RallyBaron  Samppasport

Moottorin yleisilmeen kohotus.

  • 4 Vastauksia
  • 2551 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Moottorin yleisilmeen kohotus.
« : 09.02.2014, 19:07:32 »
Keskustelua Moottorin maalauksesta, yms pintapuolisesta laitosta, ohjatkaa oikeaan paikkaan mikäli kyseinen topicci on jo luotu.

Ajattelin jos tuon b4b:n venttiilinkopan kiillottelis eikä esim maalaisi niinkuin monesti kopille olen nähnyt tehtävän. Tiedän että myydään kromattuja koppia, mutta ajattelin jos tästä vanhasta sais vielä kohtuu-helposti kivan näköisen.

Kävin ostamassa Biltemasta ( :idiot2: ) kiillotus-setin missä on pari poraan kiinnitettävää lumppulaikkaa, valkonen ja sininen hionta-/kiillotusvaha ja ostin vielä rälläkkään laitettavan lumppulaikan jos nuo osottautuu liian huonoiksi. Pinnoitteeksi spraypurkin moottorimuovi/-suojalakkaa.

Tässä on vielä pohtimisaikaa, kun ei pääse tässä kuussa vielä hallille, mutta kysäsen onko joku muu tehnyt vastaavaa kiillotushommaa ja kokemukset tuosta moottorimuovi -spraysta ei olis pahitteeksi.


Volvo PV 444E -53

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin yleisilmeen kohotus.
« Vastaus #1 : 09.02.2014, 20:30:00 »
Aluksi täytyy heti sanoa että tuollaista venttiilikoppaa en ole kiillottanut. Mutta aika paljon kaikkea muuta kylläkin ja täytyy sanoa, ettei oikotietä onneen oikein ole. Yleensä nuo perusporakone kiillotus sarjat käy melkein jo täydellisen pinnan kiillon parantamiseen ei niinkään vanhan osan kunnostukseen. En tiedä mitä materiaalia tuo koppa on alumiinia jotain seosta vai mitä, materiaali vaikuttaa aika paljon lopputulokseen. Joskus jotkin osat on niin huonoa valua tai ne on hapettunut tai imenyt itseensä epäpuhtauksia, joten täydellisen kiillon aikaan saaminen on melkein mahdotonta.

Yleensä pitäisi olla oikealle materiaalille oikea hiomavaha ja laikka ja näitäkin useampaa eri karkeutta, esi, väli ja lopullinen kiilto ja kone joka kiertää kunnolla, koska hiomavaha pitää lämmetä kunnolla jotta toimii kunnolla, liian vähän kierroksia ja vaha sotkeentuu vain siihen pinnalle ja jää sellaisia mustia klimppejä.

Yleensä paras keino kiillotella osia kotikonsteilla on perinteinen vesihionta ja kärsivällisyys. Eli aluksi ihan karkeasti jopa pienella viilalla tai 240 hiekkapaperilla poistaa kaikki terävät viillot tai kolhut mitä vuosiensaatossa mahdollisesti tullut. Sitten vesihionta 400, 800, 1000, 1500, 2000 hiekkapareilla aina seuraava karkeus poikittain edellisen hiontaan nähden, jollon voi tarkastaa milloin hionta jälkiä ei enään edellisen hionnan jäljiltä näy. Tämän jälkeen lopullinen kiillotus esim. tuollaisella porakonesetillä tai käsin jollain kiillotustahnalla.

Vaikka kuulostaakin aika hirveältä hommalta ei kannata kuitenkaan masentua, pikkuhiljaa homma helpottuu kun pääsee juonesta kiinni. Ja ainahan voi itse keksiä eri jippoja miten homma helpottuu. Kyllä osa porukasta taitaa vedellä ihan rälläkkä - hiontavaha yhdistelmällä niin kauan kun pinta rupeaa itseä mielyttämään.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin yleisilmeen kohotus.
« Vastaus #2 : 09.02.2014, 21:46:06 »
Tällasesta olis kyse.. teräsharjalaikalla pyyhkäisin mut ei mitään hajua mitä karkeutta sellainen vastaa.



