Autodiagnoosi  Carcom Oy

240 valo ongelma

  • 18 Vastauksia
  • 8165 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
240 valo ongelma
« : 18.01.2014, 18:15:14 »
Nyt tarvitaan apua osaavammilta volvoilijoita. Ongelman on siis että ajovalot toimivat päin helvettiä. Nolla asennossa palaa kaikki valot mutta pitkät eivät jää päälle niin kuin  ei pidäkään. Parkkivalo asennossa palaa kaikki paitsi parkkivalot ja ajovalo asennossa palaa ainoastaan parkit ja pitkät toimii ja jää päälle niin kuin pitääkin, takavalot ja sisävalot ei toimi. Niin ja valot jäävät päälle kun auton sammuttaa joutuu akun ottamaan irti aina ajon jälkeen

Olen vaihtanut jo kaikki 4 relettä: vihreän mötikän, 5 johtoisen releen ja metallipellin takana olevan releen kuskin jalkotilasta sekä konehuoneesta akun vierestä pitkien releen. Myös valokatkaisian olen vaihtanut joka on 6 johtoinen.

Kuka osaa kertoa varmasti johtoen järjestyksen sillä itseltä puuttuu se muoviliitin kun se oli sulanut ja johdot on pitänyt laittaa yksitelleen katkaisiaan kiinni? Tosiaan keinot alkaa olemaan vähissä ja alkaa ketumaan kun ei mikään tunnu auttavat. Olisiko vika virtalukossa kun valot jäävät pääle?

Auto on Volvo 240SE -92.
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #1 : 18.01.2014, 20:24:11 »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
No kun halvalla sai.

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #3 : 19.01.2014, 19:14:02 »
Ite en ainakaan löytäny kaaviota jos olis nähny johdot jotka tulisi 6 liittimiselle katkaisijalle...
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #4 : 19.01.2014, 20:48:16 »
En ole sähkömies, mutta jotenkin tuntus et virta kulkee koko ajan. Eli olisko virtalukon pohja? Sitä vikaa on ollu muillakin.

Oletinko oikein, että valot jää palamaan vaikka avain on pois virtalukosta?

Voihan myös vaihdetut osat olla viallisia. Ei voi tietää. Jos on sähkömiehen vikaa niin hyppylangalla voi testailla mitä mistäkin piuhasta tulee kun ottaa virran suoraan jostain sopivasta sulakkeesta.

Herää kans kysymys, miksi se liitin on sulanu?
V70 TDI

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #5 : 19.01.2014, 20:51:55 »
Tuossahan oli juuri useampi sivu keskustelua lankun valoista:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40569.0

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #6 : 22.01.2014, 19:32:21 »
En ole sähkömies, mutta jotenkin tuntus et virta kulkee koko ajan. Eli olisko virtalukon pohja? Sitä vikaa on ollu muillakin.

Oletinko oikein, että valot jää palamaan vaikka avain on pois virtalukosta?

Voihan myös vaihdetut osat olla viallisia. Ei voi tietää. Jos on sähkömiehen vikaa niin hyppylangalla voi testailla mitä mistäkin piuhasta tulee kun ottaa virran suoraan jostain sopivasta sulakkeesta.

Herää kans kysymys, miksi se liitin on sulanu?

Kyllä valot jäävät myös päälle kun avaimet eivät ole virtalukossa. Sitä en tiedä miksi liitin on sulanut? Oikosulku? Mistä kannattaa tutkia? Ja mistä tarkastaa maadotus?

Olisiko kellään jolla on kuusi (6) liittimen katkaisia katsoa miten johdot tulee mihinkin liittimeen katkaisijassa?! Vaikka ihan kuvan kera niin saisi ainakin varmuuden että johdot eivät ole väärin katkaisijassa...
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #7 : 22.01.2014, 20:16:08 »
Tässähän on valomuisti, eikö? Vaikka katkaisija on asennossa 0, niin kun virrat laittaa päälle, valojen pitäis mennä päälle. Nythän tuo ominaisuus ei toimi. Sinne menee koko ajan jatkuva virta. Koitappa nyppiä yksitellen piuhoja irti ja kato mitä tapahtuu. Merkkaa nyt kuitenkin missä järjestyksessä ne on ollu, ettet sotke koko hommaa vielä pahemmin  ;)
V70 TDI

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #8 : 23.01.2014, 14:01:50 »
Tässähän on valomuisti, eikö? Vaikka katkaisija on asennossa 0, niin kun virrat laittaa päälle, valojen pitäis mennä päälle. Nythän tuo ominaisuus ei toimi. Sinne menee koko ajan jatkuva virta. Koitappa nyppiä yksitellen piuhoja irti ja kato mitä tapahtuu. Merkkaa nyt kuitenkin missä järjestyksessä ne on ollu, ettet sotke koko hommaa vielä pahemmin  ;)

Joo sitäkin oon kokeillu valot ei lähde pois päältä vaikka yksitellen oon ottanu johtoja irti... Yksi johto kuumenee 0 asennossa tosi kuumaksi  :o
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #9 : 24.01.2014, 21:31:51 »
... Yksi johto kuumenee 0 asennossa tosi kuumaksi  :o

Taitaa ottaa maihin. 

