikonohjausboksi ois kokonaan pois? Luistaa, vaihteet mitä sattuu, mutta liikkuu. Mullahan on yhdessä 960:ssä suprastick ja muistelisin, että se liikkuu vaikka suprastickiltä ottais sähköt pois ja siinä ei ole alkuperäistä laatikonohjausboksia ollenkaan. :idiot2:

http://www.latentsolutions.com/suprastickuv.html

edit: siis jos ei liiku niin laatikossa joku mekaaninen vika josta ei tule vikakoodeja?
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 18:16:30 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

 

Elekma  Autoracing