3) Jos ollut merivesijäähdytyksellä, niin voi olla ns valmis voi olla ihan ok myös
Penta
VINOKONEET ovat AINA makeavesijäähdytteisiä.
Alumiininen sylinterikansi kestäisi arviolta 10h merivesikäyttöä atlantissa (3,3-3,7% suolaa), meidän 0,7% suolasisältöisessä itämeressä ehkä 100h... ei olis kiva vaihtaa kantta joka ajon jälkeen.

Vain rautakantiset koneet saa "raakavesijäähdytteisinä", ne ovat 15-20v vanhoina valmista kamaa, kansi puhki ja pakosarja(t) JOS ajettu suolavedessä. Järvivedessä saattaa kestää vaikka 50v. Kaverilla 1969 VP AQ150 (Buick 3,7L) ja siinä on kaikki alkuperäistä, kone on kuin pakasta vedetty vaikka oli jotain 1200h ajettu. Merivedessä tuosta olisi vaihdettu koko kone jo 2 kertaa jos olis ajettu itämeressä. Atlantissa varmaan 6-7 kertaa.
Penta B230 lohko on siinä yhtä hyvä viriaihioksi kun B230ET, aivan sama paitsi että pentan lohkosta puuttuu öljypaluureikä ja paineliitäntä. Itse porasin omaani 16mm reijän paluulle ja tungin siihen vanhan lambda-anturin josta raksin sisällöt veke ja tottakai M18x1,5mm jengasin. Tulopuolelle taisin vetää M12x1,25 jengan ja banjopultti. About 30min meni porata ja jengata nuo reijät. Paljon parempi tuollainen jengattu paluu, kun se volvon o-renkaalla oleva virikäytössä, kun siellä on paluuna kuitenkin joku taipuisa letku joka ei pysy paikallaan o-renkaalla reijässä.
B230 penta lohkossa se hyvä puoli ET lohkoon verrattuna että se ei ole mikään 400tkm ajettu joka täytyy porata tappiin asti (96,6-97mm) vaan yleensä hoonaus riittää. 500hv konetta ei kauheasti kannata porata suuremmaksi, menee sylinterinseinät ohueiksi.
Ja kuten sanottua ja itse olen todistanut, tuo pentan lohko kestää mainiosti 400hv+ tehoja, ja varmasti enemmänkin. Vakio männätkin kelpaavat usein jos ei ole sattunut haaveria, niihin vaan venakolot ja uudet renkaat ni mennään kovaa. Jos ajat E85 ni ne 9,7 puristukset ei ole ongelma 1,5bar menee ongelmitta. 98E ei paljoa yli 0,8 voi ahtaa nakuttamatta tai tinkimättä ennakoista.
Ja kuten todettua, B23 on samaa tekoa B19/21 koneiden kanssa, vaikka onkin ET kone, eli 4 limppuinen akseli ja päittäislaakerointi takana. Tästä keskusteltu maailman ääriin täällä.