Samppasport  Futurez

V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.

  • 16 Vastauksia
  • 6939 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Katsuri määräsi moiset osat vaihtoon.
Tarvitaanko erikoistyökaluja? Mitä merkkejä osissa varoa, suosia?
Jos sivuja/liikkeitä (=isoja varaosaketjuja/paikallisia Satakunnassa) mielessä mistä tilailla/ostaa, niin niitäkin mielelläni otan vinkkejä vastaan.

Tipsit ja työnkuvaukset myös tervetulleita.

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #1 : 13.01.2014, 19:53:15 »
Jousipuristin.

Ja hyvä olla, pulttipyssy, paineilma, nosturi, ruuvipenkki.
Muuten pärjää jokamiehen työkaluilla.

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #2 : 13.01.2014, 20:28:27 »
^^
Pitääks olla joku speciaali jousipuristin, vai ihan perusmallinen?
Pulttipyssy navan avaamiseen? mihis nosturia ja ruuvipenkkiä?

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #3 : 13.01.2014, 20:48:22 »
^^
Pitääks olla joku speciaali jousipuristin, vai ihan perusmallinen?
Pulttipyssy navan avaamiseen? mihis nosturia ja ruuvipenkkiä?
Ei kai mikään hipo mallin jousipuristin tarvi olla, sen verta että ite luottaa siihen että ei tule jousi kallosta läpi.  ;)
Pulttipyssyä alustan pulttien/muttereiden avaamiseen, lähtee toki "manuaalisestikkin".
Ruuvipenkkiin saa jousipuristimen kiinni niin helpompi käsitellä tolppaa.
En tiedä olenko tottunut liian "hyviin oloihin" kun nosturilla ja kunnon työkaluilla päässyt tekemään.

Mutta kyllähän nuo vaihtaa parkkipaikallakin huonomilla työkaluilla, mutta menee varmasti vähän enemmän aikaa.  :)
Jos joku työvaihe askarrauttaa niin kysy vain.  :)

Poissa finyman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #4 : 13.01.2014, 22:03:05 »

Pulttipyssy on hyvä olla! :D

Itse tein S60n "manuaalisesti parkkipaikalla" ja aikaa meni aika tuhottomasti kun olivat niin kovaa kiinni kaikki osat.
Siellä iskareiden yläpässä tulee vastaan sellanen tähtimutteri mikä saattaa olla hankala mutta kyllä senkin auki saa ilman speciaalikaluja.

Itse pistin Konin sportit alle ja oon ollut tosi tyytyväinen. Ehkä kannattaa samalla myös uusia jouset kun menee samalla vaivalla, mikäli ovat huonossa hapessa :hello:

Poissa cmro85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #5 : 14.01.2014, 20:28:33 »
Kannattaa laittaa toinen tunkki etujarrulevyn alle.   Tämä estää, ettei vahingossakaan vetäise napaa ulospäin.   Vaarana on, että vetoakselin sisäpää luiskahtaa pois.

Myös niissä iskarin alapäänpulteissa on isommat reijät joilla säädetään pyöränkulmat.   Merkkaa hyvin, ennenkuin irroitat.   

Ennen aloittamista voi vatupassilla katsoa renkaan camber kulman.   Mitta ylös paljonko yläosa on sisempänä.   

Helpoin on käyttää pyöränsuuntauksessa vaihdon jälkeen. :)
« Viimeksi muokattu: 14.01.2014, 20:31:52 kirjoittanut cmro85 »

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #6 : 14.01.2014, 20:52:08 »
Kannattaa laittaa toinen tunkki etujarrulevyn alle.   Tämä estää, ettei vahingossakaan vetäise napaa ulospäin.   Vaarana on, että vetoakselin sisäpää luiskahtaa pois.

Myös niissä iskarin alapäänpulteissa on isommat reijät joilla säädetään pyöränkulmat.   Merkkaa hyvin, ennenkuin irroitat.   

Ennen aloittamista voi vatupassilla katsoa renkaan camber kulman.   Mitta ylös paljonko yläosa on sisempänä.   

