Autodiagnoosi  Carcom Oy

Onko jakohihna kiristettävä muulloin kuin asennuksen jälkeen

  • 10 Vastauksia
  • 3795 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
B230 vino kone kyseessä. Onko hihnan kiristäminen suotavaa vai onko se suorastaan haitallista vanhalle hihnalle?
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

The moose

  • Vieras
ulkomuistista vastaan että tuhannen km jälkeen kiristetään uus hinha ja annetaan sen jälkeen olla.

kiristys tapahtuu kampuran pulttia myätäpäivään vääntämällä ja samalla käyttää sen 15 mm kantasen kiristimen mutterin löysällä ja kirraa sen ennen kun päästää kampurasta avaimen väännöltä.

saa ja pitää korjata jos muistin väärin.

faq osiossa voi olla myös ohje tähän.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
ulkomuistista vastaan että tuhannen km jälkeen kiristetään uus hinha ja annetaan sen jälkeen olla.


Näin. En muista ikinä kuulleeni/lukeneeni että sitä pitäisi tämän jälkeen enää kiristellä.

Lainaus
kiristys tapahtuu kampuran pulttia myätäpäivään vääntämällä ja samalla käyttää sen 15 mm kantasen kiristimen mutterin löysällä ja kirraa sen ennen kun päästää kampurasta avaimen väännöltä.

saa ja pitää korjata jos muistin väärin.

Itse aikanaan kun edelliseen Volvoon vaihdatin jakohihnan, tein jälkikiristyksen ihan vaan löysäämällä ja kiristämällä kiristimen pulttia (vai mutteriko se oli, anyway). Kampuran pulttiin en kyllä koskenut ja Alfamerista taisin katsoa varmistukseksi ohjeet.
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
ei tarvi,ennen kiristettiin hihnan vaihdon jälkeisessä huollossa,mutta ei välttämätönta ja ihan ekaksi sanottiin että 1000km,mutta homma kestää 10sekuntia kun ottaa kumitulpan kopasta ja löysää mutterin vanhemmissa 17mm ja uudemmissa 15mm ja vetää takas kiinni niin mielenrauha on taattu,mutta mikäli jää tekemättä niin voi kyllä nukkua yöt rauhassa sen takia ei kannata valvoa
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Näin. En muista ikinä kuulleeni/lukeneeni että sitä pitäisi tämän jälkeen enää kiristellä.

Itse aikanaan kun edelliseen Volvoon vaihdatin jakohihnan, tein jälkikiristyksen ihan vaan löysäämällä ja kiristämällä kiristimen pulttia (vai mutteriko se oli, anyway). Kampuran pulttiin en kyllä koskenut ja Alfamerista taisin katsoa varmistukseksi ohjeet.
mutteri se on,se löysemmälle ja kiinni niin se on siinä!mikäli unohtuu tehdä niin sekään ei mitään haittaa ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
mutteri se on,se löysemmälle ja kiinni niin se on siinä!mikäli unohtuu tehdä niin sekään ei mitään haittaa ;)
Vaihdoin sen hihnan suunilleen 15000km sitten. En muista tuliko jälikiristettyä vai ei.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vaihdoin sen hihnan suunilleen 15000km sitten. En muista tuliko jälikiristettyä vai ei.
aivan sama,kumminkin oot nukkunut hyvin?ja auto toimii kumminkin veikkaan. :D
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Katsoin jakohihnan kireyden kun piti vesipumpun tiivistyksen vuoksi ottaa se ylempi muovikoppa pois. Jakohihna on ihan sopivan kireä. En sitten kiristellyt sitä uudelleen.

Joku vahna sääntö on jäänyt mieleeni hammashihnan kireyden mittaamiseen:
-Jos hihna kääntyy pisimmältä vapaalta osuudeltaan sormin käännettäessä 90 astetta, on kireys sopiva.

PS. Vesipumpun vaihdossa voi muuten todella helposti tipahtaa se oikeanpuolimmaisin pieni 6mm mutteri sinne jakohihnakotelon pohjalle. Irtomutterille luullakseni ei ole siellä tilaa, vaan mutteri todennäköisesti hankaisi hihnan pilalle.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2014, 09:41:02 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3833
  • 195hv/406Nm
Katsoin jakohihnan kireyden kun piti vesipumpun tiivistyksen vuoksi ottaa se ylempi muovikoppa pois. Jakohihna on ihan sopivan kireä. En sitten kiristellyt sitä uudelleen.

Joku vahna sääntö on jäänyt mieleeni hammashihnan kireyden mittaamiseen:
-Jos hihna kääntyy pisimmältä vapaalta osuudeltaan sormin käännettäessä 90 astetta, on kireys sopiva.

PS. Vesipumpun vaihdossa voi muuten todella helposti tipahtaa se oikeanpuolimmaisin pieni 6mm mutteri sinne jakohihnakotelon pohjalle. Irtomutterille luullakseni ei ole siellä tilaa, vaan mutteri todennäköisesti hankaisi hihnan pilalle.
Täällä ongittu 2sta volvosta prikka alakopan sisästä pumpun vaihdon yhteydessä  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Ja 80-lukulaisessa diesel volkkarissa 45 astetta. Se jakohihnan kääntyminen / kireyden sopivuus pitkältä sivulta.
 :)

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
On tullut prikkaa/mutteria sieltä kaivettua täälläkin.

Muistelen vadiksen ohejeessa sanotun jotta hihna kiristetään vaihtoa seuraavassa huollossa (15tkm).

 

Proturbo  Autodiagnoosi