Vähän 180-240 paperilla aluksi kokeilin eikä sillä tullu parempaa joten rohkenin sillä pyyhkiä. Jotain korkeahiilipitoista peltiä tuo kai on kun ei kauheessa ruosteessa alkuun ollutkaan. 600 ja 1000 vesihiomapaperi löytyy hallista mutta vieroksuin veden kanssa läträämisestä. Eihän se toki heti ruostu joo :-[
Eli värkit olis kuhan pääsen kokeilee ja voihan sitä alkuun kokeilla johonki kohtaan peltiä että millasta jälkee noilla tulee.
Volvo PV 444E -53

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin yleisilmeen kohotus.
« Vastaus #3 : 09.02.2014, 23:17:39 »
Täälläpäin B18-B30 moottoreiden venttiilikopat on käytetty sinkkaamossa uudelleen pinnoitettavana. Huokea toimenpide ja autenttinen lopputulos entisöintinäkökulmasta. Tuota vanhempaa Volvo moottoria en tunne, kuvissa näkyy maalattuja vihreitä koppia ja osa on kiiltäviä. Liekö nekin sinkattuja vai niklattuja alunperin? Sinkattavaksi aiottuja osia ei juuri kannata kiillotella, ainakaan puolinaisesti, näkyy lopputuloksessa ikävästi pinnanlaadun vaihteluna. Moottorin ulkopuoliset metalliosat kuten alkuperäiset pultit, tukiraudat ym. voidaan myös pinnoittaa samalla vaivalla.

Peltisan kiillotuksessa virheettömäksi on aikamoinen työ sellaisenaan ja pinta ei välttämättä säily noiden suojalakkojenkaan alla hienona.
Joillakin suojalakoilla vielä paha taipumus hilseillä tai kellastua. Virheettömän sileä pinta ei ole millekään maalille tai lakalle paras mahdollinen tartuntapinta, joten painepesurin suihkua saattaa seurata uusintalakkaus...

Kokonaisenkin moottorin kunnostus/entisöintimaalaus onnistuu mainiosti vaikkapa moottoripukissa suihkien. Tietysti mahdolliset vuotavat tiivisteet kannattaa ehostella ennen toimia. Vanhan maalin ja ruosteen saa pois vaikkapa tukevalla teräsharjakupilla porakoneella ym pyörivillä koneilla koneilla rapsuttaen. Toki sileät peltiosat saattavat vaatia perinteisiä hiovia ja täyttäviäkin työmenetelmiä. Huolellinen rasvapesu on tarpeen ennen maalausta. Jokin pohjamaalikin on hyvä käyttää ennen pintaväriä vaikkapa happo tai epoksipohja. Pintavärinä on osottautunut toimivaksi normaalin 2k autovärin lisäksi 1k väreistä ainakin miranol/sadolux ja hammer metallimaali. Kestää hienosti lämpöä ja bensaakin. Ongelmaksi taitaa muodostua lähinnä tarvittava vihreän sävy? Vai punainenko sinun moottorisi kuuluu olla? Yksi toimiva ratkaisu saattaisi jopa olla  Mobitiven kauppaamat amerikkalaiset "POR" moottorimaalit. Ainakin joissakin lättäpäävoorteissa ja 50 luvun amerikanmoottoreissa saattais olla hyvin lähelle sattuva vihreä sävy.
Luonnollisesti maali ruiskutetaan pintaan aidon vaikutelman saavuttamiseksi.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin yleisilmeen kohotus.
« Vastaus #4 : 11.02.2014, 10:05:09 »
Kyselin vähän naapurimaan pv-klubilaisilta millä värikoodilla sais b4b.tä vastaavan sävyn ja RAL6009 "cucumber green" on hyvä tähän hommaan. Ventiilinkoppa kuulemma vain b16 sport-mallissa kromattu, muissa maalattu, joten siihen kallistuen ehkä kuitenkin lähen hakemaan alkuperäistä eli maalaan koko hoidon :)
Volvo PV 444E -53

 

Proturbo  Autodiagnoosi