Kulkukoira  Proturbo

Volvo 850 nykii ja pätkii

  • 49 Vastauksia
  • 21484 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mtl69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Merkkiuskollinen
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #30 : 04.02.2014, 19:16:09 »
Mielenkiintoinen topicci,itsellä 850 2,5 10 venttiilinen vm.95 ja käyntiin lähtee aina kun palmun alta ja käy kylmänä todella hyvin,sitten kun hieman lämpenee (n.5min)silleen ettei ole täysin lämmin niin pätkii niin ettei ajamisesta meinaa tulla mitään mutta jos tässä tilanteessa saat auton vauhtiin esim.80km/h ja ajat jonkun matkaa esim1-2 km niin sen jälkeen auto toimii ihan normaalisti,kestää kyläpyöritykset ja maantieajot.

Eli kun kone ei ole kylmä muttei vielä ihan lämminkään niin pätkii pirusti,kokeilin vielä että lähdin heti kun olin kylmän koneen löynyt käyntiin niin tien päälle ajelemaan matkavauhtia tasaista vauhtia niin pätkimistä ei esiintynyt ja lämpenemiseen asti toimi ihan moitteita,sama homma kaupungissa kylmällä koneella liikkeelle ja kun kone ei ollut ihan lämmin niin liikennevaloissa yhtäkkiä alkoi käymään hieman epätasaisesti ja liikkeelle kun yrittin niin taas pätki ja kytkintä luistattamalla liikkeelle,käännyin sitten isolle tielle ja auto matkavauhtiin,hetkellisen nykimisen jälkeen matkavauhdissa pelasi taas normaalisti kotiin asti 26km.

En nyt vielä ole kun tulpat vaihtanut(alkuperäiset)kun ollut muuta kiirettä,ostin auton marraskuussa/2013 ja sitä ennen seisonut lähes vuoden joten voi olla hapettumia ja tukoksia,en itsekkään ole ajanut autolla kun n.300 km ja auton läpikäyminen alkaa nyt kevään aikana.
Autot:
Volvo V70 2.4 -07 Classic
Volvo XC60 D3 -11 Rdesign

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #31 : 04.02.2014, 19:29:42 »
Sillon kun mulla oli vielä 10-venttiilinen kasipätkä,
-kylmäkäynnistyksen jälkeinen pätkiminen ekalla 500 metrillä korjaantui bensapumpun rele vaihtamalla,
-huohotusongelma eli tikusta höyryn nousu korjaantui öljyloukku ja liekkilukosta imusarjaan lähtevä pikkuletku(aivan ummessa ja hapero) vaihtamalla,
-tehottomuus ja nykiminen ja sammahtelu liikkeellelähdöissä muuta muuten hyvät tehot matka-ajossa johtuikin sitten vajaakäynnistä jonka aiheutti venttilivika

Toi kylmänä toimii mutta lämpimänä pätkii-ilmiö toivottavasti on vaan sähkövikaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mtl69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Merkkiuskollinen
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #32 : 04.02.2014, 19:56:37 »
Ai..ai...tuo alla oleva lause ei kuulostanut hyvältä...

-tehottomuus ja nykiminen ja sammahtelu liikkeellelähdöissä muuta muuten hyvät tehot matka-ajossa johtuikin sitten vajaakäynnistä jonka aiheutti venttilivika


No kohta alkaa tutkiskelu,huohotinjärjestelmän putsaus ja uusiminen,imuvuodot?sähköosien tarkistelu,virranjakajan kansi,pyörijä,tulpanjohdot jne.

Jos aloittaisi kuitenkin vikakoodien lukemisella :juhau:
Autot:
Volvo V70 2.4 -07 Classic
Volvo XC60 D3 -11 Rdesign

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #33 : 04.02.2014, 21:13:28 »
Ai..ai...tuo alla oleva lause ei kuulostanut hyvältä...

-tehottomuus ja nykiminen ja sammahtelu liikkeellelähdöissä muuta muuten hyvät tehot matka-ajossa johtuikin sitten vajaakäynnistä jonka aiheutti venttilivika


No kohta alkaa tutkiskelu,huohotinjärjestelmän putsaus ja uusiminen,imuvuodot?sähköosien tarkistelu,virranjakajan kansi,pyörijä,tulpanjohdot jne.

Jos aloittaisi kuitenkin vikakoodien lukemisella :juhau:

jos mekaaninen vika pelottaa ja epäilyttää niin puristuspaineet kannattaa lukea
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa vekseli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #34 : 04.02.2014, 21:48:38 »
Tyhjäkäynti lämpimällä moottorilla seilaa 1000-1500 välillä, laskee tuohon tonniin ja nostaa (aivan kun antais kaasua) tuohon 1500 ja sitten taas laskee jne.


