Autodiagnoosi  Carcom Oy

240 käyntiongelma

  • 32 Vastauksia
  • 8855 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #15 : 21.02.2014, 10:39:15 »
Ei voi vuotaa jos poljin ei painu pohjaan. Se letku on tukossa tai takaiskuvena on väärin tai rikki. jos  on vuotoa niin kuulee kyllä suhinan kun painaa poljinta.

tyhjäkäyntiä voi säätää korkeemmalle ja katsoo miten alkaa käyttäytyyn. ei tietenkään liikaa kannata nostaa.
Nimenomaan letku vuotaa tai on tukossa jos poljin on kova, ei ime alipainetta tehostimeen. Rikkinäinen letku suhisee moottorin käydessä, samoin tehostimen juuresta kuuluu suhinaa jos takaisku on huonosti paikallaan ja vuotaa, vuodot voivat sekoittaa tyhjäkäynnin.  Jos takaiskuventtiili  on rikki niin tehostus toimii vain moottorin käydessä. Normaalistihan tehostimessa riittää alipainetta pariin polkaisuun moottori sammuksissa. Jos suhisee poljinta painettaessa niin itse tehostin on rikki.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #16 : 21.02.2014, 10:48:27 »
Nimenomaan letku vuotaa tai on tukossa jos poljin on kova, ei ime alipainetta tehostimeen. Rikkinäinen letku suhisee moottorin käydessä, samoin tehostimen juuresta kuuluu suhinaa jos takaisku on huonosti paikallaan ja vuotaa, vuodot voivat sekoittaa tyhjäkäynnin.  Jos takaiskuventtiili  on rikki niin tehostus toimii vain moottorin käydessä. Normaalistihan tehostimessa riittää alipainetta pariin polkaisuun moottori sammuksissa. Jos suhisee poljinta painettaessa niin itse tehostin on rikki.

Kerran oli K-Jetissä murtunut tehostimen valkoinen liitin. Veti sen verran ilmoja, että sammui tyhjäkäynnillä.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #17 : 21.02.2014, 10:58:37 »
Ei voi vuotaa jos poljin ei painu pohjaan. Se letku on tukossa tai takaiskuvena on väärin tai rikki. jos  on vuotoa niin kuulee kyllä suhinan kun painaa poljinta.

tyhjäkäyntiä voi säätää korkeemmalle ja katsoo miten alkaa käyttäytyyn. ei tietenkään liikaa kannata nostaa.

Nyt alkoi toimimaan vähän paremmin kun putsasin vähän tulppia ja laitoin tyhjäkäyntiä isommalle. Ei vieläkään ihan puhtaasti käy mutta ainakin kaasarin vois vielä putsata jos auttaisi. Onko kovin suurta eroa että onko motonetin Boschin tulpat vai olisiko parempi hakea volvon omat?

Ja jarrutehostin ei pelitä vieläkään. Poljin ei siis painu alas käytännössä lainkaan ja jarruteho on olematon. Onko takaiskuventtiili se valkoinen liitin joka tulee kiinni jarrutehostimeen? Vanha letku on sen verran huonokuntoisen näköinen että varmaan se kannattaa vaihtaa näin alkuun.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2014, 11:02:36 kirjoittanut Mikksu »

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #18 : 21.02.2014, 11:00:26 »
Takaiskuventtiili on se valkoinen osa tehostajassa.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #19 : 21.02.2014, 11:01:36 »
Nyt alkoi toimimaan vähän paremmin kun putsasin vähän tulppia ja laitoin tyhjäkäyntiä isommalle. Ei vieläkään ihan puhtaasti käy mutta ainakin kaasarin vois vielä putsata jos auttaisi. Onko kovin suurta eroa että onko motonetin Boschin tulpat vai olisiko parempi hakea volvon omat?

Ja jarrutehostin ei pelitä vieläkään. Poljin ei siis painu alas käytännössä lainkaan ja jarruteho on olematon. Onko takaiskuventtiili se joka tulee letkun päähän kierteellä kiinni imusarjaan? Mitään suhinaa ei kuulu eli ei varmaan vuoda. En kyllä ymmärrä miten olis voinut letku mennä tukkoon tai takaiskuventtiili väärin, koska letku oli molemmista päistä niin lujasti kiinni etten saanut irti, joten otin tehostimesta sen valkoisen liittimen irti ja ruuvasin irti imusarjasta. Laitoin sen ihan samalla tavalla sitten takaisin.
Se valkoinen mötikkä tehostimen päässä on takaiskuventtiili. Jostain syystä sulla ei nyt ole alipainetta jarrutehostimella, koitapa ruikkia bräkleeniä tmv. liitoskohtiin niin vuoto löytyy.
Jäitä housuun!

