Elekma  Autoracing

Volvo 242 -80 Turbo proju

  • 57 Vastauksia
  • 26212 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #15 : 09.02.2014, 22:52:54 »
Selvä  :) Joku vois valaista mua enemmän noista volvojen peristä, eli sopiiko esim 740 perä tähän 240?  Tai mitä eroja niillä nyt sitten ylipäätään on, kun puhutaa isoista ja pikkuperistä. Onko isossa perässä mahdollisesti kitkalukko? vai mitä noilla tarkotetaan`?  :D Selventäkää kiitos  P>
945 TDIC, 242

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #16 : 10.02.2014, 00:13:40 »
Selvä  :) Joku vois valaista mua enemmän noista volvojen peristä, eli sopiiko esim 740 perä tähän 240?  Tai mitä eroja niillä nyt sitten ylipäätään on, kun puhutaa isoista ja pikkuperistä. Onko isossa perässä mahdollisesti kitkalukko? vai mitä noilla tarkotetaan`?  :D Selventäkää kiitos  P>

740 taka-akseli taitaa olla muutaman sentin leveämpi kuin 240. Sisuskalut käsittääkseni Amatzonista lähtien vaihtokelpoisia. 1031 lautanen pari senttiä halkaisijaltaan suurempi kuin 1030. Harvat ja tiheät välitykset 2-3 kertaa kalliimpia kuin 1030:een. 240 turbotus vaatii 1031 perän.

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #17 : 10.02.2014, 00:41:35 »
Eli mulla on tossa pihalla 2 kpl 740 turbon taka-akseleita kokonaisuudessaan, eli ne on noita 1031 periä, sillai oon käsittäny? Eli semmonen perä tonne 240 alle pitäs lyödä? Tyhmiä kysymyksiä mutta minkä takia ton turbo koneen perään täytyy lykätä juuri tuo 1031 perä? Eli vaihdanko nyt sisuskalut jommasta kummasta turbon perästä, ton 240 vakio perään minkä kuvakin mulla on tossa ekalla sivulla, vai pitääkö koko turbon taka-akseli laittaa 240 tai sopiiko edes tuo 740 turbon taka-akseli kokonaisuudessaan 240 alle. Neuvokaa tyhmää  ::)
945 TDIC, 242

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #18 : 10.02.2014, 00:43:56 »
740 taka-akseli taitaa olla muutaman sentin leveämpi kuin 240. Sisuskalut käsittääkseni Amatzonista lähtien vaihtokelpoisia. 1031 lautanen pari senttiä halkaisijaltaan suurempi kuin 1030. Harvat ja tiheät välitykset 2-3 kertaa kalliimpia kuin 1030:een. 240 turbotus vaatii 1031 perän.

740 on myös aivan erilaiset akseliston tuennat joten ei ole vaihtokelpoisia akselit keskenään ilman suurempia muutoksia. 1031 välitys on tosiaan hieman isompi ja täten myös pinjoni järeämpi. Käytettynä jos ostaa orggis välityksiä niin ei paljoo ole hintaeroa, mutta aftermarket vällärit on tosiaan isoon perään kalliimpia. Siihen että onko lukko vai ei, niin ei juurikaan vaikuta onko isoperä vai pieni. Molempia on lukolla että ilman. Ja perjaatteessa pitäisi kai olla isoperä jos 240 ahdetaan mutta empä muista että sitä olisi juuri kellään tarkistettu? Ja vaikea se on todistaa koska kaikissa perissä ei luo ulkopuolella mainintaa tyypistä ja banjon mallistakaan ei ulkopuolelta katsottuna voi varmaksi sanoa kumpi siellä on.

EDIT:
Eli mulla on tossa pihalla 2 kpl 740 turbon taka-akseleita kokonaisuudessaan, eli ne on noita 1031 periä, sillai oon käsittäny? Eli semmonen perä tonne 240 alle pitäs lyödä? Tyhmiä kysymyksiä mutta minkä takia ton turbo koneen perään täytyy lykätä juuri tuo 1031 perä? Eli vaihdanko nyt sisuskalut jommasta kummasta turbon perästä, ton 240 vakio perään minkä kuvakin mulla on tossa ekalla sivulla, vai pitääkö koko turbon taka-akseli laittaa 240 tai sopiiko edes tuo 740 turbon taka-akseli kokonaisuudessaan 240 alle. Neuvokaa tyhmää  ::)

Juu eli ei tosiaan ole vaihtokelpoisia keskenään. Ja isot sisuskalutkaan ei 1030 banjoon mene kun ei mahdu.

Tossa 1030 perä


Tossa 1031 perä. Eli tossa isossa perässä on tehty tilaa että isompi välitys mahtuu


Näihinkin kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaukset foorumilta kun hetken lueskelee. Suosittelen muutenkin hieman opiskelemaan asioita jos ei ole tietotaitoa vielä hirveämmin kerennyt kertymään..
« Viimeksi muokattu: 10.02.2014, 00:47:18 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #19 : 10.02.2014, 00:48:22 »
1031 sisuskalut ei sovi 1030 taka-akseliin. Käytännön kestolla ei varmaan suurtakaan merkitystä, mutta 1031 taka-akseli pitäisi olla muutoskatsastuksessa (kuten paksummat vakaajat). Vanhemmissa akseleissa on metallinen tyyppilaatta, uudemmissa tarra ja joissakin valussa merkintä 1030/1031.

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #20 : 10.02.2014, 00:57:22 »
Kiitoksia, näitä asioita juuri hainkin, eli toi perä tulee vastaan muutoskatsastuksessa jos katsuri huomaa että ei oo vaadittavaa perää, eli tota 1031 mikä turboissa pitäisi ollakö?

