RallyBaron  Samppasport

Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta

  • 18 Vastauksia
  • 13618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa msikkila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« : 21.01.2014, 13:01:30 »
Moro

Onko kellään kokemusta v50 automaagilootan tökkimisestä?

- Ajossa hiljentäessä esim. liikennevaloihin tultaessa kytkee mitä ihmeellisemmin alas vaihteita nykimällä. Joskus taas saattaa toimia OK
- Parkkipaikalla suunnanvaihdossa on yleensä viivettä n. 2-4 s(varsinkin pakin päälle laitto)
- Kiihdytyksissä tuntuu kuminauhamaiselta -> vähän kaasua -> ei liiku -> lisää kaasua -> tuntuu että auto lähtee sutituksen saattelemana liikkeelle

Bilialla viime huollossa laatikko tarkastettu joten öljymäärän pitäisi olla kohdillaan.
Onkohan tuo vaihteisto vaan sitten tosissaan niin kehittymätön verrattuna muiden laatikoihin...

Niin ja semmonen tuli mieleen kun eberin jauhaessa tiisselipumppu pitää melkosta mekkalaa takakontissa/tankissa. Onkohan normaalia toimintaa?

Kiitoksia
- Make

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7126
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #1 : 21.01.2014, 13:49:59 »
Onkos sulla tuossa Powershift laatikko? Eli se Volvon käyttämä DSG...? ???

Itsellä oli samanikänen S40 ja siinä pumpun äänet hukku kyllä Eberin huminaan.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #2 : 21.01.2014, 19:03:09 »
Onkos sulla tuossa Powershift laatikko? Eli se Volvon käyttämä DSG...? ???

Itsellä oli samanikänen S40 ja siinä pumpun äänet hukku kyllä Eberin huminaan.

Tuolle moottorille saa manuaalivaihteiston tai powershiftin, joten siellä on powershift.
Ainakin itsellä, jos en tiedosta ajavani poweshiftillä, niin se tuntuu rikkinäiseltä automaattivaihteistolta, toimintakuvaus kuulostaisi kyllä ihan normaalilta.
Vaihteistossa ei siis ole veto päällä paikallaan ollessa, kuten normaalissa automaattivaitheistossa on.

Poissa Funkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #3 : 22.01.2014, 00:02:13 »

Niin ja semmonen tuli mieleen kun eberin jauhaessa tiisselipumppu pitää melkosta mekkalaa takakontissa/tankissa. Onkohan normaalia toimintaa?

Moro. Jos se on semmoinen naputtava ääni, niin on normaalia.



Ex: -- S60 2.4D Classic 2009 -- , --V50 1.6 DRIVe S/S Classic 2012 -- , -- S60 2.5T Geartronic -04 -- , -- Peugeot 406 3.0 Wagon -02 -- , -- Citroen Xantia 2.0i -97 -- , -- Mazda 323F -90 --

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7126
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #4 : 22.01.2014, 08:19:20 »
Tuolle moottorille saa manuaalivaihteiston tai powershiftin, joten siellä on powershift.

Ainakin itsellä, jos en tiedosta ajavani poweshiftillä, niin se tuntuu rikkinäiseltä automaattivaihteistolta, toimintakuvaus kuulostaisi kyllä ihan normaalilta.
Vaihteistossa ei siis ole veto päällä paikallaan ollessa, kuten normaalissa automaattivaitheistossa on.

Oukki doukki...

Sit just tuota laatikkoa kysyin kun pidän kanssa tuota ihan normaalina toimintana omiin kokemuksiin pohjautuen. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa msikkila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #5 : 22.01.2014, 12:50:32 »
Kiitoksia kommenteista!
Nyt ei tarvi huolehtia laatikon toiminnasta tai siitä että se olisi menossa rikki.
Hyvä myös tietää että pumppu naputtaa jauhaessa sitä kiisseliä eberille. En muista muissa autoissa että ääni olisi noin iso...

