Moro,
Olisiko arvon raadilla mitään vinkkiä ongelmaani?
Vaikka seuraavalla ei pitäisi olla mitään tekemistä itse vian kanssa, kerron kuitenkin kuinka vika alkoi. Ulkona -10 astetta, sitten tunniksi +15 asteiseen parkkihalliin, sitten 5 min ajoa ja auto pihalle -10 asteeseen kahdeksi tunniksi. Tämän jälkeen lähtö kaupunkinopeuksilla ja 5 min päästä moottori alkaa täristämään, siis käy vajaalla.
Motronic 4.3 vikakoodin luku OBD-pistokkeesta sillä LED-kytkennällä ja vian kohteeksi määräytyi 2. sylinterin suuttimen signaali. 1-2-5, eli 125 eli OBD2 kielellä P0202.
Sitten mittailemaan. Kaikkien suuttimien vastus on 13,9 ohm, eli tuskin suuttimessa vikaa. Kaikille suuttimille tulee akkujännite, paitsi sylinterille nro 2, jonka stabiili jännite on 0,036V. Sitten mittaamaan ko. johtojen maat (vihreät johdot). 1,3,4,5 sylinterien signaalimaiden välinen vastus on 0 ohmia. Mutta, 2. sylinterin signaalimaan ja muiden signaalimaiden välillä on 16 ohmia vastusta.
Signaalimaat menevät suoraan moottorin ECU:lle nastaan A27 ja itse signaali (harmaa-oranssi johto) suutin nro 2:sta suoraan ECU:lle nastaan A38. Nyt pitäisi kaiketi mitata johtavuus noiden johtojen päiden välillä ja kenties myös runkomaan välillä. Osaisiko joku kertoa, miten näppärästi löytäisi siitä liittimestä, johon ECU-boksi laitetaan, kyseiset nastat???
Kun liitintä katsoo, siinä on 3:ssa rivissä 24 kpl piikkiliitännän vastakappaletta, eikä missään tietenkään mitään merkkiä, mistä aloittaisi nastojen laskemisen.
Kaikki vinkit ongelman ratkaisemiseen ovat tervetulleita!
Kiitoksia!
Tommi