Tehdäänpäs tänne tällainen pienimuotoinen "huoltomuistio/kommellustopic".
Aiheena siis elokuussa käyttöpeliksi paikalliselta "jopparilta" hommattu 1998 vuoden perusmallin S70, jossa moottorina mylvii B5252S (106kW) ja vaihteistona 5-vaihteinen manuaali.
Hienousvarusteina ainoastaan sähkölasit joka ikkunalla ja sähkötoiminen antenni

Ajomäärä tällä hetkellä n. 280tkm
Ostopäivänä:


Alla pyörivät 15" Rial Viperit Michelini kesäkumeilla. Mukaan sai myös ruosteiset peltivanteet surkeilla Kumhon kitkoilla..
Rikkinäisestä oikeasta etuvilkusta, apukuskin oven lukkolaitteesta ja surkeista talvirenkaista sain tingattua hintaa alas. Autosta hieraistiin käteiskauppa.
Volvo pelasi koko syksyn mukavasti ja jämäkkä ajontuntuma miellytti. Talvirenkaiksi sain onneksi ennen talvea vaihdettua Nokian nastat jotka vapautui sopivasti duunikaverin tutun vaihtoon menneestä 850:stä. Laitettiin Kumhon silestonet sen pelin matkaan

Kapselit pyöristä puuttui mutta ne nappasinkin lopulta isäukon S60:stä. Siihen tilattiin uudet vastaavat Saksasta.
Tein autoon ennen lumien tuloa perinteisen huollon jolloin vaihdoin:
- Sytytystulpat (Volvo original)
- Moottoriöljy
- Öljynsuodatin (Volvo original)
- Ilmansuodatin Bosch
- Raitisilmasuodatin
Samaan syssyyn heitinkin sitten jenkkimallin etuvilkut keulalle. Vilkut vain hieman "väärää" mallia. Sopisivat paremmin klarglasien tai tuning-umpioiden kanssa.
Ensimmäisen kunnon itsepesun jälkeen:


Noh, kylmien ilmojen alettua ja moottorilämmittimen käyttöön otettuani, alkuperäinen Brakon -merkkinen säteilylämmitin päätti tehdä itsemurhan.
Ei muuta kuin uutta systeemiä kerralla kehiin. Päädyin Calixin tekeleisiin (Made in Sweden

)

Ensimmäinen asennuskerta meni hieman hätäillessä ja ohjeita nopeasti silmäillen ja niinhän siinä kävi että järjestelmästä ulkoistui nesteet haljenneen letkun kautta maahan ja vastus kärysi pilalle. Uutta vastusta kiroillen hakemaan ja asennus uudestaan ohjeet läpi lukien. sjos:lta hain myös tässä välissä uuden lämppärin letkun pilalle katkaistun tilalle. Tällä kertaa myös ilmaus tehtiin ajan kanssa. Jo alkoi toimia ja lämmetä sekä moottori että kabiini.
Joku kuva vielä haaroituksesta ja letkulämppärin sijainnista:

Lämmitin:
http://aijaa.com/LKOL9cTulevia suunnitelmia ulkokuoren kohentamiseksi:
- myllytys koko autolle kevään aikana (ehkä jopa konepellin ja etupuskurin uudelleen maalaus)
-
pieni takaspoilerilippa takaluukun päälle (tilattu jo kiinasta värikoodilla maalattuna)-
XC -maski (tuloillaan ameriikasta)- original sumarit puskuriin ja R-ritilät
- kevyt madallus (ilman keulimista)
- hailakat tummennukset kaikkiin takalaseihin
- uudet tai hyvät käytetyt ajovaloumpiot (mieluusti klarglas tai linssituningstyling -mallit)
Sisämuutoksina ehdin jo vaihtamaan tasaisen harmaaseen sisustaan jalomuovikoristeiset ratin ja hanskalokeron listan. Myös keskikonsolin vastaavat romppeet odottaa asennusta.

Tulevan kesän vanteiksi hommasin Nettivaraosasta bongatut Etabeta Tettsut vanteet koossa 8x17". Et noissa 35. Renkaiksi pitäisi tilailla 215-45-17 kumit.
Puhalletut ja uudelleen maalatut vanteet:

Ja niihin ebaystä keskiömerkit


Jakopää ja jarruremppaa tarkoitus tehdä kevään aikana.
Semmosta.
Vikatilanne 24.1.2014:-
pakoputki vuotaa äänenvaimentimen ja loppuputken liitossaumasta, sekä taimmainen kannake ruostunut puoliksi poikki (
putki alkuperäinen)
- vasen etukulma narahtelee montuissa ja painelemalla kulmaa-
jäähdytin vuotaa (alkuperäinen. uusi tulossa)- apukuskin oven lukko ei avaudu keskulukko avatessa (
nuppi ei nouse. menee kyllä kiinni lukittaessa)
- etukeskinojan mukitelineen kahva halki/puuttuu pala
- mittarivalojen himmenninkatkaisijan kynnet rikki. katkaisin ei pysy "lukittuna" paikalleen
- vetokoukku vääntynyt jostain syystä hieman (kuulaosa)
- käsijarru täysin viraton (uudet kengät ja asennusosat hankittu. Odottaa vaihtoa)