Moottorinohjaus tunnistaa että kaasuläppä on kiinni ja katkaisee polttoaineen syötön 1500 kierroksen hujakoilla> kierrokset laskee ja syöttö aukee > kierrokset nousee.
Tämä on seuraus, ei itse vika

Vikana voi olla imuvuoto tai sytytys menee aikaiselle ja siitä syystä tyhjäkäynti nousee eikä tyhjäkäynnin säätömoottorin säätö riitä kompensoimaan vian vaikutusta tyhjäkäyntiin.

« Viimeksi muokattu: 04.02.2014, 23:12:08 kirjoittanut vekseli »

Poissa arzga83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #35 : 05.02.2014, 08:23:52 »
Tähä alkuun nyt kiitokset kovasti kaikille jotka yrittävät auttaa  :hello:

Huohotin järjestelmä puhalleltu paineilmalla nyt toistamiseen ja ilma tuntuu kulkevan joka suuntaan, imuvuotoja ei taho löytyä vaikka kuinka jarruspraytä suihkii.Höyryn nousua tikusta en ole huomannut...

Eilen tuli vielä mitattua bensan paineet jakotukin venttiilistä ja olikin nyt siinä 2 bar....?Tämän jälkeen auto käynnissä ja tekikin jo jotain kovin erikoista, ryskytti ja puhalteli oikeen kunnolla virranjakajasta.Tästä video, laitan tänne kun saan sen koneelle.
ja tosiaan autoa on kokeiltu toisen samanmoisen volvon ohjainyksiköllä eikä vaikutusta, eli vika ei siis ohjainyksikössä...?

Vikakoodit edelleen samat: 3-2-3 moottorielektroniikan varoitusvalo ja 5-1-2 seossuhde (hetkellinen, rikas)

Pää sauhuten yrittäny miettiä että tosiaan tuo hetkellisesti rikkaalla käyminen on varmaan juurikin silloin päällä kun auto alkaa nykimää ja pätkimään (lähes tukehtuu) mutta miksi?ja miksi ongelmat alkavat vasta moottorin lämmettyä?

« Viimeksi muokattu: 05.02.2014, 08:30:20 kirjoittanut arzga83 »

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #36 : 05.02.2014, 09:03:42 »
No on sulla oireet!

Ilmeisesti sulla on moottorin alakerran ja yläkerran välillä on kaikki röörit ihan tukossa. :pomo:
Muutenhan ei ole mahdollista, että moottorin paineet tulevat virranjakajan akselin kautta ulos, mutta eivät tule öljytikun reiän kautta.

Kyllä sulla nyt on ainakin virranjakajan stefa jo korkannut ulos. Paina se takaisin.

Ja ihan sata varmasti tulee myös moottorin takapään stefa ulos seuraavaksi. Se onkin sitten vaihdelaatikon irrottaminen etc. edessä - ja reipas 500 eur, ellet itse tee.

Ja huohotin syteemi on puhdistettu ja kaikki röörit auki. Mut nyt kirjoitit, että röörit on "toistamiseen puhallettu auki". Siis etkö purkanutkaan imusarjaa pois?

Sitten on kone avattava. Joku venttiili on mennyt.  Ja koneessa on jotain tavaraa sisällä, kun alöakerrassa on eri paineet kuin ylhäällä. Vai onkohan sittenkään... ;)

« Viimeksi muokattu: 05.02.2014, 09:05:32 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa arzga83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #37 : 05.02.2014, 09:06:40 »
Ekalla kerralla oli imusarja ja kaikki putket/letkut irti putsauksessa ja puhaltelussa nyt toisella kerralla ei mikään ollut irti vaan koneen eri aukoista puhalleltiin ilmaa joka suuntaan...Itseasiassa öljytikusta tulee höyryä...
« Viimeksi muokattu: 05.02.2014, 09:10:08 kirjoittanut arzga83 »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #38 : 05.02.2014, 09:16:29 »
Ekalla kerralla oli imusarja ja kaikki putket/letkut irti putsauksessa ja puhaltelussa nyt toisella kerralla ei mikään ollut irti vaan koneen eri aukoista puhalleltiin ilmaa joka suuntaan...Itseasiassa öljytikusta tulee höyryä...
No jos öljytikusta tulee höyryä, niin huohotusjärjestelmä ei sillon toimi. Kun toimii, niin öljytikussa on lievä imu. Jos on ylipainetta, niin tulee painetta ja siksi nousee höyryä. Se ylipaine voi purkautua tosiaan myös virranjakajan stefan kautta.

Jos palataan siihen osaan nro 14, josta kerroit että ko kohta imusarjassa on umpinainen. Millä tavoin umpinainen, eikö siinä ole ollenkaan sitä "piikkiä" johon tuo nro 14 lykätään kiinni?