Poissa msikkila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #6 : 07.02.2014, 10:59:58 »
Jees nyt selvisi miksi laatikko toimi huonosti.
Bilian pojjaat oli unohtanu vaihtaa 160tkm määräaikaishuollossa laatikkoöljyt.  :nohnoh
Vaihtoväli powershifteissä ilmeisesti 80tkm, joten 20tkm tuli "yliajoa" noilla öljyillä ennen eilistä huoltoa.
Muuttui muuten lootan käyttäytyminen heti kertaheitolla! Kallista hommaa tuo öljynvaihto.... :o
Toivotaan että tuo öljynvaihdon myöhästyminen ei kuluttanut mitään lootasta.....
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014, 11:02:22 kirjoittanut msikkila »

Poissa rev50

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #7 : 07.02.2014, 11:14:16 »
Täällä löytyy 240 tkm ajettu v50 2.0d Powershift-laatikolla ja ainaki vielä toimii todella hyvin. Viime talvena tuli muutaman kerran ilmotus vaihteiston vikatilasta kun antoi kylmälle laatikolle kenkää liikaa. Tänä talvena laatikko on toiminut ilman vikoja kun syksyllä vaihdettiin huollossa öljyt. Muutenkin tuntuu yllättävän luotettavalta tämä voimalinja. Toivottavasti kestää ilman isompia vikoja vielä pitkään  ;D

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #8 : 08.02.2014, 19:54:03 »
Moro, pikkasen offtopic.. Meillä V50 D3 geartronic.. 160 tkm nyt jyystetty, ja kerran öljyt vaihdettu.. Paljonkohan noilla on kestoikä (suurinpiirtein)? EX oli V50 2.4 geartronic ja sahattiin n200tkm ilman ongelmia..

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2524
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #9 : 08.02.2014, 21:20:00 »
Moro, pikkasen offtopic.. Meillä V50 D3 geartronic.. 160 tkm nyt jyystetty, ja kerran öljyt vaihdettu.. Paljonkohan noilla on kestoikä (suurinpiirtein)? EX oli V50 2.4 geartronic ja sahattiin n200tkm ilman ongelmia..
Öljyt kestävät laatikon iän kuten Volvo ennen ilmoitti.  ;)
Tottapuhuen 60 - 80 tkm välein kannattaa vaihtaa.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7126
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #10 : 10.02.2014, 10:56:50 »
Jees nyt selvisi miksi laatikko toimi huonosti.
Bilian pojjaat oli unohtanu vaihtaa 160tkm määräaikaishuollossa laatikkoöljyt.  :nohnoh
Vaihtoväli powershifteissä ilmeisesti 80tkm, joten 20tkm tuli "yliajoa" noilla öljyillä ennen eilistä huoltoa.

Onkos laatikkoöljyjen vaihto vieläkään huolto-ohjelmassa vai pitääkö muistaa erikseen pyytää? Olettaen että huoltoneuvoja ei ole niin hiksu että ehdottaa vaihtoa...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #11 : 10.02.2014, 19:27:25 »

Vaihteistossa ei siis ole veto päällä paikallaan ollessa, kuten normaalissa automaattivaitheistossa on.

Tuossa ajelin 2012 vuotisella V70 1.6Drive:llä ja kyllä se liikkui heti kun jalan nosti jarrulta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7126
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #12 : 11.02.2014, 08:40:10 »
Tuossa ajelin 2012 vuotisella V70 1.6Drive:llä ja kyllä se liikkui heti kun jalan nosti jarrulta.

Oisko muuttunu? Itellä ainakin -10 S40:ssä Powershift toimi kuten miksu sanoi...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #13 : 11.02.2014, 10:24:34 »
Oisko muuttunu? Itellä ainakin -10 S40:ssä Powershift toimi kuten miksu sanoi...

Ei se paljoa muuttua voi, kun paikallaan ollessa vaihde on kytkettynä mutta kytkin on irti, eli kuten manuaalivaihteisessa olisi poljin painettuna pohjaan.
Toki se kytkin sitten jarrun vapauttamisen jälkeen menee kiinni ja auto lähtee liikkeelle...   Voisikin varmaan sanoa, että kuin olisi aisinin automaattivaihteiston neutral control, mutta jos powershiftissä kytkettäisiin veto päälle yhtänopeasti, kuin aisinissa niin moottori sammuisi, kuten kävisi manuaalivaihteistolla, kun kytkimen nostaa liian nopeasti.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
« Vastaus #14 : 11.02.2014, 11:09:06 »
Niin siis kuten kirjoitin, auto lähtee liikkeelle kun jalan nostaa jarrulta. Sellaista vetoa ei ole jarrupoljin painettuna ole kuten perinteisessä automaattivaihteistossa. Jarrua painettaessa kytkin siis on ylhäällä ja kun jarru päästetään niin kytkin ottaa kiinni heti. Robotille on opetettu äärimmäisen tarkka kytkimen sijainti, joten se osaa kyllä luistattaa moottorin sammumatta. Robotille pitää esim kytkinremontissa opettaa rajat juuri virheettömän toiminnan varmistamiseksi. Kaikki ei tätä luistatusta tee, johtuen mm. ohjelmistoversiosta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

KL-varaosat  Race.fi