Kompurakotelokin tuli kummasti paremman näköiseksi pesukoneen jälkeen:

Eilen sain ahtimen huoltajalta, oli ne pienetkin välykset poissa. Kuulemma pakopuolella oli aika paljon karstaa, eli olisi varmaan pian alkanut pölläyttelemään...
Laitoin ahtimen paikalleen uusien tiivisteiden kera, oli ne kaikki banjot saman kokoisia.
Ensimmäisten tuntumien perusteella lähtee ehkä ahtamaan vähän herkemmin alhaalta.
Yläkierrosten ahtojen tippumiseen ei kuitenkaan mitään vaikutusta, eli vianhaku jatkuu....

Seuraava askel on varmaan kissan nylkeminen...
Ajattelin myös tilata MSD:n puolan, tuskimpa siitä haittaakaan on.
E: Tutkiskelin hieman intternetin maailmassa, mutten kyllä löytänyt mistään tietoa, että moniko kennoinen tuo Magnaflow 94009 on.
Keraamisella sisustalla se on, eli ilmeisesti virtauskyvyltään paljon metallikennoista heikompi.
Ellei katin poistokaan helpota, niin sitte menee kyllä sormi suuhun...
Eilen kävin ahtoputkistoa silmämääräisesti lävitse ja pari mahdollista vuotokohtaa löysinkin. Yksi ahtoputken klemmari oli aika löysässä ja välistä oli tullut öljymäistä huohotusmönjää (joka on hyvä paljastamaan ahtovuotoja), myös tyhjäkäyntiventtiilin yläletkun välistä oli tullut tuota öljyä, siinä onkin paikallaan ne alkuperäiset pikaklemmarit, jotka on suhteellisen löysät. Tänään pitää korvata nuo kunnollisilla...
Hukkaportin tankoa lyhensin myös hieman, nyt on esijännitystä noin 4-6mm.
Sain myös MSD Blasterin postista ja laitoin paikalleen. Tyhjäkäynti parani hieman ja alakierroksilla tuntuu vetävän paremmin.
Koeajolla ahdot pysyivät ehkä karvan ylempänä suurilla kierroksilla, johon varmaan tuo hukkiksen kiristys vaikutti eniten.
Muutaman rajun kiihdytyksen jälkeen kävin taas toteamassa, että pakopesä helotti punahehkusena, eli pakopainetta taitaa olla.
En vaan ymmärrä, että mistä tuo johtuu, pitäisihän tuon #7 pesän virrata vielä noita 300hv lukemia ilman suurempia ongelmia. Vinolla lähdöllä virtaa vissiin hieman paremmin, mutta pitäisi tuon suorallakin lähdöllä olevan virrata...
Taitaa tosin olla suht normaalia, että pakopesä alkaa punoittamaan kun hieman enemmän riivaa, eli ei tuo välttämättä ole mikään oire.
Pitää varmaan kokeilla kiristää hukkista vielä lisää, jospa vaikka auttaisi...
Kuvia puolan asennuksesta voin ottaa myöhemmin.
Noniin, pitkään listalla
pitäisi tehdä ollut pakoputken vastapaineen mittaus tehty.
Porasin lambdatulppaan ensin 5mm reiän läpi asti ja 9mm reiän puoleen väliin, johon väänsin M10x1,25 kierteen, siihen jarruputki tuollaisella kierteellä olevalla nipalla. jarruputkesta letku jonka liitin ahtomittariin, ei ollut muita tarpeeksi tarkkoja mittareita käsillä.
Täyskaasukiihdytyksessä paineita näytti karvan vajaa 0,3bar, ehkä 0,25bar. Eli ei ainakaan omaan silmään näytä liian suurelta...
Taitaa siis pakoputki olla epäilyksistä vapaa

Vaihdoin myös ne tyhmäkäyntiventtiilin yläletkun klemmarit kunnollisiin.
Kotimatkalla pääsin yhden kunnon kiihdytyksen tekemään ja olin ihan että mitävit... wtf... paineet laski vaan 1,1bariin.

Pitää tänään käydä vielä kiihdyttelemässä ja tarkastaa, että näinkö vaan unta, vai oliko tää kaikki kiinni niistä kahdesta v*tun klemmarista...
Laitoin vielä uudestaan sen jäykemmän kellon paikalleen, sama 1,1bar pitää ennen rajoittajaa. Pitäisi varmaan vielä kokeilla ottaa hukkiksen kellolta letku irti ja kokeilla, että onko tuo softassa rajattu paineet vai loppuuko vaan ahtimen tuotto...
Jokatapauksessa vetoja on paljon paremmin nyt, mitä silloin kun laski pahimmillaan 0,8bar asti yläkierroksilla.
Jäykemmän kellon kanssa ahdot nousee nopeammin ja pito irtoaa herkemmin, kakkosella on siis pelkkää sutimista...

