Carcom Oy  Elekma

V70 käsijarruremppa

  • 5 Vastauksia
  • 2809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
V70 käsijarruremppa
« : 09.02.2014, 17:56:21 »
Kertokaapa hyviksi havaitut palikat vm. 2003 V70:n käsijarrun päivitykseen. Käsijarru ei ole koskaan ollut oikein hyvä ja nyt jo ihan surkea. Eli vaihtoon menee levyt, palat ja kengät. Hyvät ohjeet löytyy faqin puolelta, mutta entä ne hyvät osat. Ei haittais, jos maksaa vähemmän kuin alkuperäiset. Vai onko alkuperäiset ainoat hyvät?

Edellisestä rempasta aikaa 4 vuotta ja 100tkm.

Miten muuten vaihdetaan jarrunesteet? Voiko vain antaa valua nestettä uutta säiliöön lisäten ja lopulta ruuvi kiinni? Vai tarviiko pumppailla?

Poissa vaiskitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 käsijarruremppa
« Vastaus #1 : 10.02.2014, 19:30:51 »
Itselleni tein motonetin osilla, taisi olla TRW:n levyt ja olikohan palat scantech tai vastaava. Tästä on nyt neljä vuotta ja 60tkm, nyt tein ennen katsastusta jarrujen herkistelyn ja käsijarrupalat olivat vielä hyvännäköiset ja kitkapinnat tiukasti kiinni.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 käsijarruremppa
« Vastaus #2 : 20.08.2014, 17:32:30 »
Saako tuon pyörän laipan jotenkin irti että saisi uuden jarrukilven sen taakse? Vanha tuli pois taittamalla ja jos uutta taittaa niin ei ole tiivis ja käsijarrukengät täynnä kuraa sen jälkeen.

Ja kun tuon keskipultin jo avasinkin niin mikä siinä mahtaa olla kiristysmomentti?

Kyseessä siis allekirjoituksen V70 ja kyse takapäästä

Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 käsijarruremppa
« Vastaus #3 : 20.08.2014, 17:52:31 »
Tuo laippahan on osa pyörän laakeria, joka siis irtoaa vain pakettina avaamalla navan takapuolelta neljä pulttia (ylempien pulttien päät näkyykin kuvassa).

Keskipultti pitää vetarin navassa kiinni. Momentti on muistaakseni luokkaa 40-50Nm.


E: Katselin joutessani Vidasta nuo momentit.

Vetarin pultti on M10 ja pitäisi uusia aina kun ollut irti, on ilmeisesti ns. venypultti.
50Nm annetaan momentiksi.
Tuota ei kannata vääntää poikki sinne vetariin, on nimittäin reilusti lisätöitä tiedossa.

Pyörän laakerin pulttien momentti on:
Step 1: 20 Nm
Step 2: 45 Nm
Step 3: Angle-tighten 60°
« Viimeksi muokattu: 20.08.2014, 18:03:44 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 käsijarruremppa
« Vastaus #4 : 20.08.2014, 18:04:29 »
Eli ilmeisesti tukivarretkin pitäisi irrottaa kun neljään pulttiin ei pääse muuten käsiksi. Taidan viistää uuden kilven aukkoa hieman suuremmaksi niin sopii tosta yli. Kokeilin vanhasta kilvestä ottaa palaa pois ja niin toimii.

Vanhan tiivisteen otan kilven takaa pois, puhdistan hapettumat ja laitan väliin tiivstemassan niin tulee ainakin tiivis
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 käsijarruremppa
« Vastaus #5 : 20.08.2014, 18:08:11 »
Vidan ohjeen mukaan pitäisi jousi/iskari irroittaa alapäästään. Tuon jälkeen se napa pitäisi jollain nostaa hieman ylemmäs jotta tukivarsien kulmat päästää avaamaan ne pultit.

Eli, jos vaan sen kilven sinne saa ilman laakerin irroittamista, niin itse menisin tuota helpompaa reittiä ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Proturbo  Autodiagnoosi