Mihin muuten tossa koneessa huohotusjärjestelmän toisen pään letkut menee, kaasariin tms?

Poissa arzga83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #39 : 05.02.2014, 09:32:17 »
Eli on umpinainen, ei ole piikkiä...
ja letku menee kaasuläpälle.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #40 : 05.02.2014, 17:56:35 »
Tämän jälkeen auto käynnissä ja tekikin jo jotain kovin erikoista, ryskytti ja puhalteli oikeen kunnolla virranjakajasta.Tästä video, laitan tänne kun saan sen koneelle.

Kun tätä sun casea on miettinyt, niin tuo kohta tuli mieleen. Olettaisin, että jos virranjakajasta kunnolta puhkuu ja ryskyttää, niin aikamoiset paineet kait siellä moottorissa pitää olla. Nopeasti tulee mieleen, että männänrenkaat on pskana tms, että palotilan paine pääsee noin nopeasti ja selvästi vaikuttamaan tuohon virranjakajaan.

Puristuspaineita kait tuommoisessa epäilyksessä pitäisi ensimmäisenä mittailla?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6705
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #41 : 05.02.2014, 18:11:24 »
Osta huoltoasemalta starttiapu -spraypullo ja sumuttele moottorin käydessä eripuolille moottoria - erityisesti noihin letkuihin ja varmista dillä tavoin, ettei ole imuvuotoja. Ne kannattaa ensin eliminoida. Jos sumutellessa kierrokset nousevat, niin etsi imuvuodon kohta korjausta varten.

Sen jälkeen voit putsailla jarrucleanerilla noita tyhjäkäyntimoottorin sisuksia.


Startti-pilotti on turhan syttymisherkkää, palaa pian koko auto. Kyllä tuolla jarrucleanerilla suihkien löytyy se imuvuoto yhtä hyvin. Tosin silloinkaan ei kuumalle moottorille, eikä tupakki suussa  :nohnoh
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #42 : 05.02.2014, 18:53:38 »
Ei siellä iso vuoto mäntien ohi  ole, jos öljytikun kautta vain hiukan hönkii.

Mutta kun aikansa kerää painetta niin pussauttaa virranjakajan stefan kautta ne ulos. Näin teki minullakin. Pakkasella tuli stefa ulos virranjakajasta. En vain hoksannut, että koneessa oli paineita - pajallakin vain totesivat, että kumma juttu ja olivat laittaneet stefan takaisin.

Sitten alkoi vuotamaan vaihdelaatikon päästä. Oli tullut sieltä stefa ulos.

Siinä vaiheessa otin imusarjan irti ja vaihdoin uudet huohotinputket. Muut niistä olisikin saanut puhdistettua, mutta se ohut putki imusarjan takana, jossa on se käyräliitin imusarjan päähän, on niin ohut ja pitkä, että sitä ei pysty puhaltamaan puhtaaksi. Js toinen tukkopaikka, jota en saanut auki puhaltamalla oli se liekkilukkoyhdistelmä.

Putkiston vaihdon jälkeen ulospuhallusloppui ja kone alkoi imemään alipaineisena. Ylipaineisena se työntää öljyhöyryjä palotilaan ja kone alkaa nostamaan kierroksia itsestään. Imusarjan paineet heittelevät ja jotkut yrittävät korjailla niitä antureita - vikahan ei niissä ole, kun painneet oikeasti heittelevätkin koneessa. Uusi omistaja sitten laittaa huohotuksen kuntoon foorumin ohjeiden mukaisesti lopulta.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2014, 18:55:46 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #43 : 06.02.2014, 12:19:30 »
Ekalla kerralla oli imusarja ja kaikki putket/letkut irti putsauksessa ja puhaltelussa nyt toisella kerralla ei mikään ollut irti vaan koneen eri aukoista puhalleltiin ilmaa joka suuntaan...Itseasiassa öljytikusta tulee höyryä...
Niin tuleeko sitä höyryä kuinka maltillisesti / hurjasti?

Poissa arzga83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 nykii ja pätkii
« Vastaus #44 : 07.02.2014, 13:37:37 »
Viikonloppuna ois tarkotus mittailla puola uusiks, tutkiskella päärelettä, ottaa puristuspaineet toistamiseen ja huohotin järjestelmä purkaa, pudistaa/vaihtaa letkuja.

Tuo bensanpaine kun on nyt liian alhainen ni kumpis sielä on ärtyny, paineensäädin vai itse pumppu?Paineensäädin on kertaalleen jo putsailtu...

Tarttee samalla katsella minkä verran höyryjä päästelee tikusta :D

 

Proturbo  Autodiagnoosi