Entä muissa asennoissa?  Minkä värinen johto?  Mihin laitteisiin (lamppu, katkaisija, rele, sulake) johto on liitetty?  Kuumeneeko kummastakin päästä?  Kumpi johdon pää pitää irrottaa liittimestä, että ei kuumene?  Mikä toimii / ei toimi, kun johdon kytkee irti? 

Mikä vuosimalli?  Minkä maan versio?  Päivävalokytkennästä on ainakin versiot Canada, Ruotsi, Alankomaat, ja Australia.  Suomi-autossa on tod.näk Ruotsi+Australia, ainakin 340-mallissa niin on.

Noilla tiedoilla pitäisi vikapaikan löytyä sähkökaaviosta. 
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

s73

  • Vieras
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #10 : 25.01.2014, 00:57:09 »
Onko muita sähkölaitteita 0-asennon takana, sen voi ottaa pois jos ei muita ole.

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #11 : 26.01.2014, 13:38:55 »
Taitaa ottaa maihin. 

Entä muissa asennoissa?  Minkä värinen johto?  Mihin laitteisiin (lamppu, katkaisija, rele, sulake) johto on liitetty?  Kuumeneeko kummastakin päästä?  Kumpi johdon pää pitää irrottaa liittimestä, että ei kuumene?  Mikä toimii / ei toimi, kun johdon kytkee irti? 

Mikä vuosimalli?  Minkä maan versio?  Päivävalokytkennästä on ainakin versiot Canada, Ruotsi, Alankomaat, ja Australia.  Suomi-autossa on tod.näk Ruotsi+Australia, ainakin 340-mallissa niin on.

Noilla tiedoilla pitäisi vikapaikan löytyä sähkökaaviosta.

Mistä kannattaa katsoa maadotus?

Ei kuumene muissa asennossa. Tänään sain toimimaan valot normaalisti ajovalo asennossa ja ne jopa sammuivat virta avaimen pois ottaessa kun kytkin kaksi katkasijan johtoa yhteen. Ongelmaksi jäi että johdo jonka kytkin (valkoinen musta punaseen) yhteen niin kuumee todella paljon ja kun otattaa avaimen virtalukosta valo relee alkaa huutamaan kuin pieni sika. Vika taitaa olla maadotuksessa tai valo kytkimen kytkennöissä.

Valkoinen johto taitaa olla toinen pää etuvaloille tuleva johto. Aikaisempi rele oli sulannut rele nro. 30 kohdalta eli virta johto. Maadotus vika?? Pitää irroittaa katkaisijan päästä.

Auto on suomi auto ostennu uutena Joensuusta avain vaunusta vuonna 1992. Hyvällä historilla ja kilometrejä vajaa 180tkm...
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #12 : 30.01.2014, 17:57:02 »
rattiakselin maadotus, elikkä ratin ympäriltä ne mUOvit ja siellä alla on, itellä oli se irti, valot sain toimimaan laittamalla diodin keskikonsolisa sijaitsevan releen keskinavan väliin, (hoks tuo edellämainittu linkki) mutta sulla näköjään tuo rele siellä jalkotilassa niinkö pitääkin, itellä ei kyllä ihan samanlainen se vika ollut mutta kuitenkin.. minkäslainen rele sulla on paikallaan sielä jalkotilassa? mulla nimittäin toimi erilaisella releellä valot juuri noin
ja joku sanoi mulle muistaakseni että kokeilla ilman takasumuvalon katkasiaa että toimiiko valot(?)
« Viimeksi muokattu: 30.01.2014, 17:59:33 kirjoittanut eliäs »
240

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #13 : 09.02.2014, 11:15:34 »
Keskikonsolissa sijaitseva rele? Valorele? Jalkotilassa löytyy vain sen metallin takaa joku musta 6 napanen rele mikä on vaihdettu! Diodi mihin napoihin kuva olisi kullan arvoinen selventämään asiaa
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 valo ongelma
« Vastaus #14 : 11.02.2014, 04:07:05 »
Jos on tehtaalta toimivana lähtenyt ilman diodia, niin miksi se nyt pitäisi laittaa?
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Futurez  Kulkukoira