Futurez  Kulkukoira

240 käyntiongelma

  • 32 Vastauksia
  • 9752 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
240 käyntiongelma
« : 19.02.2014, 23:36:22 »
Eli auto on -83 240 koneena B19a ja kaasarina strömberg. Nyt tarvitsisin apua käyntiongelman kanssa. Ennen tulppien vaihtoa toimi hyvin, mutta sen jälkeen ei enää käynnistynyt kunnolla. Tulppien vaihdon yhteydessä laitoin myös kaasariin öljyä, jota siellä ei aiemmin ollut. Otin kuitenkin öljyt pois, koska aiemminkin olin laittanut öljyä sinne mutta ei tykännyt käynnistyä kunnolla joten olin jo aiemminkin ottanut ne pois kaasarista. Parina päivänä tulppien vaihdon jälkeen lähti kyllä käymään helposti ja pystyi ajamaan, mutta kun kone oli lämmennyt niin sammui eikä meinannut lähteä käyntiin lainkaan. Nyt ei pysty edes ajamaan, koska käynnistyy vain juuri ja juuri ja käynti on todella harvaa, kone käy lähes sekunnin tauoilla köhien ja sammuu heti.

En ole varma, onko vika nyt kaasarissa vai voiko olla sytytyksessä, ja johtuiko vika tulppien vaihdosta, kaasariin öljyn laittamisesta vai tuliko muuten vaan. Mutta ongelmaa tuli heti kun olin vaihtanut tulpat ja öljyä kaasariin, sitä ennen toimi hyvin. Tulpat on kyllä oikeat, motonetissä vielä tarkistivat että sopii. Koitin myös vanhoilla tulpilla, mutta ei auttanut. uudet tulpat oli heti muutaman kilometrin jälkeen kun katsoin aivan pikimustat. Tulpan johdot oli vaihdon yhteydessä menneet sekaisin, jonka takia aluksi ei toiminut lainkaan, mutta tuskin siinä mitään rikki meni? Ja vanhoja tulppia katsellessa huomasin että muut tulpat olivat melko mustia, mutta takimmaisen sylinterin oli hyvin vaalea. Miten on mahdollista että yksi sylinteri olisi käynyt nähtävästi laihalla?

Mistä tässä kannattaisi vikaa lähteä hakemaan? Kiitos jos joku viitsii auttaa edes hiukan tämän kanssa   :)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #1 : 20.02.2014, 04:07:39 »
Tsekkaa kaasuttimen kalvo.

PS. Autos ei ole veteraani, eli teenpä siirtopyynnön.
Jäitä housuun!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #2 : 20.02.2014, 10:06:39 »
Kun se 4.pytyn tulppa on kerran vaalea niin tyypillisesti imusarjantiiviste menee 3. ja 4. pytyn välistä. Imuvuoto siis kyseessä.

Kaasarin voi samalla putsata kunnolla ja katsoo onko jotain muita viitteitä huonosta käynnistä. Mitä öljyä kaasariin laitoit?

Tulpissa tuskin on mitään vikaa kuitenkaan.
V70 TDI

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #3 : 20.02.2014, 11:32:18 »
kaasariin laitoin jotain ATF öljyä mitä pappatunturissa olen käyttänyt. Onko kaasuttimen kalvo se kuminen kalvo joka on luistin ympärillä? Olen kaasuttimen pari kertaa avannut ja se on ainakin ollut ehjä. Imusarjan tiivisteen voisi varmaan nyt ainakin ekaksi vaihtaa.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #4 : 20.02.2014, 14:11:30 »
Tuli nyt mieleen imusarjaa irroittaessa että mikä on se letku joka menee jarrutehostimelta imusarjalle? On niin tiukassa ettei suostu irtoamaan ja kun jarrutehostimen päästä sitä valkoista liitospalaa vääntää niin jarrutehostimesta alkaa sihistä paineita. Uskaltaako sen irrottaa?

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #5 : 20.02.2014, 14:33:22 »
Tuli nyt mieleen imusarjaa irroittaessa että mikä on se letku joka menee jarrutehostimelta imusarjalle? On niin tiukassa ettei suostu irtoamaan ja kun jarrutehostimen päästä sitä valkoista liitospalaa vääntää niin jarrutehostimesta alkaa sihistä paineita. Uskaltaako sen irrottaa?

