Samppasport  Futurez

Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä

  • 12 Vastauksia
  • 4390 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Onkos kellään mitään tietoa vaikuttaako coolerin asennus kulutukseen millään tavalla, jos säädöt pidetään muuten vakiona, kyseessä siis D24T ???

Tai onkos hyviä ideoita millaisilla säädöillä sais kulutusta pienennettyä D24T:ssä?

Johtuukohan turbosta vai mistä kun minulla aiemmin ollut vapari D24 245:n meni noin litran verran pienemmällä diiselin kulutuksella kuin tuo 745 D24T:llä?

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #1 : 01.01.2014, 01:28:17 »
oiskohan toi kulutusero johtunu painoerosta.Käsittääkseni noissa kuiteki jonkulain painoero.Viileempää ilmaa koneesee ni luulis toimivan paremmal hyötysuhteel jos vaan kaasujalka on kondikses eli cooleria vaan kiinni.

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #2 : 02.01.2014, 10:01:19 »
Näin itekkin olen asiaa pähkäilly, samoilla ajotavoilla coolerin kanssa pitäisi mennä vähemmällä...
Siis joo voihan tuo ero johtua painostakin, kaverilla oli 740 D24 samoihin aikoihin kun mulla oli ajossa tuo 245 D24, näissä kahessa oli kulutus eroa noin 0,4L/100km tuohon voi toki vaikuttaa kaasujalka, painoero yms. mitattu kuitenkin samalla matkalla ja samoissa olosuhteissa, peräkäkkäin ajaen noin 600km. Tullut vaan semmonen tunne että turbolla syö huomattavasti enemmän... toki eihän se voima tyhjästä tule ;)

Tietenkin jos koittais ruuvata syöttöä reippaasti pienelle niin vois mennä vähemmällä, kun ois vähemmän voimaakin, mutta onko näissä diisseleissä kuinka vaarallista jos käy laihalla, vai voiko ees käydä laihalla niinkuin bensa vehkeet?

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 487
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #3 : 02.01.2014, 20:55:24 »
Itselläkin on AINA vapari D24:set menny pienemmällä kun ahdetut...

A: Se teho kun ei näissä tule ilmasta vaan polttoaineesta
B: Ahdetullakin kai pääsis yhtä pienellä jos ei polkis

Painoeroahan ei 240/740 malleissa hirveästi ole.. kyllä se kulutus on aivan täysin kaasujalan asennosta kiinni.

Esim.tuo mun 245td on ainakin otteessa 1450kg... kokonaismassa 2010kg. Mites 745 td:ssä?
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #4 : 02.01.2014, 22:22:41 »
En muista mitä otteessa lukee mut töissä on autovaaka ja siitä tulee välil ajettuu ni painot on siel 1600-1800 pääsääntösest.Riippuu vähän mitä roinaa kyyis on.Harvemmin mun auto kuiteka tyhjään on.Eli siis 745tdi

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #5 : 02.01.2014, 22:24:37 »
240diäsel vei saman 8l/100km polkien ahdettuna ja ahtamattomana.
240(TDIC) -84 - purussa * 760TurboIC-90 B230ft+AW71(?)  * Volvo 145 Express--- YVloota täynnä, laita mailia!
855 RACE. http://sites.google.com/site/trelletendurance/ Vitoskoneen V*ttuilut 2 - 0 107RaceEngineering