Seuraavaksi sitten 240 sopivaa 1031 taka-akselia metsästämään, jotta siitä saadaa laillinen. Mutta tosiaan jompikumpi taisi mainita että katsurit ei niitä välttämättä heti erota, joten voi saada läpi niinkin?
945 TDIC, 242

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #21 : 10.02.2014, 06:43:00 »
Jep. Ei taida olla eroa ulospäin laisinkaan. Tosin ei "kannata" hiekkapuhaltaa/muuten poistaa korroosiota, massaa ja vanhoja maaleja



Ennen puhallusta ei pystynyt tästäkään perästä sanoa kumpi on. Nyt näkyy melkeinpä "liian" selvästi  ::)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #22 : 10.02.2014, 09:40:39 »
Jep. Ei taida olla eroa ulospäin laisinkaan. Tosin ei "kannata" hiekkapuhaltaa/muuten poistaa korroosiota, massaa ja vanhoja maaleja

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ennen puhallusta ei pystynyt tästäkään perästä sanoa kumpi on. Nyt näkyy melkeinpä "liian" selvästi  ::)

Selvä , kuinka tarkkaan katsurit on noita syynänny? Vaikka taidan kyllä sinne asianmukaisen perän laittaa.    :)
945 TDIC, 242

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #23 : 10.02.2014, 15:29:19 »
Jep. Ei taida olla eroa ulospäin laisinkaan. Tosin ei "kannata" hiekkapuhaltaa/muuten poistaa korroosiota, massaa ja vanhoja maaleja

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ennen puhallusta ei pystynyt tästäkään perästä sanoa kumpi on. Nyt näkyy melkeinpä "liian" selvästi  ::)

Ei ole kaikissa perissä valussa tuota mainintaa. Tossa omassa 1030 perässä luki tosiaan banjossa tuo malli, mutta 1031 perässä ei lukenut mitään. Ja tuo mun 1031 on ulkoisesti banjo samanlainen kun tuo 1030. Eli ei ole kyhmyä valussa ulkopuolella. Ja vaikka olisikin tarra tallessa, niin siinä ei suoraan lue onko 1030 vai 1031 vaan siinä lukee "tuotenumero" ja välitys. Eli omassa tapauksessa tuota mun 1031 perää ei tunnista isoksi peräksi muuta kun kopan avaamalla. Täytyy varmaan ottaa joku kuva sisuskaluista liitteeksi varmuuden vuoksi jos katsuri kysyy leimalla. Ei viittisi leimalla irrottaa peräkoppaa ja laskea Redlinejä lattialle..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Vaisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #24 : 10.02.2014, 19:11:40 »
Mulla ei ainakaan katsastusmies tutkinu perää sen kummemmin, sanoin et on se se vaadittava. varalla oli kyllä tutun korjaamon allekirjoittama lausunto, jossa todettiin että autoon on vaihdettu muutoskatsastukseen vaadittavat osat.
Volvo 240 GL vm.90

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #25 : 11.02.2014, 23:26:47 »
Selvä  :)

Jatkoin tänään konehuoneen puhdistusta, ja irrotin sähköt. Seuraavaks pitäs tutkia kojelaudan takaa sähköjä, ja sen jälkeen alkaa pikku hiljaa irrottelemaan ja tutkimaan noita b230ft moottorin sähköjä tosta purkutuomion saaneesta kopasta.  ;) Tässä pari kuvaa tän päiväsestä.





Huomenna jatkuu  ;D
945 TDIC, 242

Poissa jaako

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #26 : 13.02.2014, 08:43:10 »
mielenkiintosta projektia  ;)
940 turbo classic  -98, 740 -88, 745 -89

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #27 : 20.02.2014, 19:00:56 »
Kiitoksia  P>

Projekti jatkunut taas pikkuhiljaa, purin etupäätä lisää, ja krillin tekemisessä meni vähän aikaa, mutta nyt se on krillissä viimein  :D







Koitetaan taas jatkaa pikkuhiljaa   ;D
945 TDIC, 242

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #28 : 20.02.2014, 19:43:35 »
Näyttää hyvältä rojektilta, tätä täytyy alkaa seurailemaan jos itellekkin sais hieman motivaatiota! :hello:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 242 -80 Turbo proju
« Vastaus #29 : 24.02.2014, 15:06:07 »
Kiitos, hyvä että joku tykkää.  ;D Laittakaa muutki kommenttia rohkeesti  ;)

Löysin varastosta vinssin, ja päätin kiinnittää sen tohon krilliin että saa vähän paremmin pyöriteltyä ja lukittua auton tiettyyn asentoon.



Illalla päätin kaataa kaverin kanssa turbon raadon kyljelleen ja ottaa perän irti, tossa pari kuvaa siitä, kaikki osat mitä muuten näkyy myynnissä, paitsi tuo perä tulee itelle. Plyyssi sisusta, sähköikkunat joka nurkassa. Tulee pian kierrätyskeskukseen tämä ja toinen turbo volvo myyntiin, jossa musta nahkasisusta + muut herkut, moottori ja apulaitteet jää itelle, kaikki muu tästä kaupan, laitan tosiaan pian molemmat myyntiin, heti kun vain kerkeen. Anteeksi mainostus  ::)





Tuli toinen takakaari ja helma matkahuollolla ja kävin hakemassa kotiin, pian pääsee alottelemaan hitsauksia.  8)



Edistyy pikku hiljaa, jos tallille pian suunnittelemaan krilliin pyöriä että saa kiskastua sen ulos tallista, pääsee pesemään alustaa.  *taavih->
945 TDIC, 242

 

Samppasport  Futurez