Valkoinen liitospala lähtee irti ihan vetämällä. Voi irroittaa.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #6 : 20.02.2014, 15:57:38 »
Tuli nyt mieleen imusarjaa irroittaessa että mikä on se letku joka menee jarrutehostimelta imusarjalle? On niin tiukassa ettei suostu irtoamaan ja kun jarrutehostimen päästä sitä valkoista liitospalaa vääntää niin jarrutehostimesta alkaa sihistä paineita. Uskaltaako sen irrottaa?

Alipainenletku siis. Kyllä se lähtee imusarjastakin irti ihan kotikonstein vaikka ajan saatossa onkin jämähtäny kunnolla kiinni. Pihdeillä kiinni ja vääntelee vaan niin lähtee. Jos menee rikki niin uus ei maksa paljoa.
V70 TDI

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #7 : 20.02.2014, 16:58:02 »
sytytysjohdot/johto lienee entiset. Tulpan valkoisuus johtunee siitä ettei ole tulppa sytyttänyt.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #8 : 20.02.2014, 19:46:06 »
Vaihdoin ilmanputsarin ja imusarjan tiivisteen mutta ei auttanut. Sitten laitoin uudet tulpat takaisin kiinni ja katoin tarkkaan että tulpanjohdot oli hyvin  virranjakajassa ja laitoin kaikki varmasti kunnolla kiinni. Sitten hörähti heti käyntiin mutta ei suostu pysymään käynnissä ilman kaasua. Näin oli siis jo aiemmin tulppien vaihdon jälkeen, mutta sitten ei käynnistynyt enää lainkaan ja nyt käy taas mutta ei tyhjäkäyntiä. Pitäisikö seuraavaksi lähteä vikaa hakemaan sytytyksestä? Virranjakajaa en vielä avannut mutta sen teen varmaan huomenna ja katon missä kunnossa kärjet on. Ja nyt ei jarrutehostin toimi kun otin sen letkun irti ja laitoin takaisin. Poljin ei liiku juuri yhtään eli on todella kova eikä jarruta kunnolla. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #9 : 20.02.2014, 19:53:51 »
Tarkasta, että tyhjäkäyntisolenoidi saa virtaa. Eli kun laitat virrat 2-asentoon, niin pitää kuulua naksahdus. Aika ajoin hyvä vaihtaa virranjakajankansi, pyöriä, kärjet, kondensaattori... Mittarilla kannattaa tarkastaa nokkakulma ja lampulla ennakot ja kipinä tulpille.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2014, 19:59:34 kirjoittanut 240 »

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #10 : 20.02.2014, 19:59:33 »
Ja nyt ei jarrutehostin toimi kun otin sen letkun irti ja laitoin takaisin. Poljin ei liiku juuri yhtään eli on todella kova eikä jarruta kunnolla. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?

Jarrutehostimen letku vuotaa. Se kannattaa uusia.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #11 : 20.02.2014, 20:49:02 »
Tarkasta, että tyhjäkäyntisolenoidi saa virtaa. Eli kun laitat virrat 2-asentoon, niin pitää kuulua naksahdus. Aika ajoin hyvä vaihtaa virranjakajankansi, pyöriä, kärjet, kondensaattori... Mittarilla kannattaa tarkastaa nokkakulma ja lampulla ennakot ja kipinä tulpille.

 Mistä tuo tuhjäkäyntisolenoidi löytyy?

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #12 : 20.02.2014, 20:53:46 »
Mistä tuo tuhjäkäyntisolenoidi löytyy?

Imusarjasta siitä kaasarin kupeesta. Semmonen peukalon kokoinen lieriö, mihin menee sähköt.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #13 : 20.02.2014, 22:47:59 »
Jarrutehostimen letku vuotaa. Se kannattaa uusia.

ettei olisi mennyt vain takaiskuventtiili (letku) väärin päin.  ::)
volvoja - onhan noita.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käyntiongelma
« Vastaus #14 : 21.02.2014, 10:03:34 »
Jarrutehostimen letku vuotaa. Se kannattaa uusia.

Ei voi vuotaa jos poljin ei painu pohjaan. Se letku on tukossa tai takaiskuvena on väärin tai rikki. jos  on vuotoa niin kuulee kyllä suhinan kun painaa poljinta.

tyhjäkäyntiä voi säätää korkeemmalle ja katsoo miten alkaa käyttäytyyn. ei tietenkään liikaa kannata nostaa.
V70 TDI

 

RallyBaron  Samppasport