Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 -01 nokkapyörän stefan vaihto ym. jakopääremonttia

  • 7 Vastauksia
  • 7978 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Belsebub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Volvo V70 D5 -01
Terve

Alkaa olla taas jakoremmin vaihon aika, 168 tkm tullu jo ajettua vanhoilla osilla.
Kurkkasin tuonne jakopäähän, niin näyttäis tihkuvan öljyä nokka-akselin ja kampuran tiivisteistä. Vesipumpun vuodoista ei oikein saanu selvää kun paikat niin öljyssä. Remmi näytti ihan hyvältä.

Apulaiteremmissä näkyy vähän murtumia ja kiristynpyörässä väljyyttä, näilläki ajettu se 168 tkm.

Remmisarjan osaan kyllä vaihtaa, mutta muutama kyssäri näihin liittyen:

1. Onkohan nokka-akselin tiiviste kuinka hankala vaihtaa? Jostain luin, että vaatii erikoistyökaluja joilla saa lukittua akselit. Startin irrotusta ym. Mitä jos pulttien paikat merkitsee nokkapyörään niin ei kai silloin ajoitus voi muuttua kun laittaa pyörän takaisin samaan paikkaan vai minkälainen rakenne tuossa?

2. Mitenkä kampuran stefan vaihto, ei lie muuta kuin irrottaa hihnapyörä ja vaihtaa stefa?

3. Mikähän lie vesipumpun vaihtoväli? Jotku sanovat, että vain silloin vaihetaan kun alkaa vuotamaan...

Varmaan näistä asiaa jostaki löytyy, mutta en vissiin osaa tuota hakua käyttää oikein.

Kertokaahan kokemuksia jos olette nuita stefoja vaihelleet, eivät vissiin jatkuvasti tarvi vaihella.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Periaatteessa siihen tosiaan tarvitaan ne lukitustyökalut, mutta ilmankin pääsee varmasti riittävän tarkkaan lopputulokseen. Pulttien kannasta katsomalla saattaa tulla vähän heittoa, kun pultit kuitenkin ovat hieman väljiä reikiinsä. Tarkempi keino olisi esimerkiksi lyödä vaikka pienellä pistepuikolla kolo juuri siihen nokkapyörän ja nokka-akselin saumakohtaan siten, että jälki jää molempiin osiin. Niiden kohdistaminen uudestaan just samaan kohtaan helpompaa, kun pultinkannoista katsomalla.

Kampiakselin stefassa ei ole mitään erityistä. hihnapyörä lähtee ulosvetäjällä ihan helposti pois, eikä sovi takaisin, kuin yhteen asentoon. Muutenkaan hommassa ei ole mitään ihmeellistä. Sama juttu, mitä stefojen kanssa yleensäkin, eli uudet osat suoraan, eikä liian syvälle.

Vesipumpun kyllä vaihtaisin, kun kaikki siitä edestä on jo kuitenkin valmiiksi auki.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014, 17:23:42 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
En kyllä itsekkään jättäis vesipumppua vaihtamatta. Onhan tuolla ji kilometrejä takana. Noin aikalailla 200€ se vesipumppusarja tuohon tosin maksaa.

Vai mikä lie valmistajan suositus tuohon vaihtoväliin?
V70 D5

Poissa Belsebub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Volvo V70 D5 -01
Niin siinäkö nokkapyörässä ei ole muuta erikoista kuin isommat pultinreijät, johan sen sitten pystyy merkkaamaan vaikka paukkupullolla. (kuuluisat viimeiset sanat...)  ;D

On vain hintaa vesipumpulla, onko sinisen hintoja...? Kyllä se varmaan kannattaa vaihtaa jokasen remminvaihon yhteydessä, kuiten niin pitkä se 160 tkm vaihtoväli.


Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Joo siis sinisen hinta. Tarvike varmaan puolet tuosta...
V70 D5

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Nokkapyörässä on soikeat reiät, joiden avulla saa melkeen hampaan verran suuntaan ja toiseen sitä pyöriteltyä, kun pultit on löysättynä, eli kunnon merkki sinne, joka ei vahingossa katoa, jos vaikka jotain öljyjä putsailee.. eli vaikkapa pistepuikolla lyömällä merkki, kuten yllä kuvailtu.

Poissa Belsebub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Volvo V70 D5 -01
Kiitoksia kaikille hyvistä ohjeista!
Jos sitä ens viikonloppuna uskaltais alkaa remonttia tekemään.

Apulaiteremmin kiristintä näytti olevan nyt monenlaista tyrkyllä samalle koneelle...  :o

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Kiristinlaite ja rulla maksoi tarvikkeena n. ~70, alkup oli vähän kalliimpi.  Niitä rullia saa myös irrallaan ja on helppo vaihtaa siinä paikallaan. Rullat taisi olla alkuperäisenä 50 kappale. Sitä alempaa rullaa ei tule tuon kiristinlaitteen mukana...
V70 D5

 

Samppasport  Futurez