Elekma  Autoracing

V70R -98 / Elämäntapafarkku

  • 304 Vastauksia
  • 119286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #240 : 03.06.2012, 15:35:47 »
Siinä uskossa kuitenki olen että kojelautaa pitää purkaa tuohon lämppärin hommaaki jonki verta. Ja samalla kun se auki repii nii kai se ilmastoinnin kennoki kannattais samaa hoitaa jos vuotaa. Sitä siis epäilen ku eivät löytäneet sillä lampulla mistään vuotokohtaa viimeks.

Eikö lämppärin kennoon pääse käsiksi potkumuovin kautta. Vaihtokin onnistuu. Ilmastoinnin kenno taas oli laskun mukan muistaakseni 500€ työ Sinisellä, joten kai hommaa on ollut enemmänkin. FAQssa on tuosta lämppärin kennosta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #241 : 03.06.2012, 17:08:12 »
Jep, lämppärin kennoon pääsee kuskin jalkatilan sivumuovin irroittamalla ja sen vaihto onnistuu kojelautaa yhtään purkamatta.

Ilmastoinnin kennoon jos haluaa päästä käsiksi, pitää koko kojelauta irroittaa.

Hieman ovat siis vaativuusluokaltaan eri kalibeeria ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #242 : 03.06.2012, 21:03:35 »
Jep, lämppärin kennoon pääsee kuskin jalkatilan sivumuovin irroittamalla ja sen vaihto onnistuu kojelautaa yhtään purkamatta.

Ilmastoinnin kennoon jos haluaa päästä käsiksi, pitää koko kojelauta irroittaa.

Hieman ovat siis vaativuusluokaltaan eri kalibeeria ::)

Ilmastoinnin kenno on tosiaan vähän eri homma kuin lämppäri...   :)

Oma projekti syksyltä  :P
http://i691.photobucket.com/albums/vv272/ksutinen/S70R/Ilmastointi/P1010051-1.jpg
http://i691.photobucket.com/albums/vv272/ksutinen/S70R/Ilmastointi/P1010054-1.jpg


Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #243 : 03.06.2012, 21:22:01 »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #244 : 03.06.2012, 21:27:19 »
"Helppoa kuin lapsen lyöminen" :D
Ei työläs tarkota samaa kuin vaikea :D
Jäitä housuun!

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #245 : 09.06.2012, 15:42:45 »
Ei työläs tarkota samaa kuin vaikea :D
Ei aina, mutta jos luonne on tyyliä laiska, niin saattaa tarkoittaakin... ::)


Laitetaas tännekin vähän tarinaa tuosta sähköhommasta...

Eli vetelin noi kaikki suurimmat virtapiuhat uusiksi ja laitoin uudet akkukengät.
Eli uusiksi meni piuhat laturista startille ja startilta akulle, samoin maapuolella akusta koriin ja akusta moottoriin vedin uudet piuhat, kaikki 35mm2 johdolla.
Virtapuolen johdot suojasin ihan vesiletkulla, ainakin tuo käyttämäni 35mm2 johto sopi 13mm sisähalkaisijaltaan olevaan vesiletkuun sisälle, eipä ihan heti hankaudu puhki ja lyö maihin.

Maapuolella oli aika vihreitä ne johtojen päät, eikä ne piuhat muutenkaan kovin häävejä ole.
Eli jos kovempaa autohifiä meinaa tällaiseen laittaa, niin suosittelen samaa operaatiota.
Se alkuperäinen johto laturilta startille ei ole kuin maksimissaan 10mm2, startilta akulle on kyllä varmaan luokkaa 35mm2 piuha. Samoin maapuolen orkkisjohdot on aika pientä tavaraa...

Myös koneen maadoitus koriin on aika heikko alunperin, ainoastaan se piuha joka menee akkukengälle ja ne pienet punosjohdot kannen takapäässä. Korvasin toisen punosjohdon 16mm2 piuhalla ja putsasin liitoskohdat kunnolla ja vedin akkunaparasvaa kaikkiin liitoksiin.