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #20 : 21.02.2014, 13:28:17 »
Taitaa takaiskuventtiili olla rikki. Otin sen irti ja kun puhaltaa toiseen suuntaan niin ilmaa ei mene läpi ja toiseen suuntaan tarvii puhaltaa aika kovaa että ilma kulkee. Eikö sen pitäisi virrata helposti tehostimeltä imusarjalle päin? Eilen kun puhalsin niin ilma kulki paljon helpommin toiseen suuntaan.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #21 : 21.02.2014, 14:51:17 »
Nyt alkoi jarrutehostin pelittämään kun laitoin uuden letkun eli taitaa se venttiili sittenkin toimia. Vanha letku oli aika tukossa eli varmaan johtui siitä. Vaihdoin myös virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpanjohdot. Nyt tuntuu muuten toimivan aika hyvin, paitsi että kun laittaa kaasun nopeasti pohjaan niin koneesta kuuluu todella voimakas pamaus. Kuulostaa siltä että seos syttyy väärässä paikassa. Myös varsinkin kylmällä koneella ajaessa alkaa kakkosella auto rykimään ihan älyttömästi ja kuuluu pamauksia.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2014, 15:32:20 kirjoittanut Mikksu »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #22 : 21.02.2014, 22:07:31 »
Kärkiväli ja sytytyksen ajoitus kannattaa tarkistaa seuraavaksi. Jos paukuttaa kaasuttimessa/imusarjassa sytytys liika aikaisella ja jos pakoputkessa sytytys myöhässä. En muista varmaksi mutta oikea kärkiväli noin 0,3 mm ja sytytysennakko 8-10 astetta tyhjäkäynnillä jakajan alipaineletku irrotettuna. Korvakuulollakin voi kokeilla säätää sytytystä, jakajan takaa kiinnityspultti löysälle ja auto käyntiin. Käännetään jakajaa myötäpäivään hitaasti kunnes on lähellä sammua. Sitten ruvetaa kääntämään jakajaa vastapäivään ja kun kierrokset rupeavat selvästi nousemaan otetaan ihan aavistus takaisin myötäpäivään ja kiristetään jakajan pultti.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #23 : 21.02.2014, 22:14:54 »
Ja tosiaan katsoo, että alipainesäätö toimii jakajassa. Eli käynti muuttuu, kun alipaineletkun ottaa irti (sytty menee myöhäisemmälle). Joutunu korjailee pariinkin omiin volvoon vuoden sisällä.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #24 : 22.02.2014, 02:25:41 »
Täytynee sitä sytytysennakkoa ja kärkiväliä katsoa seuraavaksi. Paukkuminen siis kuuluu selvästi imusarjasta eikä putkesta. Kun ajoin koneen lämpimäksi tässä illalla luisutellessa niin ei enää paukkunut tai röpeltänyt vaikka iski kaasun suoraan pohjaan. Kylmänä taas teki sitä oikein urakalla. Muuten kyllä pelaa hyvin, paitsi ei tykkää käynnistyä ellei anna kaasua samalla. Pysyy kyllä käynnissä sitten kun kerran käynnistyy.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #25 : 22.02.2014, 06:21:27 »
0.3mm kärkiväli on liian vähän. Tulee piikki kärkiin nopeesti. Itse oon laitellu  0.5-0.8mm väliin ja sytyksen ajoitus kuntoon niin ei tarvitse ihan heti olla vaihtamassa.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #26 : 22.02.2014, 17:23:33 »
Ja tosiaan katsoo, että alipainesäätö toimii jakajassa. Eli käynti muuttuu, kun alipaineletkun ottaa irti (sytty menee myöhäisemmälle). Joutunu korjailee pariinkin omiin volvoon vuoden sisällä.

Mistä mahtaa johtua että käynnissä ei ole mitään muutosta vaikka ottaa virranjakajasta alipaineletkun irti?

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #27 : 22.02.2014, 18:49:36 »
Mistä mahtaa johtua että käynnissä ei ole mitään muutosta vaikka ottaa virranjakajasta alipaineletkun irti?

Viime kesänä toisessa Volvossa alipainesäätö alkoi toimia, kun vaihtoi letkun toiseen nippaan imusarjassa. Toiseen vaihatti jakajan, kun alipainekellon kalvo vuosi. Kun letkusta imi, niin suhina kuului.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #28 : 22.02.2014, 21:58:56 »
Mihin se alipainesäätö käytännössä vaikuttaa? Ja pitäisikö sen imusarjan nipasta tulevan imun olla voimakas? Vaikka antaa kaasua ja laittaa sormen letkun päähän niin ei tunnu kovin kovaa imua. Pieni sihahdus saattaa välillä kuulua kun ottaa sormen pois mutta aika heikosti imee.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014, 22:04:58 kirjoittanut Mikksu »

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #29 : 22.02.2014, 22:08:12 »
Mihin se alipainesäätö käytännössä vaikuttaa?

Alipaineen heikentyessä, kun annetaan kaasua, myöhästetään sytytystä.  Saadaan lisää vääntöä kiihdytyksen ajaksi.

Tyhjäkäynnillä on kova alipaine, mutta ei tarvita ylimääräistä myöhennystä.  Siksi alipaine otetaan kaasuläpän reunan vierestä niin, että tyhjäkäynnillä alipainereikä jää kaasuläpän ulkopuolelle, ulkoilman paineeseen.  "Switched vacuum", sanotaan Amerikassa.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Proturbo  Autodiagnoosi