Pesin myös konetilan, jonka tekoa välttelin jo kauan, enkä yhtään syyttä....
Pesun jälkeen kävi neljällä, mutta alkoi käymään kaikilla kun puhaltelin tulpanreiät ja jakajan kannen kuiviksi. Ei kuitenkaan alkanut toimia kunnolla vaan kiihdytyksessä hirveä rötääminen, löi siis läpi jostain...
Käytin koneen kuumaksi ja otin tulpanhatut yöksi irti ja kas... alkoi toimia. Eli pieni kosteus tulpanrei'issä aiheutti sen rötäämisen.
Puhdasta ainakin tuli, käytin Wurthin moottoritilan pesuainetta, jossa oli PH muistaakseni 14, eli aika jämäkkää tavaraa.
Teen vielä tuolle MSD:n puolalle kunnollisen telineen ja otan vaikka pari kuvaa.
Harisellekin pitäisi kai mennä vielä uudestaan nyt kun ahdot sai pysymään edes jotenkin ylhäällä...
Vapaa-aika niin vähissä, ettei ehdi kunnolla edes autoa laittaa

Pitäis varmaan lopettaa tällanen turha töissäkäynti, niin jäis aikaa olennaiseen...

Eilen ehdin senverran kuitenkin tekemään, että vaihdoin sen oikean etusatulan. Motonetista oli männät ja tiivistesarjat loppu ja tilaus tulisi ehkä joskus...
Eli Biltemasta satula â 64€ ja paikalleen, jälleen kerran pitää kehua tuon biltsun satulan hinta/laatu -suhdetta, kaikki valujäljet yms. ovat aivan vastaavat kuin alkuperäisessä, ainoastaan tekstit "Volvo" ja "Ate" puuttuu.
Pitäisi keksiä jostain aikaa senverran, että ehtisi vaihtaa sen orkkiskellon paikalleen, välillä piikkailee tuon jäykän kellon kanssa aika reilusti jolloin TCV korjaa liian rajusti ja ahdot alkaa pomppia, näin ainakin ite sen pähkäilin.
Suureksi ilokseni huomasin, että tuulilasin alareunaan on ilmestynyt sellainen 10cm halkeama, ei kuitenkaan näy mitään kiveniskemää tms.
Mun tuurilla jatkaa matkaansa suoraan halki koko lasin... Tietää taas, että miten käyttää 190€.
Vissiitti Hariselle tehty, tälläkertaa näytti jo paremmalta...
211kW ja 496Nm oli tulos.
Väännön kannalta alkaa olla jo sopivaa, eli alakierroksilla on ahtoa riittävästi.
Yläkierroksilla ahdot laskee hieman, eli huipputehoa ei saa tuon enempää...
Harisen Seppo oli sitä mieltä, että noin se on paras ajaa ja toimii parhaiten. Ei ole mitään järkeä väkisin saada sinne yläpäähän lisää ahtoja ja järkyttäviä pakopaineita.
Tuolla ahtimella ei vaan kuuhun mennä....
Seppo sano myös, että kyllä siitä saatais muutamia kilowatteja vielä puristettua jos laihentais seosta yläpäässä, mut sit sen toimintavarmuus kärsii ja jos oikeesti alkaa vetämään lämä tiskissä, niin saattaa käydä paikkojen päälle.
Ekalla kerralla suurimmat ongelmat oli varmaan ne ahtovuodot ja liian löysällä ollut hukkiksen säätö. Kauan sitäkin sai ettiä

19T vinolla lähdöllä tai uudemman ärrän KKK olis varmaan ratkaisu jos vielä kaipais lisää. Veivit pitäis kuitenkin ensimmäisenä vaihtaa.
Tuossa vielä se dynolappu:

Talvirenkaat ja vanteet ostettu.
Renkaiksi tuli Hakkapeliitta 4 kokoa 215/45/17
Vanteiksi tuli ne OZ:n volvolle valmistamat VIP:t, eli
TÄLLAISET kun esim.
Rikkellä on.
Laitoin myös lohkolämppärin sisähaaralla.
Vastukseksi Defan 773 eli letkuun tuleva.
Ohjeessa käskettiin laittaa lämppärin yläletkuun, mutta laitoin alaletkuun, sillä oli huomattavasti helpompi. Tuossa kun lähtee siitä ne Ardicin putket auton alle, niin ne lämppärin letkut on erilaiset, mitä perusmalleissa. Tuskin tuosta mitään haittaa kuitenkaan on..?
Auton alta otin ne Ardicin putket ja letkut pois, sillä alkoivat olla heikossa kunnossa, pari klemmaria oli niin ruostuneita, että mureni käsiin...
Pian olisi alkanut vuotaa nestettä niistä.
Vissiin ryssin sen lohkiksen vastuksen asennuksen jotenkin, ei nimittäin lämpene enää

Asensin vastuksen siis lämppärin ylempään letkuun, suht alas. Koekäytin tuota ensimmäisen kerran parin päivän ajon jälkeen, että on kunnolla ilmaantunut.
Pidin lämppäriä päällä vajaa puolisen tuntia lämpimässä (20c) hallissa, sen jälkeen ei enää lämmennyt. Olikohan hallissa liian lämmin ja vastus paloi...?
Tuossahan on ne ardicin putket siinä lämppärin yläletkun yhteydessä, voisko ne haitata jotenkin tuon toimintaa...?

Soittelin tuosta vastuksesta sinne varaosaliikkeeseen että saanko takuuseen uuden vai miten...
KAHA kuulemma nostaa kädet pystyyn tuontiautojen kanssa, eli tuontiautoon asennettua vastusta ei korvata vaikka olisi hajonnut esim. valmistusvian takia?!

Noh, soittelin vielä KAHA:n Defan edustajalle ja kanta oli selkeä, väärän auton vastus asennettu, ei korvata.
Tuota 773 vastusta kun tarjotaan Defan kataloogissa vain 850 turboon, ei takuu korvaa kun se on asennettu
teknisesti täysin samanlaiseen, mutta mallimerkinnältään erilaiseen autoon.
Eli, vaikka vastus olisikin tarkoitettu tähän autoon, ei se mene takuuseen koska kyseessä on tuontiauto...
Tuli sanottua ehkä vähän pahasti puhelimessa sille KAHA:n edustajalle....

Noh, varaosaliikkeessä ei sanottu mitään tuosta, ettei takuu ole voimassa kun ei mene 850 volvoon.
Vielä varmistin, että tässä on vuoden takuu ja myyjä vastasi "kyllä on..."
Aion vielä mennä sinne liikkeeseen tuosta neuvottelemaan.
Otin vastuksen letkuista pois, samalla otin ne ardicin putket rintapellistä pois, aivan turhaan sisäkennolle menevä neste kiertää niiden kautta.
Sahasin putkihässäkästä tuon pätkän irti, joka menee tulipellin liittimeen, siihen liitin letkun.

Tutun VW-mekaanikon kautta sain tuollaisen VAG-konsernin laitteistoon tarkoitetun säteilyvastuksen, joka on tarkoitettu öljypohjaan asennettavaksi.
Tuo meni lähes heittämällä Volvonkin öljypohjaan kiinni:

Tuntuu myös toimivan, hetken kun tuo on ollut päällä alkaa öljypohja lämpiämään tehokkaasti. Kovemmallakin pakkasella tuolla vastuksella saa öljyn varmasti lämpiämään.
Kyseessä siis tällainen vastus:

Asennusohje:
http://www.defa.com/doc/800/2867.pdf josta selviää, että myös autoissa joihin tuo on tarkoitettu on öljypohjan kylki "rivoitettu" kuten Volvossa, eli ei ole koko alaltaan kontaktissa öljypohjaan.
Tuo on siis ohjeen mukaan vielä asennettu

Ainoat modaukset piti tehdä tuohon kiinnikerautaan, eli sitä piti taivuttaa hieman jyrkemmäksi jotta se painaa vastusta kunnolla öljypohjan kylkeen.
Tuosta kannatinlaakerin pukista piti ottaa sellainen pienenpieni reuna pois viilalla, jotta tuo rauta istui kunnolla.
Kyllä huomaa selkeän eron tuon vastuksen kanssa kun näissä pikkupakkasissa on aamulla lyönyt auton käymään.
Lähtee paljon pehmeämmin käymään kun öljy on lämmintä, myös lämmintä alkaa puhkua hieman aikaisemmin...
Ja tuo sisätilaa lämmittävä Termini on aivan loistava kapistus, parin tunnin lämmityksen jälkeen autossa on oikeastaan kuuma ja lasit on varmasti sulia.
Laitoin tuon "roikkumaan" hanttarin jalkotilaan sinne kojelaudan alamuoviin kiinni, eipä ole tiellä yhtään.
Hetken mielijohteesta etusivulaseihin tuli 50% kalvot, eikä voi olla kuin tyytyväinen.
Ulospäin näkee pimeässäkin yhtä hyvin kuin ennen, mutta ulkoa ei näe sisälle yhtä hyvin, auto ei myöskään näytä enää pakettiautolta, kun takalaseissa on jotain 10% kalvoa ja etulasit oli kirkkaat.
Liikennevaloissa voi kaivaa nenää, ilman että se näkyy kaikkialle

Kalvot laittoi
Autokalvoasennus Tomi Monto ja hyvää jälkeä tuli


Oli pakko kokeilla pari kertaa, että miten taittuu se 80-120kmh väli, nyt kun on vielä kesäkumit alla.
Hieman sutien oli kolmen peräkkäisen vedon aika 3,3s, ei siis kovin huono...