Tuo homma on suht helppo kun ottaa syylärin takaa flektin kehikkoineen pois, sehän on 5min homma irroittaa.

Eli jos meinaa kovempaa autohifiä harrastaa, niin suosittelen samaa operaatiota ;)


Ja vinkkinä: älkää vaan ostako SPL Dynamicsin akkukenkiä, v*ttu mitä p*skaa >:(
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #246 : 12.07.2012, 15:43:49 »
Vaihdoin eilen öljyt ja samalla kattelin, että ne öljynlauhduttajan letkut on alkanu vuotaa enemmän.
Ostin jo jonkin aikaa sitten yhdeltä foorumilaiselta tuollaiset letkut ja kaveri kävi hydrauliikkapuljussa laitattamassa niihin uudet letkut, nehän saa ilmeisesti helmellä laitettua aika mukavasti. Noissa kun on päät metalliputkea ja siinä keskellä pätkä letkua joka alkaa aina vuotamaan niistä saumoistaan.
Tulee kohtalaisesti halvemmaksi, mitä uudet letkut volvolta 8)

Pitää varmaan laittaa oikein kuvaa kun saan ne.


Osaako joku sanoa, että mitä tiivisteliimaa voi käyttää nokkien laakerikannessa ja öljypohjassa sen volvon oman punaisen tahnan sijaan, se kun on niin pirun arvokasta.
Muistan joskus jostain lukeneeni, että jokin Loctiten mössö...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #247 : 12.07.2012, 18:16:32 »
Vaihdoin eilen öljyt ja samalla kattelin, että ne öljynlauhduttajan letkut on alkanu vuotaa enemmän.
Ostin jo jonkin aikaa sitten yhdeltä foorumilaiselta tuollaiset letkut ja kaveri kävi hydrauliikkapuljussa laitattamassa niihin uudet letkut, nehän saa ilmeisesti helmellä laitettua aika mukavasti. Noissa kun on päät metalliputkea ja siinä keskellä pätkä letkua joka alkaa aina vuotamaan niistä saumoistaan.
Tulee kohtalaisesti halvemmaksi, mitä uudet letkut volvolta 8)

Pitää varmaan laittaa oikein kuvaa kun saan ne.


Osaako joku sanoa, että mitä tiivisteliimaa voi käyttää nokkien laakerikannessa ja öljypohjassa sen volvon oman punaisen tahnan sijaan, se kun on niin pirun arvokasta.
Muistan joskus jostain lukeneeni, että jokin Loctiten mössö...?

Toi on hyvää ja kohtuu hintaista:


EDIT:Tosin sitä joku parjas volvospeedin foorumilla, mutta itellä tuo on hyvin toiminut.

Fordilta pitäis kai löytyä saamaa kuin volvonkin alkuperäinen mömmö, mutta puoleen hintaan.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2012, 18:30:50 kirjoittanut Justus »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #248 : 12.07.2012, 19:43:33 »
Okei, tota Reinziä tais ollakin AD:lla kun kattelin...

Mihinköhän Foordiin sitä käytetään, ite ko. merkkiä korjasin ja huolsin muutaman vuoden mutten muista käyttäneeni, tiivisteet niissä tais olla melkein joka paikassa, ainakin jossain zetekeissä...


Ja tästä autosta en ole konetta avaamassa, tossa ois projektina tuollainen 850 josta on venttiili palanut.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #249 : 12.07.2012, 20:42:59 »
Eiköhän se ole uudemmissa fordeissa missä on volvon moottorit?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #250 : 12.07.2012, 23:41:18 »
Eiköhän se ole uudemmissa fordeissa missä on volvon moottorit?
Aivan, jokin ST Focus ym. jossa on volvon vitonen...