Helpoin on käyttää pyöränsuuntauksessa vaihdon jälkeen. :)

Vetari kannattaa lyödä sisään, ennen kun ottaa tolpan irti.
Tuon camberin säädössä ei tarvitse merkata mitää, sen kun painaa levystä tolppaa niin sisään kun menee ja pultit kiinni.
Ellei ole sitten vakiosta poikkeavaa camber säätöä (madallettu, yms), silloin tietysti voi koitaa merkata mutta ei kuitenkaan saa samaan kohtaan.

Poissa cmro85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #7 : 14.01.2014, 22:12:46 »
Jos sitä ei saa samaan kohtaan, niin pyöränsuuntaus pitää tehdä. 

Poissa mikkomallikas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • joopajoo!
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #8 : 14.01.2014, 22:21:15 »
Jos oikein intoutuu, niin kannattaa ainaki tarkastaa myös iskarin yläpään "kumilautasen" ja "laakerilaipan" kunto. Jos ei oo vaihdettu viimeseen 80tkm niin vaihtaa vaikka suosista...
-160J SSS   -240    -245    -745
-V70 MKI    -V70 MKII AWD
- Sprinter    -Ducato    -144GT Historic Rally

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #9 : 14.01.2014, 23:09:18 »
Jos sitä ei saa samaan kohtaan, niin pyöränsuuntaus pitää tehdä.
No siellä ne on "täysin pohjassa" ellei niitä ole muutettu.

donnari

  • Vieras
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #10 : 15.01.2014, 01:36:24 »
Monenko auton kokemuksella tämän allekirjoitat?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #11 : 15.01.2014, 08:44:20 »
Joo ei ollu mulla ainakaan. Ja vaikka mitattiin tarkasti samalla paikalle, niin ajettavuus parani selvästi ku kävi laittamassa kulmat kohdalleen liikkeessä. Ja siis camberia joutu säätämään.

Muutenhan hilppeiden vaihto on kohtuullisen helppo, tietty aika ilkeetä puuhaa parkkipaikalla.
Jarrut on aika helpot, erikoisin työkalu 7 mm kuusiuokoloavain. Muuutenhan tuo ei ole kuin satula irti ja levy irti ja uusi tilalle.

Iskareiden vaihto on työläämpi, muttei hirveän vaikea. Etupää kannattaa nostaa pukeille, että saa koiranluun irti (on torxilla kiinni). ABS anturin johto irti iskarista, alapään ruuvit aurki ja sama yläpäästä. Sittenhän se jo irtoaakin (näin siis ulkomuistista). Olkatuki kannattaa tosissaan tukea, ettei jää roikkumaan nihkeesti ja onko siinä sitten mahdollisuus vetarin ulostautumiseenkin.

Iskarin yläpään purkamiseen taitaa tarvita torx-avainta ja 21mm lenkkiä. Sakaramutterin avaustyökalun voi tehdä 24mm hylsystä tai käytää siirtoleukapihtejä. Yläpään joustituen kumi kannattanee vaihtaa samalla.

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #12 : 15.01.2014, 15:59:56 »
Kiitos KAIKILLE suuresti. Hyviä vinkkejä monia, joita muuten tulisi todettua kantapään kautta. Tuo 7mm kuusiokolo onkin avain jota harvemmin on satseissa mukana, joten pitääpä käydä hakemassa. Nyt on tosin luvattu pitkään kylmiä kelejä, joten voi olla että kukkaroa tulee ravotettua ettei tartte pihalla sormia kipristellä. Missähän hinnoissa levyjen ja iskareiden vaihto työn osalta on?

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3538
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #13 : 15.01.2014, 18:41:23 »
Ja 7mm kuusiokolo kannattaa tietenkin olla hylsymallinen, ainakin itsellä oli aika hyvin juurtunut kiinni.

No siellä ne on "täysin pohjassa" ellei niitä ole muutettu.

Jos ne on täysin pohjassa on kyllä camperit aivan viturallaan. Itse olen suosiolla aina vienyt säädätettäväksi.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa spoonkiller

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 2.4T etujarrulevyjen ja etuiskareiden vaihto.
« Vastaus #14 : 15.01.2014, 21:35:57 »
Joensuussa ad tarjosi iskareiden vaihdon 111,50 ja fixus 240€ jarrut sekä iskarit. Vaihdoin kuitenkin lopulta itse :)

 

Carcom Oy  Elekma