Autoracing  KL-varaosat

volvo 940. kardaani tärisee.

• 28 Vastauksia
  • 10747 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jukka300

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
volvo 940. kardaani tärisee.
« : 19.02.2014, 20:56:57 »
osaisiko joku viisaampi kertoa mikä mahtaa olla kardaanissa kun tärisee ja jurisee isommassa vauhdissa 

kannatin kumi on uusi laakeri on hyvässä kunnossa ja ns rättinivel on hvässä kunnossa. mistä siis mahtaa johtua??

Poissa tommi m

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 940. kardaani tärisee.
« Vastaus #1 : 19.02.2014, 21:24:45 »
Alkoiko tärinä korjauksen jälkeen?

s73

• Vieras
« Vastaus #2 : 19.02.2014, 21:25:43 »
osaisiko joku viisaampi kertoa mikä mahtaa olla kardaanissa kun tärisee ja jurisee isommassa vauhdissa 

kannatin kumi on uusi laakeri on hyvässä kunnossa ja ns rättinivel on hvässä kunnossa. mistä siis mahtaa johtua??
edellä mainitut asennettu oikein tai ristikossa vikaa? ???

Poissa o_j

• Grand Luxe Touring
« Vastaus #3 : 19.02.2014, 22:38:06 »
Jos on tarvikekumi niin vika voi olla ihan siinäkin. Tai sitten kardaani "väärin päin" laitettu takaisin paikalleen.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Slerbahuuli

• Vieras
« Vastaus #4 : 19.02.2014, 22:54:42 »
Kuulemma joissain 940:ssä voi tuon kardaanin kasata ns. "väärinpäin", mutta ainakin omassa se oli mahdotonta (yksi poorin hammas oli isompi kuin muut jolloin ei mene väärään asentoon paikoilleen).
Mutta minulla on myös tarvikemallinen bilteman tukikumi. Tarvikelaakeri ei mennyt paikoilleen, joten vanha edelleen paikoillaan vaikka kumi uusi (vanha laakeri oli kuin uusi).

Tukikumin "kiinnityspeltiä" kiinnitettäessä minulla oli kaveri pyörittämässä kardaania. Tasaisesti kiinnitypellin pultteja kirimällä ja kardaania samalla pyörittelemällä onnistui eikä täristä.

Eli jos sinulla on se tukipelti vähänkin "vinossa" kiinni, niin silloinkin voi täristää.

Poissa jukka300

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 19.02.2014, 23:18:48 »
tukikumi on on motonetin mallia ja tärinä alkoi vaihdon jälkeen. pooreissa oli eroa ei mennyt kuin yhdessä asennossa paikoilleen.

mitähän meinaa väärinpäin kasattu?

ristikot tuntuu timmeiltä. ja se ihmetytää juuri kun alkoi tärisee asennuksen jälkeen. kardaanin laipassa oli kaksi(2) g kirjainta mutta perässä ei ollut mitään.

hmmm. pitänee käydä joku päivä kokeilemassa tuota kardaanin pyörittämistä ja pellin kiristämistä uudelleen

Poissa o_j

• Grand Luxe Touring
« Vastaus #6 : 19.02.2014, 23:55:44 »

Kardaani on tasapainotettu, joten osien kääntäminen suhteessa toisiinsa voi häiritä balanssia ja aiheuttaa tärinää. Mutta ilmeisesti ei ole yseissä yleensä mahdollista.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa TVS

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Kontinuerlich jetronic
« Vastaus #7 : 19.02.2014, 23:57:43 »
Voit kokeilla passailla tuota, ja se voi jopa kohtuullisesti toimiakin jossakin asennossa. Käytännössä todennäköisin tilanne on se, että tärinä korjaantuu joko a: ajan kanssa mikäli se ei ole paha, tai b: kuten mulla oli että yli 60 ei vaan voinu ajaa kun peilinäkymätkin sumeni, se korjaantui laikkomalla se uusi scantech paskee paloiksi, etsimällä se mehtään heitetty vanha ja sikakittailemalla vanhan kumiosa takaisin kiinni metallikehykseen ja romut nippuun. Tuli hyvä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa J_Lanttola