Pitää kysellä kaverilta, että mitä siellä maksaa se mössö.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #251 : 19.07.2012, 03:55:34 »
Tulipa vaihdettua ne öljynlaihduttajan letkutkin.
Oli niissä vähän työtä, hankalin osuus oli varmaan sen termostaattikikkaran irtisaaminen öljypohjan päästä ja siitä noiden putkien irroittaminen.
Muuten homma oli lähinnä läpikiroiltu, öljyä oli korvassa asti ja pyhäpaita meni pilalle...
Jos joku noita on joskus vaihtamassa, niin kannattaa hakea siniseltä tiivisterengas sen termostaattikikkaran alle ja o-renkaat putkien siihen päähän. Ne lauhduttajaan tulevan pään o-renkaat on "normiakokoa" eli saa muualtakin, mutta kannattaa nekin ottaa siniseltä jos siellä niitä on.
Ja öljynsuodatin kannattaa ottaa pois, sillä saa paljon lisätilaa, eli tuo homma kannatta tehdä samalla kun vaihtaa öljyt.
Otin pari kuvaakin, lisäilen ne tässä joku päivä.


Ja tähän autoon liittymättä:

Millaisella puristimella näistä saa venttillijousia rutisteltua kun on kansi irti...?
Mahtaako jokin ihan perusmalli sopia?

Tuon kasipätkän käyntivikakin selvisi kun otin kannen pois:
 
 :D
Eli, jos polttaa öljyä paljon, niin tämä on vaarana.
Kannattaa siis vaihtaa ne ohjurinkumit ajoissa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #252 : 19.07.2012, 07:55:59 »
Millaisella puristimella näistä saa venttillijousia rutisteltua kun on kansi irti...?
Mahtaako jokin ihan perusmalli sopia?

Tuon kasipätkän käyntivikakin selvisi kun otin kannen pois:
 
 :D
Eli, jos polttaa öljyä paljon, niin tämä on vaarana.
Kannattaa siis vaihtaa ne ohjurinkumit ajoissa.

Hyväksi havaittu työkalu syntyy 10cm putkenpätkästä, noin 25...35mm halk., jonka sivuun tehdään rautasahalla salmiakin muotoinen aukko. Tällä sitten painetaan pylväsporakoneessa jouset pohjaan (johto irti seinästä), tukemalla venttiililautanen pyötään sopivaa puupalaa vasten. Magneettikynä on tässä vielä oiva apuväline.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #253 : 19.07.2012, 08:00:41 »
Hyväksi havaittu työkalu syntyy 10cm putkenpätkästä, noin 25...35mm halk., jonka sivuun tehdään rautasahalla salmiakin muotoinen aukko. Tällä sitten painetaan pylväsporakoneessa jouset pohjaan (johto irti seinästä), tukemalla venttiililautanen pyötään sopivaa puupalaa vasten. Magneettikynä on tässä vielä oiva apuväline.
Tämä on hyvä vinkki ja puristimena toimii myös iso liimapuupuristin tai vastaava jos ei ole pylväsporakonetta saapusalla. Ilman magneettikynää on kyllä p*rseestä vaihtaa kumeja.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #254 : 09.08.2012, 10:14:03 »
Jaahas, ettei menisi pelkäksi onnelliseksi ajeluksi (ja tankkaamiseksi) tämän auton kanssa, niin pitihän siihen jokin vika tulla...

Aamulla kun kiihdytin motarin rampista oli tehot kateissa ja seokset meni niin laihalle, että mittari näytti viivaa.
Noh varovasti ajelin työpaikkaa kohti, viime kilometreillä alko pätkimään siten että välillä veto hävisi kokonaan ja välillä tuli takaisin, työpaikan piuhassa sitte sammu kokonaan.
Vikakoodit kun luin niin antaa P0103 eli MAFfista...

Oisko se vaan mentävä ostamaan uusi vai voiko jokin muu vika tuon koodin tehdä...?
MAF on näköjään alkuperäinen, 97 vuosileima siinä on...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron