Bump.
Toissapäivänä kotiutuipi titaaninharmaa (455) Exe tänne, vanteet sävy sävyyn, luulin tilatessa mustiksi, mutta 455. (Fortuna, diamond cut) Ensimaisteja on ajeltu reilu 500km ja tänään tehty ensimmäistä työpäivää, hienosti nuhan merkeissä vesisateesta nauttien. Raapustelempa tähän nyt alkuhetkiä:
Tilat: Ennallaan hyvinkin pitkälti. Jostakin syystä kuljettajan ja matkustajan penkki on korkeammalla kuin edellisessä autossa, en tiedä johtuuko se lisääntyneestä sähköstä penkeissä (hieronta, r-seläntuki) vai mikä tekee. Tuntuu oudolta näin alkuun. Mukilokeron kansi liikkuu huomattavasti keveämmin, mukisyvennyksiä ympyröi hämärässä valokuituvalaistus, etumatkustajan nenän edessä upotettuna tyylikäs viisarikello pienellä Volvo logolla. Sisäovenkahvojen valoja en huomannut vilkuilla vielä... Hanskalokero pienentynyt,
not gut. Penkinlämppärit ehkä hiukan tehokkaammat, paha sanoa. Pikkuhuomiona pesurin suuttimissa palattu takaisin vanhaan, ei sumuttimia. Takapenkkiläisille olisi keskikonsolin perässä omat radionsäätimet ja paikat kuulokkeille, saa kuunnella eri kanavaa kuin etupenkkiläiset tai katsella niskatukinäyttöjänsä, niitä en silti valinnut, koska auto kuitenkin on työkalu pääasiallisesti, niistä ei niin riemua omalle kohdalle olisi.
Ajettavuus: Eilen mittariasennuksien yhteydessä Tampereella tuli käytyä siellä K-autossa ja motkotettua pyöränkulmista, vikaahan niissä taas oli. Tehtaalla kun laitetaan "sinnepäin" ja hyvää matkaa, jää asiakkaan hoidettavaksi. Onnesta osui näin sutjakkaasti kohdilleen. Nyt istuu tiessä ja hyvin istuukin. Ajettavuus on mielestäni parantunut, leveät tassut antaa hyvää vastinetta, pitkittäisurat vetelyttää, mutta ei kovinkaan pahasti. Ensimmäinen auto "matalaprofiileilla," edellinen oli 225/45/17, nyt 245/40/18. Mielessä puheet kauheista vetelyistä, rengasmelusta, rengaskulujen kasvusta... Vetely ei ole ollut häiritsevää, auto ei ole normaalinopeuksilla ja samoilla nopeuksilla edellisen kanssa ylitettäessä hidasteita sen epämukavempikaan kuin tuumaa pienemmillä renkailla ja:
Auto on hiljainen. Mikä vaikutus on vuosimallien muutoksilla, varustetasolla, en osaa sanoa, mutta tämä... Tämä tosiaan on Volvon huippumalli. Renkaat ei juuri kuulu, tuuli ei suhise, uudempi D5 on vieläkin vaimeampi, muuttuvatehosteinen ohjaus, nyt näin alkuun keskiteholla juuri niinkuin ajatus: Pysäköintipaikalla ruuvailtaessa höyhenenkevyt, maantiellä kuin... Pitää keksiä tähän adjektiivi myöhemmin.
Varustelu:Pohdinta oli, valitseeko Driver Support paketilla vai ei. Valinta oli ei, koska lämpöeristetty tuulilasi sulkee tuon paketin pois. Täysin uutta verrattuna edelliseen on oikeastaan selkeimmin istuimet, ne hierovat ja sisuksissa on puhaltimet. Hieronta on yllättävän voimakasta ylös alas aaltoilevaa, lähtee alhaalta ristiselästä ja nousee hartioiden korkeudelle saakka. Penkin ilmastointia tuli nopeasti testattua, sen tuntee kolmos ja kakkosteholla, ykkösteho varmaan on pitkälle matkalle soveltuvin, sitä ei juuri tunne, mutta siinä voi olla juuri sopivasti puhkua pitämään paidanselkämys kuivana pitkällä matkaa.
Voimansiirto/voimakone:Uusi kaksoisahdettu D5, sama laatikko, mutta ilmeisesti kehitetyllä ohjelmoinnilla. Laatikon vaihdot todella huomaamattomia ja nopeita, normaalilla kaasunkäytöllä kelaa pykälät nopeasti isompaan. Pontevuus alakierroksilla selkeästi lisääntynyt, ilman kickdownia lähtee paljon hanakammin kelaamaan nopeutta kun vanha hieman oli "pohdiskelevaisempi."
Selvitellään myöhemmin kuinka hyvin sitä potkua riittää, jos nyt edes ensimmäinen huolto sisään ennenkuin... 
Loppulauselmia Executivesta: Tämä auto on helppo sivuuttaa, koska
"se on vaan Volvo." Asiaa tuntematon ei kiinnitä huomiota c-pilarin logoihin tai sisustuksen erilaisuuteen, "sedani sedanivolvojen joukossa." Ensimmäisessä S80 Exe korissa oli enemmän "omaa" pidemmän akselivälin ansiosta, tämä nykyinen taistelee paikastaan Fordin sisarusperheen edustajana ikäänkuin vain varustetasona, mitä se onkin. Mutta, omasta mielestäni... Tämä, jos mikä on osoitus siitä, mihin Volvo pystyy. Jos mielikuvat on ylitsepääsemättömiä, ei tällä päitä käännetä. Mutta jos verrataan tuotetta,
sitä mitä sillä rahalla saa, S80 Executive on verrokkeina oleviin A6,5er,E,XF,9-5 hyvin kilpailukykyinen omalla tavallaan. Korimalli on tyylikäs ja kestää aikaa, varustelu on helppoa ja kohtuuhintaista. Toki tätä autoa voidaan heti alkaa lyttäämään sillä "preemium leiman puutteella" ja että muissa on isommat koneet ja sitä ja tätä... OK. Otapa vaikka se Audi A6 pienemmällä tai isommalla V6 dieselillä (jos Volvo PSS) tai bensakuutoset ja varusta siitä Executiven verrokki. Hintalapulla on ero ja jos unohdetaan tunteet... Omasta, subjektiivisesta mielestä sillä hinnanerotuksella ei saa sen edestä parempaa autoa.

< "Volvolasit"
Toivottavasti Volvo palaa uuden omistajan avulla vielä omintakeisemman S80 tai jopa S90 Executive (Vai Royal?) mallin myötä sinne mielikuvatasollakin premium kaartiin. Osaamista nimittäin löytyy, Fordin kisällipajastakin 
Muutama kuva tuli otettua ilta-auringossa, mutta osaisko joku sanoa minne ne kannattaisi uppia, että niitä saisi tähän liitettyä? Koitin photobuckettia tai imageschakiä, jompaa kumpaa, mutta motkotti kuvien koosta. Eli pitäisi ottaa pienemmällä kameran resolla tai muokata kuvia heikommaksi?
Ps. Ainoa negatiivinen asia tällähetkellä on, että olisin toivonut infoa MY12 muutoksista kun tämä on MY11, olisin voinut lykätä kauppaa hieman... Pieni psykologinen haitta, mutta riitti tekemään 'erittäin tyytyväisestä asiakkaasta' vain 'tyytyväisen asiakkaan'
"91%happy"