• Grand Luxe Touring
    • Meratia Oy
« Vastaus #8 : 20.02.2014, 09:27:35 »
Ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään kannatinkumin/laakerin vaihto 700/900 sarjassa, kun alkaa täryyttää.
Itse olen vaihtanut kahteen autoon, kauhunsekaisin tuntein, kun luin juttuja kardaaneista joita ei enää koskaan saatu toimimaan tukikumin vaihdon jälkeen.
Scantechin osa tuokin muistaakseni oli jonka ysisataseen vaihdoin ja hienosti pelaa, kuten se toinenkin, jonka kumin merkkiä en muista.

Itse laitoin varuiksi kardaaniin merkit, että tulee varmasti liukuboori samaan asentoon ja putsasin ja rasvasin luonnollisesti tuon liukupalan hyvin.
Jos kardaani pyörii lattialla, niin että liukuosa on täynnä hiekkaa, niin sekin voi luonnollisesti aiheuttaa ongelmia.

Toinen on tuo kannake, sen asensin niin että katsoin vanhoista jäljistä tuon täsmälleen samaan kohtaan kuin ennen. En tiedä onko mulla ollut vain hyvää säkää, vai mikä tuon teki, mutta yleensä mulla kyllä ei ole.  :'(
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa sekokupu

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • Volvo Rapist Club Finland
« Vastaus #9 : 20.02.2014, 17:06:09 »
tukikumi on on motonetin mallia ja tärinä alkoi vaihdon jälkeen. pooreissa oli eroa ei mennyt kuin yhdessä asennossa paikoilleen.

ristikot tuntuu timmeiltä. ja se ihmetytää juuri kun alkoi tärisee asennuksen jälkeen. kardaanin laipassa oli kaksi(2) g kirjainta mutta perässä ei ollut mitään.

hmmm. pitänee käydä joku päivä kokeilemassa tuota kardaanin pyörittämistä ja pellin kiristämistä uudelleen

Sama kävi itselläni. Motonetin kumi -> alkoi tärinät. ~70km/h vauhissa jurina oli hirveä, vähän sai paremmaksi kun hinkkaili kannaketta eri kohtaan, mutta tärinä loppui vasta vaihtamalla alkuperäisen takasin.

Poissa The_OttoB

• Grand Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 20.02.2014, 18:03:25 »
Jos on epävarma saako Scantechin kumidonitsilla tärinöitä, kannattaa varmuuden  vuoksi asentaa saman firman kardaaninivelet.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa J_Lanttola

• Grand Luxe Touring
    • Meratia Oy
« Vastaus #11 : 20.02.2014, 18:33:19 »
Nyt alkaa jo itseänikin epäilyttää, että oliko se varmasti scantech jonka minä laitoin. Varaosapalvelu Heinonen Alavudelta sen mulle möi, eli paikallinen fiksus liike. Mutta voihan se olla että se on ollut jonkun toisen merkkinenkin, hyvin ainakin pelaa, ei minkäänlaisia tärinöitä havaittavissa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa jukka300

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 20.02.2014, 21:26:56 »
tärinä väheni huomattavasti kun laitteli sitä levyä eri asentoon mutta silti kuuluu pieni tärinä koko ajan. täytynee varmaan soitella siniselle tiskille ja kysellä minkähintaisi siellä on..

Slerbahuuli

• Vieras
« Vastaus #13 : 20.02.2014, 21:42:54 »
Ajahan nyt ensin sisään se kumi. Minulla ei täristänyt tai jurissut, mutta 2000km matkalla hiljeni voimansiirron äänet entisestään sen remontin jälkeen.

Poissa jukka300

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 20.02.2014, 23:13:13 »
jos nyt vielä hetken ajelis ja jossei sitten lopu iin soittelen marmori tisklle  :)

KL-varaosat  Race.fi