Futurez  Kulkukoira

s60 2002 T5 sähköjen maadoitus

  • 6 Vastauksia
  • 4551 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jukkuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
s60 2002 T5 sähköjen maadoitus
« : 26.01.2014, 13:22:57 »
Olisiko kellään kokemusta. Volvo s60 T5 vm 2002. Autossa starttivikaa, eli kun starttaa niin kuuluu vain nak nak nak niinkuin akku olisi tyhjä. Apuvirtalaitteilla kokeiltu useasti myös. Vika paikallistettu starttia ohjaavalle releelle joka ei saa maata. Hyppyjohto laitettu releen ja rungon väliin jotta saa maata jonka jälkeen auto toimi niinkuin kuuluu. Mistä moottiritassa oleva startin ohjausrele ottaa maansa? Puoli autoa purettu ja vikakohta haussa. Huono kosketus maassa mutta missä?

Autosta tutkittua

tartti uusittu
Maadoitukset moottoritilassa tarkastettu
Akku ja navat ok
Sulakkeet ok

Voiko esim virtalukon pohja tehdä tälläistä? Muita ideoita?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s60 2002 T5 sähköjen maadoitus
« Vastaus #1 : 26.01.2014, 13:42:38 »
Rele käämi saa jännitteensyötön virtalukon 50-nastan kautta
Keskusohjausyksikkö (CEM) ohjaa relettä maadoittamalla silloin, kun virta-avain on käännetty starttaus-asentoon.

CEM tarvitsee myös tiedon virtalukon 50-asennosta, joka haaroittuu samasta johdosta, mikä menee startin releelle, ilman tuota tietoa ei CEM ei tietenkään kytke maadoitusta.

Tarkoittaa siis sitä, että vika ei välttämättä ole maadoituksessa vaan mahdollisesti myös sen maadoituksen ohjauksessa.

Mistä tuo nak nak nak ääni kuuluu?

Poissa jukkuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2002 T5 sähköjen maadoitus
« Vastaus #2 : 26.01.2014, 13:57:04 »
Nak ääni kuuluu startista ja releeltä. Eikö siis vika ole maadoituksesta vaikka vika korjaantui sillä kun sen hyppyjohdon laittoi. Niin ja lisätään nyt se verran vielä että auto on kolariauto johon vaihdettu bagit ja keulanosia.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s60 2002 T5 sähköjen maadoitus
« Vastaus #3 : 26.01.2014, 14:36:56 »
Nak ääni kuuluu startista ja releeltä. Eikö siis vika ole maadoituksesta vaikka vika korjaantui sillä kun sen hyppyjohdon laittoi. Niin ja lisätään nyt se verran vielä että auto on kolariauto johon vaihdettu bagit ja keulanosia.

Jos rele ei saa maata, ei myöskään kuuluisi startin naksahtaa..  paitsi jos se saa maata ja maa katkeaa heti.

Koska se maa-hyppyjohto auttaa, niin todennäköisesti syystä tai toisesta CEM päästää ohjauksen "irti" joka voi johtua vaikkapa jännitteen romahtamisesta CEM:llä..  + tai maa puollella.
Mitä vian ollessa esillä tapahtuu akkujännitteelle?
Miten apuvirran antaminen vaikutti tuohon käytökseen?


Vika ei välttämättä siis ole maadoituksessa vaikka hyppyjohto olisi auttanutkin, johtuen juurikin siitä, että se maadoitus ei mene suoraan maahan vaan kulkee ohjausjärjestelmän kautta.


Poissa jukkuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2002 T5 sähköjen maadoitus
« Vastaus #4 : 26.01.2014, 15:25:13 »
Lisävirran antaminen ei vaikuta mitenkään. On annettu apuvirtaa koska akku tyhjentynyt kun auto seissyt tallissa. Voisiko akussa olla vika kumminkin? Akun maa oikosulussa? Tämä CEM, onko se nyt juurikin älyboxi kone huoneen oikeassa reunassa? Täytyy tarkistaa nyt johdot vielä. Tältä CEM:mmiltä lähtee johtonippu sulakerasialle ja haarautuu melkein heti ilmastoinnin kuivaimelle ,ilmamäärämittarille ja yksi liitin jolle en löydä paikkaa. Muutama ketju alaspäin on t5 mikä liitin kysymys ja kuva. Liitin on lähes samanlainen kuin kuvassa.  Eli samanlainen kuin ilmamäärämittarin liitin. Mihin tämä tulee?

Poissa jukkuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2002 T5 sähköjen maadoitus
« Vastaus #5 : 26.01.2014, 17:05:45 »
Niin ja sanottakoon vielä että 3kk sitten ku auto tuli, starttari n. 5 kertaa aina ok. Nyt kun auto on kunnossa, ei startannutkaan. Eli remontin aikana tullut tämä vika. Keula purettu ja vaihdettu osia ja kojelauta bagit ja vyöt.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s60 2002 T5 sähköjen maadoitus
« Vastaus #6 : 26.01.2014, 19:01:33 »
CEM on kuljettajan jalkootilan yläpuoella kojelaudan sisuksissa siinä CEM:n ympärillä on myös läjä releitä samassa kotelossa, jonka sisällä CEM on.

Tarkista moottorin maadoitus, kiinnityspiste sijaitsee vaihteiston/moottorin sauman lähellä etupuolella melko alhaalla

 

RallyBaron  Samppasport