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4475
  • LH-uuno
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #6 : 03.01.2014, 00:20:07 »
Ennakko, pumpun kunto ja välitykset enempi tuntuu tekevän kun suoraan ero vapari vs turbo. Mun 945 tdic meni juuri rempatuilla suuttimilla 80kmh nelinumerosta maantietä karvan alle 6l/100km 3 tankillista putkeen(75km/päivä työmatka), normaalin maantiepainotteisen ajon kulutus kesällä vähä alle 7 talvella vähän yli 7. Nyt kun nuo halpiskärjet on huonona ni alta 6 ei enää oo päästy, 100kmh ajaen tre-roi menee 6.2-6.4. Taas yksi vapari 240 vei tommosta reilua 7 mitä oon vähä sillä ite ajanu ja tuttu tosi paljon, mut siinäpä oliki tiheempi perä ja sillä vaan joutuu ajaan tosi pitkiä aikoja täys pyynti päällä.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2014, 00:21:38 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #7 : 03.01.2014, 00:50:13 »
Välitykset kyllä vaikuttaa paljonki.Vaikken oo kulutusta päässy seuraamaa matkamittarin puutten vuoks ni jos gps näyttää 110km/h ni kiekkamittari näyttää semmosen 3100-3200 eli aika paljon.Harvempi perä ois oottamassa ku jaksais vaan vaihtaa ni ois muutenki mukavampi ajaa,ku kone ei huutais noin hemmetist.Alavääntöä muutenki sen verran nykysellä koneella että 45 vauhilla jaksaa mennä pintakaasulla jyrkkää ylämäkeä vitosella ja 0 ahdoilla ni ois aika suotavaa noi harvemmat välit.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2014, 00:55:21 kirjoittanut vpernu »

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #8 : 05.01.2014, 20:05:55 »
Itellä vaihon viime keväänä 3.31 välityksen 945:seen ja 100 vauhissa kierroksia pikkasen vajaa 2500. Viime Tampereen reissun kulutus oli 6,3. Kesärajoitukset oli eli paljon 100 vakkari päällä. Kesällä pikkasen korkeampi ku ilmastonti koko ajan päällä. Pitää laskea taas kulutuksia kuhan kiinakuuleri ja sähköflekti löytää paikkansa. Kesällä kulutukset tulee taas nouseen ku vaihtuu 12 nestepää ja isompi turbo mut minkäs teet  ;D Kuus vaihteinen loota ois kova sana m90 tilalle. Tai sit 3.15 välitys.

3,54 välityksellä kulutus oli koko ajan yli 7.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #9 : 06.01.2014, 19:28:10 »
tars teettää kakkosella alkavia välityksiä, niin kaikki ongelmat ratkeis.
240(TDIC) -84 - purussa * 760TurboIC-90 B230ft+AW71(?)  * Volvo 145 Express--- YVloota täynnä, laita mailia!
855 RACE. http://sites.google.com/site/trelletendurance/ Vitoskoneen V*ttuilut 2 - 0 107RaceEngineering

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Tomppa240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #10 : 01.03.2014, 23:28:14 »
kyllä se välijäähy auttaa jonkuverran ja suuttimien avautumispaine ja kärkien kunto vaikuttaa pirusti. omaa 240dtic en saanu menemään alle 6.5 mutta pirusti enemmän potkua samaan kulutukseen kun huolsin koko polttoainelinjaston ja turbotin samalla ;D. kulutus oli 7 sadalla aiemmin vaparina.
:D

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #11 : 14.04.2014, 09:01:00 »
Teoriassa välijäähdyttimen pitäisi lisätä polttoaineen kulutusta. Välijäähdytin kun hukkaa osan ilman puristamiseen käytetystä energiasta, mikä olisi osittain saatu takaisin työtahdissa...

Uudemmissa dsl laitteissa on läppäsysteemit ilmamäärän säätämiseen sekä välijäähdyttäjän ohittamiseksi. Kaipa tuolla jonkinlainen vaikutus kulutukseen on, ei tuommoisia systeemejä muuten olisi rakenneltu...

Joku innokas voisi kokeilla miten paljon vaikuttaa!

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
« Vastaus #12 : 19.04.2014, 17:05:04 »
Teoriassa joo.Ilma kuiteki puristetaa polttoaineesta saadulla hukkaenergialla ja käytännössä tehoeron huomaa jo persdynolla samalla syöttömäärällä ja samalla ahtopaineella ulkolämpötilan muutoksilla.Keväällä/syksyllä ku on yöpakkasia ni aamulla kulkee huomattavasti paremmin ku iltapäivällä.

 

Carcom Oy  Ateho